Shell Malaysia Motorcycle Grand Prix

Grymt av Dovi!

Skönt att JL nästan la sig så han slapp släppa förbi Dovi pga. teamorder.

Allt kan hända i MotoGP, men med tanke på att Marquez endast behöver ta 5 poäng för att säkra titeln om Dovi vinner så är oddsen väldigt små att Marquez inte slutar som mästare.
 
Nu sitter ju Petrux på en fabrikshoj och OCTO Pramac har stöd direkt från Ducati så så stor skillnad hade det nog inte varit. Jag gillar Petrux, hans fantastiska körning och känslor som ligger utanpå är en kombination att gilla.

Fast, Ducatis fabriksteam bör ha större resurser, skickligare tekniker och rent allmänt veta mer om hojen, så nog tror jag det hade gjort skillnad. Ride coaches och spanare runt hela bananen lär de ju ha med. :hihi
Tech3 verkar ju (med undantag för i år) trots fabrikshoj och fabriksstöd ha rätt svår att prestera som fabriksteamet, till exempel.
 
Generellt har väl Yamahas fabriksteam haft bättre piloter än Tech 3, samt fabriksresurser som du nämner. Spinner lite på Tech3, kommer dom köra med årets fabrikare nästa år eller köra vidare med det dom har fast med ex. årets motor? Något för Alatalo antar jag...
 
Skillnaderna mellan renodlade fabriksteam och "privatteam" på Tech3's, Pramac's och LCR's nivå är otroligt små. De delar som skiljer mellan hojarna innebär inte en astronomisk skillnad på natt och dag och de är i vissa fall inte ens en prestandaförbättring sett över tid.

Fabrikens ingenjörer har dessutom full koll på hojarna hos Tech3, Pramac och LCR då full ingenjörssupport ingår i dealen som privatteam. Det är ju inte direkt en gathoj eller en Superbike de betalar för. Fabriken tillåter heller inget trams som att något privatteam skulle ha egna ingenjörer som petar och filar på känsliga detaljer.

Ibland testas nya delar först hos dessa privatteam eftersom team såväl som förare står lägre i rang och därmed har mindre att förlora i händelse av ett mindre lyckat testresultat.
 
Fast, Ducatis fabriksteam bör ha större resurser, skickligare tekniker och rent allmänt veta mer om hojen, så nog tror jag det hade gjort skillnad. Ride coaches och spanare runt hela bananen lär de ju ha med. :hihi
Tech3 verkar ju (med undantag för i år) trots fabrikshoj och fabriksstöd ha rätt svår att prestera som fabriksteamet, till exempel.

Minnet är kanske kort men för inte alls många år sedan så kom AD och CC på pallen i vart och vartannat race på just Tech3
 
Fast, Ducatis fabriksteam bör ha större resurser, skickligare tekniker och rent allmänt veta mer om hojen, så nog tror jag det hade gjort skillnad. Ride coaches och spanare runt hela bananen lär de ju ha med. :hihi
Tech3 verkar ju (med undantag för i år) trots fabrikshoj och fabriksstöd ha rätt svår att prestera som fabriksteamet, till exempel.
Om jag minns rätt så har Danilo ett kontrakt med Ducati om att köra i Pramac så det är full backning som gäller från Bologna.
Han har dessutom kört på samma material som fullfabrikarna under ett antal tillfällen men "under cover".
Han satt på en GP16 när han hamnade på pallen på Silverstone -16 (konstigt sammanhang när OCTO var huvudsponsor för rejset...)
Denna info har jag från väldigt initierade källor inom Pramac.

Det "lustiga" är att AI har personlig spons från Pramac!
 
Gick in på Pramacs hemsida för att kolla vad de sysslar med, vem om inte AI dyker upp på förstasidan poserandes mot en stor aggregator.
 
Minnet är kanske kort men för inte alls många år sedan så kom AD och CC på pallen i vart och vartannat race på just Tech3

Åren du tänker på bör vara 2012-13. Vart och varannat race är kanske att ta i, men under perioden då Stoner var skadad så knep AD en hel del pallplatser, oftast trea bakom Lorenzo och Pedrosa. Men man får väl också ha med i åtanke att Yamahas andra fabriksförare Spies kanske inte riktigt höll toppklass, (han hade en hel del oflyt också) men även att halva gridden bestod av CRT-hojar plus att Ducati hade sitt riktiga bottennapp just då. Det ökar ju chanser och möjligheter ganska väsentligt för övriga. CC tog väl bara en tredjeplats det året, men var desto bättre året efter.
 
Fabrikens ingenjörer har dessutom full koll på hojarna hos Tech3, Pramac och LCR... ...Fabriken tillåter heller inget trams som att något privatteam skulle ha egna ingenjörer som petar och filar på känsliga detaljer.
Innebär detta att fabriken kan skruva av eller på mer prestanda i satellithojarna om det gynnar fabrikens intressen?
 
Det kan de säkert, men vad jag vet så har jag aldrig varit med om att en satellithoj "de-tunats" med flit. Det finns möjligtvis incidenter där exklusiva delar först har testats i satellithojar och sedan förts över till fabrikshojar med följden att någon eller några satellithojar blir utan dessa delar under ett race eller två, helt enkelt på grund av materialtillgång.
 
Det kan de säkert, men vad jag vet så har jag aldrig varit med om att en satellithoj "de-tunats" med flit. Det finns möjligtvis incidenter där exklusiva delar först har testats i satellithojar och sedan förts över till fabrikshojar med följden att någon eller några satellithojar blir utan dessa delar under ett race eller två, helt enkelt på grund av materialtillgång.

jo de-tuning har pågått, redding nämnde det en gång minns inte när det var men hans ducce varvade mindre än de andra. vet inte om det var vid någon test där alla testade fabrikshojen eller något.
Men han nämnde iaf att han hade typ 500rpm mindre än fabrikens.

Tror inte det förekommer ofta och säkert bara vid enstaka tillfällen.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top