Serviceschema, CBR929, ~4000 mil

  • Thread starter Thread starter jP
  • Start date Start date

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Sitter och bläddrar i verkstadshandboken här nu utan att finna något som helst serviceschema till min CBR 929.

Vad ska göras kring 4000 mil utöver olje+filterbyte och möjligtvis smörjning av komponenter?
 
jP skrev:
2290408 Sitter och bläddrar i verkstadshandboken här nu utan att finna något som helst serviceschema till min CBR 929.

Vad ska göras kring 4000 mil utöver olje+filterbyte och möjligtvis smörjning av komponenter?

Har själv en cbr 929 00:a, ingen verkstadshandbok dock. Tror inte det skall behövas så mycket mer? Man kollar ju annars av andra saker under resans gång, som däck, drivpaket, bromsar som är viktigt och kollar så det inte är glapp, lagermissljud el att den läcker någon vätska någonstans. Ventiljustering är väl vid ännu tidigare miltal, om nu så är növdvändigt, ofta är spelet i ventilerna knappt mätbart.

Var lätt att byta olja och filter när man fick bort oljepluggen..(runddragen) 12 mm hylsinfattning, lätt åtkomlig utan plocka bort massa plastkåpor.
 
Last edited:
Ok, men utgå från att ingen som helst service någonsin är gjord på hojen. Då borde det vara mer än så även om det ligger vid 2400, 3 el. 4000 mil. Bränslefilter? kamkedjespännare? stift? o.s.v. Saknar dessvärre servicebok/schema till hyndan.
 
jP skrev:
2290448 Ok, men utgå från att ingen som helst service någonsin är gjord på hojen. Då borde det vara mer än så även om det ligger vid 2400, 3 el. 4000 mil. Bränslefilter? kamkedjespännare? stift? o.s.v. Saknar dessvärre servicebok/schema till hyndan.

Min hade gått 2300 mil(om man nu kan lita på milatalet..)jag bytte olja/filter omgående, tändstift var bytt på vårkanten av tidigare ägare, tydligen rätt dyra rackare, 500 kr st, går säkert hitta lite billigare någonstans. jag brukar aldrig överdramatisera service förutom olja/filter som jag byter slaviskt, har du bytt det, och hojen går bra, glöm resten, tuta och kör :tummenupp .Det är ju även en Honda för tusan!! :banana Finns till och med folk som bara kör, det börjar låta o skramla var och här, de skiter o byter olja och kör ändå 800 mil med det :skrämd Det skulle jag aldrig göra, men sköter man det elimäntära och motorn går bra så brukar det inte vara problem, ger sig något så kommer man garanterat märka/höra det så då får man fixa det då, så resonerar jag det har gått bra hittils för mig.


Min förra hoj hade gått 3000 mil vid köp, jag bytte olja och filter ett par ggr, sålde den vid 4200 mil ett år senare, den klingade lika bra i motorn då med. Sen vart det lite småmek med batteribyte, medbringaren till laddningen gav upp under resans gång som fick fixas.

Generalfel på dessa cbr:r var tydligen något problem med slang mellan tank och trottelhus samt problem med koppling, men säkert fixat med garantin redan.
 
Last edited:
tändstift var bytt på vårkanten av tidigare ägare, tydligen rätt dyra rackare, 500 kr st


Då måste den förra ägaren blivit lurad för jag köper mina stift på auk verkstad för ca 170kr st

Men det bästa är väl att du bara ringer till din lokala Honda försäljare och frågar ang service, alltså vad som görs på 4000mils service.... Och så beställ en mek bok den har man alltid nytta av... Lycka till


///Micke
 
sporTlovEr skrev:
2290418 Har själv en cbr 929 00:a, ingen verkstadshandbok dock. Tror inte det skall behövas så mycket mer? Man kollar ju annars av andra saker under resans gång, som däck, drivpaket, bromsar som är viktigt och kollar så det inte är glapp, lagermissljud el att den läcker någon vätska någonstans. Ventiljustering är väl vid ännu tidigare miltal, om nu så är növdvändigt, ofta är spelet i ventilerna knappt mätbart.

Var lätt att byta olja och filter när man fick bort oljepluggen..(runddragen) 12 mm hylsinfattning, lätt åtkomlig utan plocka bort massa plastkåpor.

Det är väl klart att ventilspelet är mätbart varför skulle det inte vara det?

Vadå det är ju en Honda...?
 
Rigge skrev:
2291003 Det är väl klart att ventilspelet är mätbart varför skulle det inte vara det?

Vadå det är ju en Honda...?

Han menar förmodligen att det felaktiga spelet är knappt märk/mät-bart. På min XR650 var det ventilkoll var 100:e mil, på 2500 mil behövde jag justera en enda gång, Honda ;)
 
jP skrev:
2291229 Han menar förmodligen att det felaktiga spelet är knappt märk/mät-bart. På min XR650 var det ventilkoll var 100:e mil, på 2500 mil behövde jag justera en enda gång, Honda ;)

En av mina ventiler stog fel vid 3500.
 
Rigge skrev:
2291232 En av mina ventiler stog fel vid 3500.

Klart justeringar kan behövas, men verkar inte finnas behov speciellt ofta på åtminstone hyndor.
 
jP skrev:
2291229 Han menar förmodligen att det felaktiga spelet är knappt märk/mät-bart. På min XR650 var det ventilkoll var 100:e mil, på 2500 mil behövde jag justera en enda gång, Honda ;)

Jepp så jag menade, att många mc-firmor, inte alla, debiterar för en justering som inte är gjord för det inte var något spel. Detta gäller inte bara honda.
 
Jag har ett enklare service schema från Honda som beskriver vad som ska bytas/kontrolleras vid varje service , jag kan skicka det till dig om du vill ha det , skicka PM isåfall.Vad det gäller ventilspel så är det väldigt sällan som det behövs justeras (enligt Ahlqvist i GBG) men det kan bli dyrt om det måste justeras.Sedan så när det gäller tändstifit så verkar det vara dagskurs på priset , jag fick betala 396:-/st :huvet på Ahlqvist.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top