Shoei visirflärpgrejdoning

storcken89

Allting ä relativt!!
Gick med
31 May 2005
Hoj
Tzr -91 med kromat effektblås, stålomspunnet, inflyttad skylt å baklyse, miniblink, tonat kåpglas, öppet filter osv
Det är en sak jag inte fattar med min Shoei z-one.. Vad är den här lilla flärpen till på vänster sida vid visirmekanismen???
Det står i bruksanvisningen att det är en "preset opening system".
Citat från bruksanvisningen: "Adjust the preset lever to open the shield to the required amount. Then press the lever at any time to quickly clear the shield of condensation"

Inte för att jag är kass på engelska och inte förstår vad som skrivs.. men vad menar dom??
Ska den användas till att öpna visiret snabbt när det är fullt med imma?
Men det går ju så tungt att få upp visiret med den spaken så att det
könns som att man ska ha sönder den. Och man tycker ju att visiret borde åka ner igen när man vickar tilbacka flärpen till utgångsläge isåfall, annars känns det ju som att den inte gör nån nytta annars. Då kan man lika gärna öppna på vanligt vis.

Jag har inte Shoei men på min Arai kan man ha visiret i ett "imläge" som är låst men med en liten glipa så att luft flödar och tar bort imman. Låter som spaken är till för det, kanske inte för att stänga igen men just för att fixa en glipa.

verkar som om du ställer in den så att den ska öppna nån mm när du trycker där, släpper in en luftström som tar bot imman.

Funkar som imborttagare. Men har du köpt shoei så har du fått med im-visiret man kan montera på insidan.. funkar SUPERBT! Glöm bara inte å ta bort plastfilmen.. annars blire suddigt :D

FUBAR skrev:
Som ovanstånde säger, kör med "pinlock", hur bra som helst.

Precis. Flärpen ser till att du inte kan stänga visiret helt (dvs det är enkelt att bara ta tag i det och fälla ned det utan att behöva tänka på sista snäppet för att hålla det öppet, det sköter flärpen)

MEN! Se till att du har det vänt åt rätt håll när du monterar det, dvs med silikonranden MOT insidan av visiret så att det blir en luftspalt mellan pinlock och visiret. Pinlock äger totalt. Ingen imma alls om du monterar det.
Har det på min Shoei Raid II och det funkar guld! :yoparty :tummenupp

Pinlock är helt outstanding! Man kan sitta o flåsa i trafikljusen utan en tillstymmelse(stavning?) till imma... :tummenupp

Bluenote: Vadå fått med, jag har inte fått med nå imvisir. Köpte min för halva priset på touringbutiken, kan det vara därför isåfall?

Tuppjuck: Det var nåt sånt jag misstänkte, men sj tycker jag att den känns lite onödig.

Funderat på att köpa pinlock, funkar det även som det ska på kalla fuktiga kvällar/dagar?

Wagge skrev:
Pinlock är helt outstanding! Man kan sitta o flåsa i trafikljusen utan en tillstymmelse(stavning?) till imma... :tummenupp

Vad är pinlock? Tejp? Spray? Plasttyp?

Jag har problem med imma runt mitt pinlock, särskilt ovanför med tanke på att när jag ligger och trycker på tanken så tittar jag gärna där. :3freak
Jaja, får se till att lösa det till nästa säsong... Kanske träna fridykning och lära sig andas mindre..?

imaster skrev:
Jag har problem med imma runt mitt pinlock, särskilt ovanför med tanke på att när jag ligger och trycker på tanken så tittar jag gärna där. :3freak
Jaja, får se till att lösa det till nästa säsong... Kanske träna fridykning och lära sig andas mindre..?

På Luis i tyskland hade de pinlock-screens som var något större än originalet och som bara lämnade ca 1 mm upp till överkanten. Det kanske kan vara något? Ska se om jag hittar länken till den produkten.

Har för mig att det kallades "oversized-pinlock".

