Sexskivig(?) wankel

Ja, fast kupevärmen är ju sällan ett problem. Hur långt är ett snöre? Skillnaden är ju stor även bland olika kolvmotorer men rimligtvis producerar vankel mer värmeförluster.

Inte på en bensinmotor (har haft en med värdelös värme) kanske men dieselsnurror har i många fall dålig värme, speciellt om det inte sitter en värmare i bilen.

Nu ska jag svära i kyrkan. Jag tycker wankel verkar vara skit. Låter illa som fan också gör de.

Att de ger stor effekt per liter har ju med att det är en annan konstruktion och begreppet "liter" representerar inte samma sak.

Hur som helst, om de inte håller, låter illa och drar mycket soppa har jag hellre en kolvdiesel. :mad:

Inte på en bensinmotor (har haft en med värdelös värme) kanske men dieselsnurror har i många fall dålig värme, speciellt om det inte sitter en värmare i bilen.

Du missade nog ordet "sällan" i mitt citat.

Visst är det så men när det gäller din besinare tror jag snarare det handlade om ett underdimensionerat värmepaket.

Nu ska jag svära i kyrkan. Jag tycker wankel verkar vara skit. Låter illa som fan också gör de.

Att de ger stor effekt per liter har ju med att det är en annan konstruktion och begreppet "liter" representerar inte samma sak.

Hur som helst, om de inte håller, låter illa och drar mycket soppa har jag hellre en kolvdiesel. :mad:

Blanda inte ihop litereffekt med mycket hästkrafter per kg motor. Bygger man en sportbil med 500 hk så blir bilen helt enkelt lättare med en vankelmotor och det gillar vi!

Att sen resten är skit kan man ju leva med ibland. Det är ju lite så med en tvåtaktare också...

Blanda inte ihop litereffekt med mycket hästkrafter per kg motor. Bygger man en sportbil med 500 hk så blir bilen helt enkelt lättare med en vankelmotor och det gillar vi!

Att sen resten är skit kan man ju leva med ibland. Det är ju lite så med en tvåtaktare också...

Sen är dom nästan vibrationsfria och har väldigt få rörliga delar i motorn med.

Provkörde en rx8 och hade det inte varit för bränsleförbrukningen hade jag köpt en dIRecKt. :)

Det räcker med rubriken i den här tråden för att jag ska få bånge... :banana
Tror knappast wankelmotorn nått sin fulla utvecklingspotential ännu. Vore intressant att se den vidareutvecklas.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park