Shido batteri

MR_Z750

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2021
Hoj
Z 750
Hej

Nu när de är dags för vinterförvaring av mc tänkte jag fråga hur shido batteriet bör förvaras

Har köpt en tm 290 optimate laddare för att ladda upp de inför förvaring, men hur?

1: utplockat ur hojen i uppvärmt utrymme?
2: kvar i hojen som står varmt ?
3: utplockat men i kallgarage, alltså svalt

Och behöver man ens ha de på underhåll när de är utplockat. Vad jag förstår så tappar dem inge ström?

Mvh Henrik
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Jag skulle låta batteriet sitta kvar i hojen, ladda upp det och skruva bort minst en av polerna.

Litiumbatterier har så låg självurladdning så om hojen inte kan dra någon ström (pga den avskruvade batteripolen) så laddar de inte ur sig nästan alls.

Mvh,
Ingvar
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Läs dokumentationen du fick med batteriet när du köpte det. Eller den på deras hemsida om du kastat den du fick med. Litium-batterier gillar inte kyla, inte heller att vara laddade över 80 % eller under 20 %.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag har 5amp Rc batteri pack som legat över 1,5 år till min traxxas E-Revo Döm om min förvåning när dessa var över 70% kvar i efter 1,5 år, litium batterier kan ligga nästan hur länge som helst då dessa mår bättre med lite lägre laddning än Ex blysyra som älskar att vara full laddade sedan ner i frysen över vintern.

Det är därför folks hojar som står kallt ute över vintern startar på våren.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Den vanliga rekommendationen är att först lossa Minuspolkabeln från Minuspolen på batteriet.
För om Minuspolkabeln samtidigt kommer åt Minuspolen och ramen / chassit på hojen händer ingenting.

I motsatts till om man först lossnar pluspolkabeln, då blir det kortslutning av batteriet om pluspolkabeln råkar fortfarande ha kontakt med pluspolen på batteriet och nudda ramen / chassit på hojen. Inte bra.

Därför ska man på moderna hojar med batteriets Minuspol kopplad till motorn alltid börja med att lossa Minuspolkabeln från batteriet vid batteribyte.

Vill koppla bort batteriet över vintern för att undvika att hojen drar "tjyvström" till tex hojens klocka eller annan elektronik. Då kopplar man loss Minuspolen från batteriet. Det räcker.

Pluspolkabeln behöver man bara lossa från pluspolen om man tänker montera av batteriet från hojen.
Och detta, lossa Pluspolkabeln gör man alltid Efter man lossat Minuspolkabeln från batteriet.

På samma skäl när batteri monteras. Först ansluts Pluspolkabeln till batteriet. Sedan Minuspolkabeln.

När jag läser länkarna här,
verkar det som Lithium-Phosfat batterier inte tål lägre temperatur än -20C.
Vilket betyder att har man kallgarage eller hojen står ute under kapell under vintern.
Så bör Lithiumbatteriet tas ur hojen och förvaras där temperaturen aldrig går under -20C.
Laddade Blybatterier klarar sig ju däremot utan problem i en bil utomhus under vintern.
Nu förstår jag varför Lithiumbatterier inte slagit sig in i bilbranschen som startbatteri.
Och ytterligare en förklaring till varför "El"-bilar brinner.
Lithiumbatterierna tål inte att det blir riktigt kallt. (Har själv åkt skidor i - 46 C). Då kan batteriet skadas....
 
Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Har shorai och har inte gjort något mer än slått av tändningen sista körningen och laddat upp igen innan första på våren och det funkar på R6an som inte har något larm eller startspärr som drar ström mer än ett dygn ungefär(startspärrens diod)

Enligt instruktion ska man plocka minus och sätta laddaren på store(har shorailaddare), då laddas det till hälften vilket är bäst när det inte används för livslängden men har faktiskt inte gjort det än...lat I guess...men det funkar ju ändå och är inte så dyrt så skulle det säga upp sig så får jag väl byta, tror jag köpte det 2014 eller 15 men då var det beggat så de verkar ju hålla ett tag ändå.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top