Jag har fortfarande inte fått nå klarhet på min fråga

Bluenote skrev: Funkar som imborttagare. Men har du köpt shoei så har du fått med im-visiret man kan montera på insidan...

Jag har inte fått med nåt imvisir att montera på insidan, är det bara jag som inte fått eller?

storcken89 skrev:

Bluenote skrev: Funkar som imborttagare. Men har du köpt shoei så har du fått med im-visiret man kan montera på insidan...

Jag har inte fått med nåt imvisir att montera på insidan, är det bara jag som inte fått eller?

Öppna visiret, vrid till den svarta lilla flärpen och prova sen att stänga visiret. Det blir en liten öppning i visiret som släpper igenom luft och tar bort imman.
Pinlock har inget med den svarta flärpen att göra, utan är som det redan sagts, en extra plastbit på insidan av det vanliga visiret. Ungefär som skidgogles med dubbla glas.

Så här ser pin lock ut och det är suveränt mot imma :tummenupp

shpinor.jpg

Har man inte de två hålen i sitt visir så får man borra lite men det finns färdiga med hål att köpa till de flesta Shoei i olika färger.

storcken89 skrev:

Jag har inte fått med nåt imvisir att montera på insidan, är det bara jag som inte fått eller?[/QUOTE

har ingen lösning..!! har dock ej heller fått med im-visir vid köpet...var sista ex o med kraftig rabbat. men det ska ju enligt mig inte spela någon roll...tveksam dock till att just den flärpen ska kopplas till imbortagare...den går ju endast med milt våld att öppna kan ju inte vara meningen..

Bifogat

• mickes bild.jpg
    mickes bild.jpg
    33.2 KB · Visningar: 58
Space #86# skrev:
storcken89 skrev:

Jag har inte fått med nåt imvisir att montera på insidan, är det bara jag som inte fått eller?[/QUOTE

har ingen lösning..!! har dock ej heller fått med im-visir vid köpet...var sista ex o med kraftig rabbat. men det ska ju enligt mig inte spela någon roll...tveksam dock till att just den flärpen ska kopplas till imbortagare...den går ju endast med milt våld att öppna kan ju inte vara meningen..

"Flärpen" har inget med det att göra, den hindrar att visiret stängs helt! Som att köra med typ 1cm öppet visir, den e bara en "stopp" om man önskar ha visiret i det läget.

Däremot e det kass att ni inte fått med pinlock, Z-ONE ska väl levereras med pinlock, rea eller ej?!

Jag har redan fått utrett att flärpen är ett visirstopp så att man inte ska slå igen visiret helt när man vill ha lite genomströmning, känns lite onödigt faktiskt.

Space #86#: Jag köpte min på rea också, men bara för de kan dom ju inte ta bort grejer, eller?? :confused:

DreeTman skrev:
Öppna visiret, vrid till den svarta lilla flärpen och prova sen att stänga visiret. Det blir en liten öppning i visiret som släpper igenom luft och tar bort imman.
Pinlock har inget med den svarta flärpen att göra, utan är som det redan sagts, en extra plastbit på insidan av det vanliga visiret. Ungefär som skidgogles med dubbla glas.

då finns lösningen i att den svarta flärpen hindrar visiret att gå ner helt vid gång..det är ju helt ok... dock att utföra manövern under gång är lurigt...men det är vål oxå en vana !!

Space #86#: Jag köpte min på rea också, men bara för de kan dom ju inte ta bort grejer, eller?? :confused:[/QUOTE]

sant... :tummenupp

Lime skrev:
På Luis i tyskland hade de pinlock-screens som var något större än originalet och som bara lämnade ca 1 mm upp till överkanten. Det kanske kan vara något? Ska se om jag hittar länken till den produkten.

Har för mig att det kallades "oversized-pinlock".

Du det där lät riktigt bra, det får vi ta en närmre titt på till våren..! Perfekt, tack!

Nyheter
Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!