serviceyrken och bemötande.

Sitter på jobbet nu, och jag fick precis in en kund i telefonen som var asförbannad. Körde den vanliga övertrevligt lena varianten och det tog inte mer än 10 sekunder så var han så snäll så! Alltid lite kul! :rolleyes:

rainman skrev:
Sitter på jobbet nu, och jag fick precis in en kund i telefonen som var asförbannad. Körde den vanliga övertrevligt lena varianten och det tog inte mer än 10 sekunder så var han så snäll så! Alltid lite kul! :rolleyes:

Bra ju, men berätta gärna mer om hur du fick in honom i telefonen - det vill jag gärna veta....

Kan ju varit därför han var förbannad :lol

Mavve skrev:
Bra ju, men berätta gärna mer om hur du fick in honom i telefonen - det vill jag gärna veta....

Kan ju varit därför han var förbannad :lol

Vilja,våld och vaselin är ju dom tre hörnstenarna när det gäller att få in stora saker i mindre öppningar vet du väl :7peta :tuttar

rainman skrev:
Vilja,våld och vaselin är ju dom tre hörnstenarna när det gäller att få in stora saker i mindre öppningar vet du väl :7peta :tuttar

Jag får ändå aldrig knulla :cool:

Jobbade som kock i 4 år. Fan vad less man blev på folk. Nu e det bättre för nu har jag sadlat om å kör lastbil istället.

Nu skäller jag på folk istället. Tex som en pall fryst kött till restaurang, bara å ställa innanför dörren å dra. Brukar komma elaka samtal men bara å hänvisa till avtalet mellan kund och firma.

Men distribution har jag slutat med å kör container bil istället. Kom till ett nytt ställe som skulle få en burk utställd.
Frågade var dem skulle ha den, varvid de ringer en mellan chef som beställt burken.
Å självklart var han expert på å köra lastbil å skulle ha in den bakom huset i ett garage. Slutade med att jag skällde ut hans inkompetens.

Det går inte att få in en 4 axlad 4 meter hög bil in i ett parkeringsgarage som tillockmed är trångt för personbilar. men det skulle visst gå enligt han. han slutade å klaga när jag påpekade att höjden i garaget var 2,30.

Hur orkar dem hålla på.

Grejen är att många som jobbar i /service/ -brancher är sådana riktiga super-puckon(det är därför de jobbar där) Kassörskor/kassapersonal etc är värst. De verkar liksom inte haja att om man "gnäller" på att man precis blivit lurad på priset(av eran arbetsgivare) på någon/några varor och p g a fel märkta varor - SÅ ÄR DET INGET PERSONLIGT MOT ER. Men ni arbetar liksom där. Kunden har ingen annan stans att vända sig än till PERSONALEN. Man kan ju inte som kund, liksom ge sig på andra kunder med sitt problem. Fattaru, fattaru? Va? Va?

:D

Mavve skrev:
Du e trög.

Så här är det:

Säger man: Hej, jag heter Flemming!
... så säger den andre ALLTID: Va? Va sa du?

Det är skitidiotiskt och helt jävla pantat och arg blir man. Så jag ska döpa om mig.

Och vad som gäller MIN avatar hade du fattat om du hade varit aktiv SHmember...

Ok, jag e trög o tydl. inte aktiv SH:are :3freak (e det statushöjande o va det?)

Konstiga kontakter du har som inte fattar att flemming e ett namn? Jag kör stenhårt på det eftsom det e lite ovanligt. Folk undrar ibland om jag har amerikanska föräldrar o så. :lol

Så vad e det för gåta kring din stövel i avaten då?
flemming :hihi

håkanolsson skrev:
Grejen är att många som jobbar i /service/ -brancher är sådana riktiga super-puckon(det är därför de jobbar där) Kassörskor/kassapersonal etc är värst. De verkar liksom inte haja att om man "gnäller" på att man precis blivit lurad på priset(av eran arbetsgivare) på någon/några varor och p g a fel märkta varor - SÅ ÄR DET INGET PERSONLIGT MOT ER. Men ni arbetar liksom där. Kunden har ingen annan stans att vända sig än till PERSONALEN. Man kan ju inte som kund, liksom ge sig på andra kunder med sitt problem. Fattaru, fattaru? Va? Va?

men vänta lite här nu :)
När vi har rätt och kunden fel då, vart ska vi vända oss då??

