Den vanliga rekommendationen är att först lossa Minuspolkabeln från Minuspolen på batteriet.
För om Minuspolkabeln samtidigt kommer åt Minuspolen och ramen / chassit på hojen händer ingenting.
I motsatts till om man först lossnar pluspolkabeln, då blir det kortslutning av batteriet om pluspolkabeln råkar fortfarande ha kontakt med pluspolen på batteriet och nudda ramen / chassit på hojen. Inte bra.
Därför ska man på moderna hojar med batteriets Minuspol kopplad till motorn alltid börja med att lossa Minuspolkabeln från batteriet vid batteribyte.
Vill koppla bort batteriet över vintern för att undvika att hojen drar "tjyvström" till tex hojens klocka eller annan elektronik. Då kopplar man loss Minuspolen från batteriet. Det räcker.
Pluspolkabeln behöver man bara lossa från pluspolen om man tänker montera av batteriet från hojen.
Och detta, lossa Pluspolkabeln gör man alltid Efter man lossat Minuspolkabeln från batteriet.
På samma skäl när batteri monteras. Först ansluts Pluspolkabeln till batteriet. Sedan Minuspolkabeln.
När jag läser länkarna här,
Fast, reliable answers and still in trust: Qwant does not store your search data, does not sell your personal data and is hosted in Europe.
www.qwant.com
verkar det som Lithium-Phosfat batterier inte tål lägre temperatur än -20C.
Vilket betyder att har man kallgarage eller hojen står ute under kapell under vintern.
Så bör Lithiumbatteriet tas ur hojen och förvaras där temperaturen aldrig går under -20C.
Laddade Blybatterier klarar sig ju däremot utan problem i en bil utomhus under vintern.
Nu förstår jag varför Lithiumbatterier inte slagit sig in i bilbranschen som startbatteri.
Och ytterligare en förklaring till varför "El"-bilar brinner.
Lithiumbatterierna tål inte att det blir riktigt kallt. (Har själv åkt skidor i - 46 C). Då kan batteriet skadas....