Shinko slicks? Nån som provat?

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Har någon provat på shinko slicks?

Shinko 008
Produktinformation:

Gummiblandning "Soft"
Aramid stomme
Radial konstruktion
Ej för gatbruk

Duger dessa eller har den några brister? väldigt billiga däckpar.

Bifogat

• 1a3d607efa63cf79372bdb0543735d86_rough.jpg
    1a3d607efa63cf79372bdb0543735d86_rough.jpg
    57.5 KB · Visningar: 215
Har för mig att Tingen här på SH har en del erfarenhet av dessa, prova få tag på honom.

Har testat dessa slicks samt Stealth 003 men dom är runda i formen jämfört med andra märken som är mycket mera V formade.

Jag har inte lyckats att få dom att släppa även med 300 kusars hjälp,man ritar lååånga streck ur kurvorna istället.
På min moppe på gatan är dom suvveräna då dom har bred anläggningsyta även rakt fram så bakdäcket håller 400 mil innan det är slut i mitten samt att det skjuter på som fan istället för att börja sladda o ryka:gnissla
Det är därför dragracingnissarna kör med dom.

gixxermixxer har testat slicksen på Anderstorp och greppet var det inget fel på men det var vid djupa nerlägg han inte gillade dom.

Last edited:
Jo de ser väldigt runda ut och misstänkte just det att nerläggen kanske känns likt gatdäck. Men skulle va kul att höra om nån tränat ett par ggr på dessa slicks och vet om de funkar.

Jo de ser väldigt runda ut och misstänkte just det att nerläggen kanske känns likt gatdäck. Men skulle va kul att höra om nån tränat ett par ggr på dessa slicks och vet om de funkar.
Framdäcken ska väl vara som typ Bridgestones sen är det olika beroende på vilken bredd på bakdäcket det är. 180däcken är väl ok, men 190däcken är ganska platta.

Shinko supermotard slicks skall tydligen suga ganska hårt. Kollemannen kör med dom nu. Dom funkar lika bra/dåligt som alla andra slicks på gruset iaf :)

Shinko supermotard slicks skall tydligen suga ganska hårt. Kollemannen kör med dom nu. Dom funkar lika bra/dåligt som alla andra slicks på gruset iaf :)

vaD bra,då vet han att även om han åker av med de så har han samma fantastiska grepp som michelinslicks sista meterna i fållan.
om du söker lite om de så är priset i överkant i förhållande till kvalitet...

Tänk på att shinkos supermotadslicks och deras RR slicks ser lika dana ut, samma nummer mm. RR slicksen är så pass nya att det fortfarande står supermoto på dom men skiljer sig markant från supermotard slicksen. De har olika stomar då en motard väger mindre, annan gummiblandning etc. Tekniken kommer från Japan och utvecklingen har skett i USA.

Många har dålig koll på detta så risken är stor att du får fel däck eftersom det står supermoto även på de nya RR däcken. Köper du shinko i sverige så säljer de endast RR däcken.

vaD bra,då vet han att även om han åker av med de så har han samma fantastiska grepp som michelinslicks sista meterna i fållan.
om du söker lite om de så är priset i överkant i förhållande till kvalitet...

Kolle körde av i första längre kurvan på borås gokart bana med shinko. Då hade han sladdat runt på rallycross banan för att slita till det innan. Han hade lika bra grepp i gräset som michelin :D

Tänk på att shinkos supermotadslicks och deras RR slicks ser lika dana ut, samma nummer mm. RR slicksen är så pass nya att det fortfarande står supermoto på dom men skiljer sig markant från supermotard slicksen. De har olika stomar då en motard väger mindre, annan gummiblandning etc. Tekniken kommer från Japan och utvecklingen har skett i USA.

Många har dålig koll på detta så risken är stor att du får fel däck eftersom det står supermoto även på de nya RR däcken. Köper du shinko i sverige så säljer de endast RR däcken.

Det förklara kanske kolles avvåkning. RR däck är ju generellt för hårda för supermotard.

Har kört en del med RR slicks på motarden och störs inte av olika stommar etc. Det stora problemet är att vi tappar värme i grusdelen vilket gör RR däck ganska hala.

Last edited:
Hade velat prova jag med, men inte om de är kass.. :död

Skulle ju aldrig kunna tro att de håller samma klass som ett dubbelt så dyrt däck med evigheters erfaranhet.

Jag gjorde en notering på Ulsters GP i år att en i Superbike använde Shinko slicks där. Guy Martin använde Pirelli. Resten använde Dunlop. Inga körde på Continental..

jag tyckte dom kasade lite väl mycket
men det blev inga toksläpp
inget jag rekomenderar om man ska pressa tider

Off topic:

Ni snabba amatörer, nu har det varit flera tester på bana i blöta England och totalt överlägset i vått och torrt, med varvtider på ett par sekunder snabbare än konkurrenter har varit Metzler K3.
Sista testet körde Guy Martin med BMW s1000rr utan antispinn.

Off topic:

Ni snabba amatörer, nu har det varit flera tester på bana i blöta England och totalt överlägset i vått och torrt, med varvtider på ett par sekunder snabbare än konkurrenter har varit Metzler K3.
Sista testet körde Guy Martin med BMW s1000rr utan antispinn.

Kag ser inte frågan, men jag svarar lite ändå.

Bra gatdäck funkar till en gräns, men när dom blir för varma så har dom en tendens till att kasa(alla utom miskelin) alternativt toksläppa(miskelin). Överhettade blir dom ganska lätt på bana då dom aldrig får vara i sitt egentliga arbetstempområde.

Åker man snigelfart är dom bäst. Men du skrev snabb amatör.

Eftersom du är i raceforat och har cashen så rekommenderar jag:
Slicks på torrt
Intermediate på lätt väta (bäst med 2 uppsättningar fälgar med detta med olika hårdheter)
Regndäck när det är blött.

Har provat bakdäcket på min RVF i sommar.

Som nämdes ovan, inget toksläpp utan gjorde det det skulle. Men skall du pressa tider och vara bäst kanske man får leta dyrare och mindre hållbart. Hur det funkar med fäste och så på en effektstarkare cykel vet jag inte, har själv bara ca 60hk. Framdäcket har jag ingen erfarenhet av.

Hade väldigt fint slitage, körde ungefär 8h effektiv tid utan problem.
Däcket är ganska hårt i stommen jämfört med Michelin och Pirelli mfl. Så jag upplevde att det gick bättre när jag gjorde fjädringen mjukare.

Helt klart ett ekonomiskt och tillräckligt bra däck för mig och min hastighet.

jag är klyven på dessa däck, körde 2 dagar på lausitz ring med min suzuki gsxr 750 07. hade kanon fäste hela tiden vi hade soligt o varmt väder. helgen efter var jag på sturup oxå lagom varmt men hade absolut nol fäste, så dåligt att jag packade ihop o körde hem. däcken var inte slut enligt markeringen. vet inte va jag ska tro men köper iallafall pirreli i framtiden

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti