Shido batteri

MR_Z750

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2021
Hoj
Z 750
Hej

Nu när de är dags för vinterförvaring av mc tänkte jag fråga hur shido batteriet bör förvaras

Har köpt en tm 290 optimate laddare för att ladda upp de inför förvaring, men hur?

1: utplockat ur hojen i uppvärmt utrymme?
2: kvar i hojen som står varmt ?
3: utplockat men i kallgarage, alltså svalt

Och behöver man ens ha de på underhåll när de är utplockat. Vad jag förstår så tappar dem inge ström?

Mvh Henrik
 
Jag skulle låta batteriet sitta kvar i hojen, ladda upp det och skruva bort minst en av polerna.

Litiumbatterier har så låg självurladdning så om hojen inte kan dra någon ström (pga den avskruvade batteripolen) så laddar de inte ur sig nästan alls.

Mvh,
Ingvar
 
Läs dokumentationen du fick med batteriet när du köpte det. Eller den på deras hemsida om du kastat den du fick med. Litium-batterier gillar inte kyla, inte heller att vara laddade över 80 % eller under 20 %.
 
Jag har 5amp Rc batteri pack som legat över 1,5 år till min traxxas E-Revo Döm om min förvåning när dessa var över 70% kvar i efter 1,5 år, litium batterier kan ligga nästan hur länge som helst då dessa mår bättre med lite lägre laddning än Ex blysyra som älskar att vara full laddade sedan ner i frysen över vintern.

Det är därför folks hojar som står kallt ute över vintern startar på våren.
 
Den vanliga rekommendationen är att först lossa Minuspolkabeln från Minuspolen på batteriet.
För om Minuspolkabeln samtidigt kommer åt Minuspolen och ramen / chassit på hojen händer ingenting.

I motsatts till om man först lossnar pluspolkabeln, då blir det kortslutning av batteriet om pluspolkabeln råkar fortfarande ha kontakt med pluspolen på batteriet och nudda ramen / chassit på hojen. Inte bra.

Därför ska man på moderna hojar med batteriets Minuspol kopplad till motorn alltid börja med att lossa Minuspolkabeln från batteriet vid batteribyte.

Vill koppla bort batteriet över vintern för att undvika att hojen drar "tjyvström" till tex hojens klocka eller annan elektronik. Då kopplar man loss Minuspolen från batteriet. Det räcker.

Pluspolkabeln behöver man bara lossa från pluspolen om man tänker montera av batteriet från hojen.
Och detta, lossa Pluspolkabeln gör man alltid Efter man lossat Minuspolkabeln från batteriet.

På samma skäl när batteri monteras. Först ansluts Pluspolkabeln till batteriet. Sedan Minuspolkabeln.

När jag läser länkarna här,
verkar det som Lithium-Phosfat batterier inte tål lägre temperatur än -20C.
Vilket betyder att har man kallgarage eller hojen står ute under kapell under vintern.
Så bör Lithiumbatteriet tas ur hojen och förvaras där temperaturen aldrig går under -20C.
Laddade Blybatterier klarar sig ju däremot utan problem i en bil utomhus under vintern.
Nu förstår jag varför Lithiumbatterier inte slagit sig in i bilbranschen som startbatteri.
Och ytterligare en förklaring till varför "El"-bilar brinner.
Lithiumbatterierna tål inte att det blir riktigt kallt. (Har själv åkt skidor i - 46 C). Då kan batteriet skadas....
 
Last edited:
Har shorai och har inte gjort något mer än slått av tändningen sista körningen och laddat upp igen innan första på våren och det funkar på R6an som inte har något larm eller startspärr som drar ström mer än ett dygn ungefär(startspärrens diod)

Enligt instruktion ska man plocka minus och sätta laddaren på store(har shorailaddare), då laddas det till hälften vilket är bäst när det inte används för livslängden men har faktiskt inte gjort det än...lat I guess...men det funkar ju ändå och är inte så dyrt så skulle det säga upp sig så får jag väl byta, tror jag köpte det 2014 eller 15 men då var det beggat så de verkar ju hålla ett tag ändå.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top