shells nya 99oktaniga bensin och 2 taktare?

Nu har jag testat v-power i min gamla sunkiga hemmamixtrade 900 t16 från 85. Inte faan märkte jag någon skillnad :va Vad som gör skillnad är lufttempen ute!! Iafl på den -10 grader 100-150 på 4:an ca 6,5 sek :tummenupp


JB
 
Jas-95 skrev:
Vad som gör skillnad är lufttempen ute!! Iafl på den -10 grader 100-150 på 4:an ca 6,5 sek :tummenupp

Vad har du för laddluftkylare på den maskinen?

Btw, tack för din insats vid mitt lilla tillbud häromdagen.. :)

/J
 
andersbrink skrev:
Jag kikade på produktdatabladet från OkQ8 98 oktan och jämförde med Shells 98 oktan. Shells 98 oktan är skitigare med större icke-nyttigt innehåll än OkQ8. Stekt gröt får någon annan köpa, det gör iaf inte jag.

Var hittar man sådan info och hur vet man vad som är icke-nyttigt innehåll?

Den enda skillnaden jag märkte på min båge var att den gick lite lugnare på lägre varv. Något snällare vid påslag på gasen också kanske. Mer var det väl inte, ej motiverat att köra på för minskad förbrukning. En tank = 212kr/12,86kr/l
 
har tankat v-power i min nsr nåra gånger.. de är inte mycke till skilnad.. det ända som ändras på min som man la märke till va att den gick bra även när den va kal.. inge blöder eller nånting
 
Grrrooov skrev:
Var hittar man sådan info och hur vet man vad som är icke-nyttigt innehåll?

På respektiva hemsida. Produktdatablad och säkerhetsdatablad finns online.
Notera att det lägsta garanterade oktantalet inte skiljer sig från andra fabrikats 98 oktan. Stekt gröt. Humbug. Bluff & båg. Med mördande reklam... etc etc.

Konvertera mycket hellre till E85 som är på 104 oktan och rätt injusterat ska du teoretiskt kunna få ca 7% mer effekt ur din motor.
 
RG500-Johannes skrev:
Vad har du för laddluftkylare på den maskinen?

Btw, tack för din insats vid mitt lilla tillbud häromdagen.. :)

/J

Tjenare! Hoppas du är bättre nu! Fått skavsår i händerna av kryckorna kanke?

Ic:en är bara original. Skulle köpt en som Heuchemid hade. Men den försvann innan jag han dit. Egentligen skulle jag vilja klämma dit en från 9000 modellen.

Man märker stor skillnad när det är varmat!

JB
 
andersbrink skrev:
Konvertera mycket hellre till E85 som är på 104 oktan.....

En fråga bara:
Var hittar du informationen om att E85 är på 104 oktan? Är det MON eller RON?
 
ako skrev:
En fråga bara:
Var hittar du informationen om att E85 är på 104 oktan? Är det MON eller RON?

T.ex. anger OkQ8 typvärdet för RON på E85 till 98 oktan (vilket är väldigt mycket i underkant). Ren etanol har oktantalet 113, blandar man sen in 12.5% 95-oktanig bensin kan du själv räkna ut oktantalet. 104 oktan är en ungefärlig siffra - på den säkra sidan.

<edit>I Europa anger man alltid oktantalet i RON. I USA anges det som (RON+MON)/2.</edit>
 
Innom racing finns det arrangörer och banägare som förbjudit E85. Anledningen är att dom flesta bensintankar saknar säkerhetssystem för att köras på det bränslet, bl.a krävs det flamspärrad tank. Även att dom flesta banor saknar brandsläckningsutrustning för metanol har orsakat förbudet.

Sen undrar jag (fortfarande) om det är så enkelt att "blanda" till egen bensin!? Är ju inte saft det handlar om att få till en viss styrka på. Vilket oktan man fått ur en viss typ av bensin mäter man med olika testmetoder och inte något man räknat ut med nån kalkylator?
 
andersbrink skrev:
T.ex. anger OkQ8 typvärdet för RON på E85 till 98 oktan (vilket är väldigt mycket i underkant). Ren etanol har oktantalet 113, blandar man sen in 12.5% 95-oktanig bensin kan du själv räkna ut oktantalet. 104 oktan är en ungefärlig siffra - på den säkra sidan.

<edit>I Europa anger man alltid oktantalet i RON. I USA anges det som (RON+MON)/2.</edit>

Frågeställningen baserades just på vetskapen om OkQ8:s datablad (88MON /98RON).
Det låter mer som en myt än vetenskap att det skulle vara 104 RON.

Finns tester som kan verifiera 113 RON på ren etanol?
 
ako skrev:
Frågeställningen baserades just på vetskapen om OkQ8:s datablad (88MON /98RON).
Det låter mer som en myt än vetenskap att det skulle vara 104 RON.

Finns tester som kan verifiera 113 RON på ren etanol?

Exakt oktantal beror på vilken typ av (överskotts) bensin som blandades in samt vilken vattenhalt etanolen hade. Bensinbolagen antar jag inte vill skylta med så pass höga oktantal.

http://www.ec.gc.ca/transport/publications/ethgas/ethgas4.htm

Oops, jag hade fel. RON är på 102 - 130. Förmodligen beror oktantalet på så många andra faktorer än den rena etanolen. Vad? Beats me.

<edit>Jag sökte lite vidare och hamnade på http://www.leeric.lsu.edu/bgbb/7/ecep/auto/m/m.htm där det även fanns referenser angivna. Tydligen har etanol ett högre oktantal än metanol och metanol använder man i motorer med upp till 17:1 i kompression - då räcker inga 104 oktan. Varför man anger så låga värden på OkQ8, någon får ringa OkQ8 och fråga. </edit>
 
Last edited:
andersbrink skrev:
Exakt oktantal beror på vilken typ av (överskotts) bensin som blandades in samt vilken vattenhalt etanolen hade. Bensinbolagen antar jag inte vill skylta med så pass höga oktantal.

http://www.ec.gc.ca/transport/publications/ethgas/ethgas4.htm

Oops, jag hade fel. RON är på 102 - 130. Förmodligen beror oktantalet på så många andra faktorer än den rena etanolen. Vad? Beats me.

<edit>Jag sökte lite vidare och hamnade på http://www.leeric.lsu.edu/bgbb/7/ecep/auto/m/m.htm där det även fanns referenser angivna. Tydligen har etanol ett högre oktantal än metanol och metanol använder man i motorer med upp till 17:1 i kompression - då räcker inga 104 oktan. Varför man anger så låga värden på OkQ8, någon får ringa OkQ8 och fråga. </edit>

Detta tål att forskas vidare på, tack för infon ivart fall.
 
För att svara på grundfågan om 99 oktan i en tvåtaktare, så skulle i alla fall jag kräva någon form av rekommendation från shell först. Har man använt alkalisalter för att höja oktantalet och bättra smörjningen i förbränningsrummet är det inte alls lyckat. Minns vad som hände när man började med blyfri 98, det var många skotrar mm som skar innan bensinbolagen gick ut med att det var blyfri 95 som gällde. Om den här soppan är bra för din motor beror alltså på VAD man använt för att höja oktantalet. I övrigt kan jag bara hålla med det som tidigare sagts, det finns ingen mening att tanka i högre oktan om du inte kan höja kompressionen / laddtrycket för att utnyttja det. Vinsterna med att ändra förtändningen i en sugmotor med knacksensor borde vara ganska försumbara, medan vinsten i en turbomaskin med adaptiv laddtryckskontroll blir direkt proportionell mot oktantalshöjningen. Se tex SAABs senaste biopower som ger 180 istället för 150 hk med ren etanol. Det blir en ökning med ca 20% vilket, om man utgår från 95 oktan borde ge oktantal för etanol runt 112-115. Stämmer ju rätt bra med vad andersbrink sagt redan tidigare :tungan
 
Där är inga oktanhöjande tillsatser i bensinen utan det ökade oktantalet kommer troligen från att man har använt mindre mängd crackade kolkedjor.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top