Shoei Z-One kvalitet !?!?

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Har lite problem med min hjälm, nu börjar det bli riktigt irriterande.

Köpte hjälmen i våras. Packade upp den och öppnade luftintagen på ovansidan. Plopp så hade en av plastpluttarna gått sönder och lossnat. Tillbaka ner med hjälmen till MC-varuhuset som bytte ut delen.

Två veckor senare hände samma sak, fast den här gången rörde jag inte ens
ploppen. Den bara flög av och jag fick den i knät när jag körde..

I lördags hände det igen. Skulle fälla upp visiret och fick ploppen i handen. Rätt trött på det där nu. Tar ju en halv kväll att fixa fram en ny, även om nu MC-varuhuset är hjälpsamma.

Fler med samma problem eller är det fel på min hjälm? Eller mig?

Har använt min z-one rätt mycket och fibblat en del med ventilationen fram o tillbaka, absolut inga problem.
Det känns som det är en kvalitetshjälm. Du använder inte rörtång eller dyl när du pillar på knapparna?

Har haft min z-one i ett halvår inte en tendens på att nått skulle gå sönder...

Enda problemet med min är att inredningen knarrar lite på ena sidan. Inga problem med ventilationen rent fysiskt även om jag tycker konstruktionen är idiotisk: ljudnivån ökar markant och den börjar tjuta. Ungefär som att blåsa i en flaska :gnissla

Reklamera den då, då det antagligen är nått fel på hjälmen och inte bara "delen".
Jag säljer shoeis hjälmar och har aldrig fått några klagomål om något sådant.
Jag hade krävt en ny Z-one

Starstriker skrev:
Fler med samma problem eller är det fel på min hjälm? Eller mig?

Tror det är 3:e säsongen (eller 4:e) jag kör med min Z-one, inte haft några problem alls, men IOFS så öppnar/stänger jag inte dom där luftintagen så ofta.

/B

Hej !

Jag köpte min Z-one för snart två år sedan och jag har nu användt den i ca två tusen problemfria mil. Jag öppnar och stänger ventilationen dagligen.

Du har nog haft otur.

Jag har haft min Z-one i 8-9 månader och inte heller jag har märkt av något problem med ventilationsplopparna. Det enda som gått sönder på min hjälm är plastmojängen på hakremmen som man skulle använda för att knäppa fast remmen i D-ringarna, den flög loss efter ett par veckors användande men det är skit samma för den var bara irriterande ändå, nu stoppar jag in den del av remmen som blir över mellan hakan och remmen, funkar bättre.

Jag har öppnat ventialtionen EN gång (då gick en plopp av) sen dess har jag gett fan i att peta på dom där, likt förbannat går dom sönder. Och nej, jag slänger och dänger inte med min hjälm....

Skumt att bara jag har det här problemet.

Jåke skrev:
konstruktionen är idiotisk: ljudnivån ökar markant och den börjar tjuta. Ungefär som att blåsa i en flaska :gnissla

Det där känner jag igen, dessutom upplever jag att ventialtionen i övrigt också är kass men det är kanske bara jag som blir för upphetsad när jag tar på mig hjälmen.

I övrigt tycker jag hjälmen fungerar bra och än så länge håller den ihop på ett bra sätt.

Får också sälla mig till de övriga.
Brukar ofta ha ventilationen öppen hela tiden, men denna säsongen har jag använt hojen som pendlingsfordon och använt "plopparna" frekvent.
Ofta med rätt så brutalt våld när man ser regn-väggen närma sig.
Dock så sitter dem fortfarande kvar :) .

/Disco

E inne på mitt andra år med min Z-One..
Den har hållt bra :)

Koll om du inte kan få den utbytt! :tummenupp

//Freddan

Min är också kanonbra. Grymt skön och underbar sval ventilering av hjässan.

Har haft min ca 1,5 år=ca 1500 mil.

Begär en ny!

jag är inne på min 3:e Z-one, de har alla fungerat ypperligt, både när man åker och när man krashar.... tror jag... eller kanske det är därför man är som man är? :näsblod

en enda stor nackdel är, ett jävla oljud! men som åtgärdas med ett par fina öronproppar :hihi

håkan skrev:
en enda stor nackdel är, ett jävla oljud! men som åtgärdas med ett par fina öronproppar :hihi

Som också kan åtgärdas genom att man köper en XR-1000 nästa gång istället. Bara lite dyrare men mycket tystare.

Nyheter
Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda