shells nya 99oktaniga bensin och 2 taktare?

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Dum fråga kanske men jag som så många andra vill såklart envisas med att prova shells nya 99oktaniga bensin för att se om det ger någon effekt/toppfartsökning. Mest för skojs skull isf men tanken slår mig att med dessa tillsattser för att få högre oktantal går det köra detta "superbränsle" :rolleyes: tillsammans med vanliga 2t oljor? typ bara tanka som vanligt och prova utan att riskera motorhaverier. Mest så jag tänkte. Kan ju vara bra att höra sig för.

/ en dummie som inte förstår sig på allt
 
Det blir ju som ett kinderägg ungefär.
1 Något att leka med om det funkar,
2 En överaskning om motorn pajjar och
3 Choklad i brallan oavsett vilket.
:D
 
zpeppy skrev:
Jag ska lätt testa de sen när min hoj går som den ska...=)
Du kommer nog få en psykisk inbillning att den går mycket bättre och sedan enbart köra på shell special bensin. :hihi
Toppfartstest är väl nog det ända egentligen sättet att testa utan att inbilla sig? förutom då just bänkning.
Gäller ju bara å testa om de nu går bara sådär på våra 2t.
 
philsson skrev:
Du kommer nog få en psykisk inbillning att den går mycket bättre och sedan enbart köra på shell special bensin. :hihi
Toppfartstest är väl nog det ända egentligen sättet att testa utan att inbilla sig? förutom då just bänkning.
Gäller ju bara å testa om de nu går bara sådär på våra 2t.
Ja de är ju toppfarts test man ska göra....
 
ända anledningen i efterhand till att tanka denna dyra bensin kan ju vara om hojen nu skulle dra mindre. Fast hur stor är den risken?. :va
 
Jag kikade på produktdatabladet från OkQ8 98 oktan och jämförde med Shells 98 oktan. Shells 98 oktan är skitigare med större icke-nyttigt innehåll än OkQ8. Stekt gröt får någon annan köpa, det gör iaf inte jag.
 
andersbrink skrev:
Jag kikade på produktdatabladet från OkQ8 98 oktan och jämförde med Shells 98 oktan. Shells 98 oktan är skitigare med större icke-nyttigt innehåll än OkQ8. Stekt gröt får någon annan köpa, det gör iaf inte jag.
stämmer detta?.. Har personligen aldrig gillat shell pga sina höga priser men menar du att de har både högsta priser och dessutom sämre soppa?. Låter som en skitbutik. För övrigt inte bara bensinen som är dyr på shell.

/ennu en glad kund hos OKQ8 :)
 
andersbrink skrev:
Jag kikade på produktdatabladet från OkQ8 98 oktan och jämförde med Shells 98 oktan. Shells 98 oktan är skitigare med större icke-nyttigt innehåll än OkQ8. Stekt gröt får någon annan köpa, det gör iaf inte jag.

Är det inte så att de flesta mackar inom ett visst område får drivmedel från samma leverantör, dvs t.ex. statoil levererar till både sig själv q8 och shell om de sistnämnda inte har en egen distributör i närheten?
 
Dickhead skrev:
Är det inte så att de flesta mackar inom ett visst område får drivmedel från samma leverantör, dvs t.ex. statoil levererar till både sig själv q8 och shell om de sistnämnda inte har en egen distributör i närheten?
Det trodde jag också! "Same shit different names" jag tankar på Jet för det är billigast och så slipper man trycka i sig en korv varje gång man tankar!
 
Dickhead skrev:
Är det inte så att de flesta mackar inom ett visst område får drivmedel från samma leverantör, dvs t.ex. statoil levererar till både sig själv q8 och shell om de sistnämnda inte har en egen distributör i närheten?

Tjena
Du har nästan rätt. Bolagen tar från samma depå om de inte har egen depå inom rimligt avstånd. Men har egna bilar eller inhyrda åkerier. Är fd Shell-handlare!!
 
Då skulle jag vilja ställa en motfråga. För att "ha nytta av" högra oktantal borde man få lov att göra något med motorn, typ höja kompressionen eller något. Detta eftersom 98 oktan innehålle mindre energi (eller hur man nu ska se det) än vad 95 oktan gör. Således borde motorn gå bättre på 95 (om den inte knackar,) än vad den gör på 98.
Har läst en del om soppa och dess oktantal, men jag blir nog aldrig klok på det... :va

// Wip
 
Tjena !
Oftast är denna typ av "innovation" enbart bra i marknadsföringssyfte samt att bolaget tjänar mer /liter gentemot "vanlig" bensin. Effektmässigt är det som regel tveksamt. Prova kan man ju alltid göra och är ofarligt att blanda med 2T-oljor mm. Men som sagt var, de stora effektförtjänsterna lär utebli. Du kan göra en enkel jämförelse. Märker du någon större skillnad 95 kontra 98. Är fd Shell-handlare.
 
Wip skrev:
Då skulle jag vilja ställa en motfråga. För att "ha nytta av" högra oktantal borde man få lov att göra något med motorn, typ höja kompressionen eller något. Detta eftersom 98 oktan innehålle mindre energi (eller hur man nu ska se det) än vad 95 oktan gör. Således borde motorn gå bättre på 95 (om den inte knackar,) än vad den gör på 98.
Har läst en del om soppa och dess oktantal, men jag blir nog aldrig klok på det... :va

// Wip

Tjäna !
men det är väl så man gör. Jämför våra "bågar" med en tävlingsbåge. Dessa monster har ju högre kompression samt justerad tändning för att nå max-effekt på drivmedlet. Detta som en del av flera för att få en snabbare båge.Våra standardbågar är ju lite snällare och är som regel inställda fär att fungera bäst inom "normal 95-98 oktan. Oftast vill vi tro att oktantalet spelar stor roll vilket är tveksamt med vår typ av körning och maskiner.
 
Du har fattat det korrekt. Effektskillnaden kan möjligtvis ses i bromsbänk om man har tur - så liten är den. Dvs att 95 innehåller mer energi än 98 oktan.

Wip skrev:
Således borde motorn gå bättre på 95 (om den inte knackar,) än vad den gör på 98.
Har läst en del om soppa och dess oktantal, men jag blir nog aldrig klok på det... :va

// Wip
 
Det är bara att prova soppan. Tycker man att den känns bättre och anser att
det är värt saken så kan man köra på högoktanigare soppa.

Det är förmodligen ännu mer religion inblandad än när det gäller oljor.
/u
 
ulf_lundin skrev:
Det är förmodligen ännu mer religion inblandad än när det gäller oljor.
/u

NEEEJ! :fatta! Olja är viktigast!

:hihi

(obs sjävironi för de som mot förmodan inte fattade det!) :lol


Vad avser soppa så är allt redan sagt. 95 rules bland den vanliga dyngan. Men jag ska nog lära mig lite om E85 tror jag! :tummenupp
 
philsson skrev:
Låter som en skitbutik. För övrigt inte bara bensinen som är dyr på shell.QUOTE]

I vår moderna tid skall man inte behöva bry sig om det mekaniska. Tankbesöket skall kombineras med införskaffandet av en mosbricka och tjocck korv.
Inte är det som i början av 80-talet när man kunde gå in på en OK-mack och för en spottstyver köpa en komplett original Volvo luftrenarburk i metall till 60-tals-Amazon med Zenith fallförgasare. :(
 
Om man höjer kompen på motorn "planad topp tex"så är det normalt bättre med en mer trögtänd soppa.I en orginal motor så är skinllnaden endast mätbar i bänk .Dock minskar risken för spikning med mer oktan .
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top