/Annicka

håkanolsson skrev:
Till kunden såklart :huvet

Du kanske missade mina :) och :D .
Med andra ord jag va ironisk :)

Om kunden har fel så självklart säger man det till dom. Och som alltid, endel kunder klarar av att höra att dom har fel andra vill inte lyssna.

/Annicka

Annicka skrev:
Du kanske missade mina :) och :D .
Med andra ord jag va ironisk :)

Om kunden har fel så självklart säger man det till dom. Och som alltid, endel kunder klarar av att höra att dom har fel andra vill inte lyssna.

/Annicka

OK, hoppas du tog *huvudbanket* på rätt sätt. Absolut inget mot dig. Men jag ville bara svara på frågan och det passade så bra med lite huvudbankande. Frågan tog jag dessutom på allvar eftrsom den är rätt typisk för yrkesgruppen. Så jag svarade på den. Dessutom kan det behövas en motpol för att balansera tråden lite. (som klankar ned på kunder)

De kanske vill lysna men personalen har inget vettigt att säga. Ofta hör man "..Ja men det är väl inte mitt fel.." eller "..Jag ansvarar inte för det.."Hur kan man vräka ur sig något så jävla dumt? "Ni" borde belöna kunder för att de hjälper er att rätta till problem i organisationen. Men så är det sällan. Istället betraktar "ni" kunderna som *problem*. Lös de riktiga problemen istället. T ex att "ni" bryter mot lagen genom att lura kunderna på pengar genom prismärkning/system. Då säger "ni" gärna "..Det är inte jag som prismärker.." Det finns ingen hejd på hur korkat det är. Lär er TA ansvar (så kommer ni inte jobba länge med detta. "Ni" kommer få bättre o mer välbetalda jobb)

Peace (stavas det så?)

/h

Inte en konstig och elak kund på HELA dagen (jobbar 8.45 till 20.15), tom "surkartet" var på bra humör! :confused:
Är det vår då?

håkanolsson skrev:
De kanske vill lysna men personalen har inget vettigt att säga. Ofta hör man "..Ja men det är väl inte mitt fel.." eller "..Jag ansvarar inte för det.."Hur kan man vräka ur sig något så jävla dumt? "Ni" borde belöna kunder för att de hjälper er att rätta till problem i organisationen. Men så är det sällan. Istället betraktar "ni" kunderna som *problem*. Lös de riktiga problemen istället. T ex att "ni" bryter mot lagen genom att lura kunderna på pengar genom prismärkning/system. Då säger "ni" gärna "..Det är inte jag som prismärker.." Det finns ingen hejd på hur korkat det är. Lär er TA ansvar (så kommer ni inte jobba länge med detta. "Ni" kommer få bättre o mer välbetalda jobb)
/h

Nu beter sig ju inte alla sådär. Strular det till sig så får man ju försöka fixa upp det oavsett om någon annan har klantat sig. Ibland ber jag till o med om ursäkt för företagets räkning när det skitit sig. Men o andra sidan så har jag inget extrabetalt för det. Kan ju lika gärna göra som alla andra och läsa tidningen i kassan och pilla navlen för 92:-/ timmen..

Antingen driver du med mig eller så är detta helt fantastiskt.

Bikerbitch skrev:
"..Strular det till sig så får man ju försöka fixa upp det oavsett om någon annan har klantat sig..."
Initiativförmåga :Bugar Känner du dig som en hjälte? Det här är väl rätt självklara grejer eller? Skulle man i andra yrken hoppa över det, åkar man ut för gott. Du skojar? :D

Bikerbitch skrev:
"..Ibland ber jag till o med om ursäkt för företagets räkning när det skitit sig..."
Oj, oj oj. Det är ju precis det här jag menar. "Eran" attityd och att "ni" inte kan haja att ni ÄR företaget. D v s ansvarar för företagets handlingar. Det är inte "till o med" att be om ursäkt. Det är väl en skyldighet?

Med reservation för att du kanske driver med mig, men så här resonerar faktiskt många "kassörskor" etc. Vete fan vad det beror på. Kan de vara att omvärlden tycker synd om dem och vill inte kräva något? Eller är de helt enkelt super-puckon som jag tidigare skrev? Få är värda 92 i timmen i alla fall. Sänk lönen!

/h

Det finns riktigt arslen som jobbar i butiker eller liknande. MEN man ska inte dra alla över en kam.
Jag kan ärligt säga att kommer det en kund och gnäller på prissättningen så fixar jag det, kunden får självklart det lägsta priset som står.
Står det ett lägre pris i datan så tar jag det än priset som står på prislappen.

Just nu så sitter jag och har endel interviuver med folk till deltid kassan. En av dom viktigaste frågorna jag ställer är:
Vad tror du att ett arbete i kassan betyder?
Dom flesta säger att ta emot pengar och ge kunden ett kvitto.
Men det är FEL. Kassan i ett varuhus är sista stoppet för många. Om säljaren har gjort något fel så kan till 99% kassan fixa till det. Om det är en sur och grinig människa som sitter i kassan så blir det likadant fast då är det ingen som kan fixa till det.

Tyvärr så vet jag att jag är en av dom få Kassacheferna som ställer krav på sina medarbetare. Och det är synd.

Så det finns faktiskt varuhus som inte är griniga eller nonchalanta mot kunderna.

/Annicka

Ursäkta stavfel, vakande nyss :)

håkanolsson skrev:
OK, hoppas du tog *huvudbanket* på rätt sätt. Absolut inget mot dig. Men jag ville bara svara på frågan och det passade så bra med lite huvudbankande. Frågan tog jag dessutom på allvar eftrsom den är rätt typisk för yrkesgruppen. Så jag svarade på den. Dessutom kan det behövas en motpol för att balansera tråden lite. (som klankar ned på kunder)

Peace (stavas det så?)

/h

håkanolsson skrev:
Antingen driver du med mig eller så är detta helt fantastiskt.

Initiativförmåga :Bugar Känner du dig som en hjälte? Det här är väl rätt självklara grejer eller? Skulle man i andra yrken hoppa över det, åkar man ut för gott. Du skojar? :D

Oj, oj oj. Det är ju precis det här jag menar. "Eran" attityd och att "ni" inte kan haja att ni ÄR företaget. D v s ansvarar för företagets handlingar. Det är inte "till o med" att be om ursäkt. Det är väl en skyldighet?

Med reservation för att du kanske driver med mig, men så här resonerar faktiskt många "kassörskor" etc. Vete fan vad det beror på. Kan de vara att omvärlden tycker synd om dem och vill inte kräva något? Eller är de helt enkelt super-puckon som jag tidigare skrev? Få är värda 92 i timmen i alla fall. Sänk lönen!

/h

Om du läser min tråd från början så ser du att jag skriver om serviceyrken i allmänhet. Med det menar jag att de allra flesta arbetare har ett ansvar. De representerar sitt företag. Jag själv jobbar i reception. Det betyder att jag tar emot gäster, skriver in de i en besöksliggare och har diverse rutiner runt ett besök. Många är oerhört nonchalanta och arroganta mot receptionister. De lyssnar inte för de anser att vem som helst kan göra det jobb som jag gör.

Vi som försöker göra ett bra jobb tappar snart sugen och då är det som du skriver "super-puckona" kvar. Men döm aldrig folk efter ett jobb. Man vet aldrig varför de kanske har det jobb de har och vilken utbildning de har i bagaget.

till sist: "Tappa inte sugen, världen är redan full av tappade sugar" (Hasse Alfredsson)

doohan skrev:
Å självklart var han expert på å köra lastbil å skulle ha in den bakom huset i ett garage. Slutade med att jag skällde ut hans inkompetens.

Det går inte att få in en 4 axlad 4 meter hög bil in i ett parkeringsgarage som tillockmed är trångt för personbilar. men det skulle visst gå enligt han. han slutade å klaga när jag påpekade att höjden i garaget var 2,30.

Hur orkar dem hålla på.

Det där e fina grejor.

Själv kör man Turistbuss och ibland när man har avlastningar så säger folk:
- ööhh, kan du inte svänga innom här (valfritt bostadsområde) och släppa av oss så slipper vi gå så långt med alla väskorna.
- Jo det kan jag väl, är det gott om plats så jagkan köra runt kvarteret? (Mest för att man har ett serviceyrke. Folk mins bara tio procent av en resa, så då kan dom ju minas den trevliga chaffisen! :)
- Jaaa... där e' massor av plats...

Hälften av gångerna slutar det med att man får backa en kilometer (svärandes att man aldrig ska skjutsa hem någon igen)genom ett villa område för att alla gathörn är fullparkerade!

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti