Servicekostnader

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Vad kostar 1200-milaservice på en Ducati Scrambler 1100 Sport i oktober 2021?
Ber man att få kamremmarna bytta när de ändå är borta och har en avgasventil med för stort spel kan slutsumman bli 10293 kr. IMG_20211015_172516.jpg
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Blir knapert för ducativerkstäderna när alla bytt till multistrada v4 med 6000 mils intervall på ventilkollen. ;)
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Blir knapert för ducativerkstäderna när alla bytt till multistrada v4 med 6000 mils intervall på ventilkollen. ;)

Tror det finns de som kommer att fortsätta serva och underhålla sina äldre Ducatis också så det finns säkert ett underlag även i framtiden om det rör sig om en bra och seriös återförsäljare som byggt upp en stor lojal kundstock av motorcykel entusiaster (oavsett vad de har för favoritmärke).

Så lite som folk använder sina motorcyklar kan underlaget ändå inte vara så stort på de dyrare intervallerna oavsett vilken motorcykel vi talar om. Slå ett öga på miltalen på de motorcyklar som säljs begagnade. De har allihopa körts några hundra mil per säsong maximalt. Flertalet har knappt kört 100 mil på en säsong. Efter 20 år har vissa hojar knappt nått upp till mer än ett par större service intervaller som dåvarande ägarna dessutom fuskat med.
 
Last edited:

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Vad kostar 1200-milaservice på en Ducati Scrambler 1100 Sport i oktober 2021?
Ber man att få kamremmarna bytta när de ändå är borta och har en avgasventil med för stort spel kan slutsumman bli 10293 kr. View attachment 464821
Det var väl i alla fall en seriös faktura.
Man kan ju spara några kronor på vissa poster, men samtidigt värdera dom i egen tid och kostnad.
Ventilkontroll verkar vara kostnadsdrivande på många modeller, så där kan man säker ha olika filosofier.
Har man kamaxel direkt mot tryckare så kör jag bara, men det är min filosofi, vet inte hur det ser ut på Ducatin.
Kamrem är ju också en kostnad som man kan kalkylera per mil, men här ser den ju inte jättehög ut.
Så....kör på :)
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Tror det finns de som kommer att fortsätta serva och underhålla sina äldre Ducatis också så det finns säkert ett underlag även i framtiden om det rör sig om en bra och seriös återförsäljare som byggt upp en stor lojal kundstock av motorcykel entusiaster (oavsett vad de har för favoritmärke).

Så lite som folk använder sina motorcyklar kan underlaget ändå inte vara så stort på de dyrare intervallerna oavsett vilken motorcykel vi talar om. Slå ett öga på miltalen på de motorcyklar som säljs begagnade. De har allihopa körts några hundra mil per säsong maximalt. Flertalet har knappt kört 100 mil på en säsong. Efter 20 år har vissa hojar knappt nått upp till mer än ett par större service intervaller som dåvarande ägarna dessutom fuskat med.
Jovisst. Var mest ett skämt från min sida. Verkstäderna blir nog bara glada. Om fler modeller får samma motortyp som multistrada så slipper dom bökiga ventilkollar och kan fokusera på "årsservice" dvs ett 20 minuters oljebyte som dom kan debitera 3800 kr för. ?
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Är det ingen som funderar på hur en bilmotor med kamaxel mott tryckare kan gå 50-80-100,000 mil utan justering men hojar bör justeras var 2*4000 mil?

Honda Vtech motorerna varvar ju 8-9000 rpm i bilarna o dessa behövs inte justeras varje år som vissa mc motorer o man kör långt per säsong.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Det var väl i alla fall en seriös faktura.
Man kan ju spara några kronor på vissa poster, men samtidigt värdera dom i egen tid och kostnad.
Ventilkontroll verkar vara kostnadsdrivande på många modeller, så där kan man säker ha olika filosofier.
Har man kamaxel direkt mot tryckare så kör jag bara, men det är min filosofi, vet inte hur det ser ut på Ducatin.
Kamrem är ju också en kostnad som man kan kalkylera per mil, men här ser den ju inte jättehög ut.
Så....kör på :)
Ducati har av tradition desmodromisk ventilstyrning så det är lite extra bråte i vägen för servandet. Som jag förstår det ger det dubbla antalet ställen att kontrollera spel på också. Jag tycker att ett ventilspel som ändrar sig måste bero på att metall rör sig och det har jag svårt att se som bra.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Är det ingen som funderar på hur en bilmotor med kamaxel mott tryckare kan gå 50-80-100,000 mil utan justering men hojar bör justeras var 2*4000 mil?

Honda Vtech motorerna varvar ju 8-9000 rpm i bilarna o dessa behövs inte justeras varje år som vissa mc motorer o man kör långt per säsong.
Ja, hur många har behövt justera sina ventiler, som har just den konstruktionen?
Jag har aldrig behövt göra det, så om det är svårt att komma åt, då får det vara.
Men Ducatin verkar ha en annan lösning, och då kanske man måste vara mer nogsam.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Serviceintervall sätts nog ofta efter vad kundkategorin kan acceptera. Sen kan man välja konstruktion och material efter det kombinerat med trimningsgrad. Motorcyklar har traditionellt högre litereffekt än bilar och det gör att allt är "närmre haveri" än bilar.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
men hojar bör justeras var 2*4000 mil?
Min Intruder har hydrauliska lyftare (som inte behöver justeras, annat än bytas om de börjat ticka) och inte ställskruvar som Banditerna. Men inte ens de har behövt justeras efter 4000 mil utan låg inom toleranserna. Det är när man använder "2 hästar till" ventiler dvs titan som justeringintervallet blir "var femtisjuttonde väntersväng". Justera ventilerna när samvetet gnager och du inte har råd att köpa ny motor och istället lägger 10,000 på en "ventiljustering". Själv gör jag varken eller utan har roligt och kör istället. Fyllegasande i garaget och ring-ding-ding mot varvstoppet lär inte hjälpa. Själv har jag inte varit full sen en firmafest 1988.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
På min cykel var spelet vid stängning på avgasventilen på den horisontella cylindern 0,10 mm och det ska ligga mellan 0,02 och 0,05 så det shimsades ner till 0,02. Innebär ett för stort spel att fjädern får göra större del av jobbet än tänkt?
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Serviceintervall sätts nog ofta efter vad kundkategorin kan acceptera. Sen kan man välja konstruktion och material efter det kombinerat med trimningsgrad. Motorcyklar har traditionellt högre litereffekt än bilar och det gör att allt är "närmre haveri" än bilar.
Visst har du en poäng där men son jag nämnde med honda Vtec bilmotorer på 1,6-1,8 liter som jag tror i starkaste versionen har 200-225 hp o varvar 8,500- 9000 minst verkar tåla precis hur mycket stryk som helst.. Tar man då honda V4 1000 cc den finns ju i Vtec o är inte jätte värsting stark. Men den behöver justeras ventiler på typ 2500 mil.

Kan Det vara så att i bilvärlden axeptera inte 10,000 kronors servisar var 2000 mil, medan i mc världen är detta axepterat pga en så kallad hög liter effekt.

Då borde ju dessa små 1,2-1,3 liters bensinmotorer med Turbo som ligger i VW, s fall en bra bit över 200 hp ha ventil justering tätt som fasen.

Eller mercedes nya 2 liters turbomotor på över 400 hp i en produktions motor vara helt galet servise krävande. Men det är dom inte!

Känns mera att tillverkarna ta chansen att sköta upp mc köpare bara för att dom kan.

Håller faktiskt med Anders i att kör vidare det kan lixom inget hända om spelet blir lite tight, enda som kan ske är att motorn inte vill gå som den skall o det är väll då det är dags att justera..
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Eller så är det mindre marginaler i en motorcykelmotor, på grund av jakten på vikt?
Blir ventilspelet för tajt så bränner du till slut någon ventil, blir det för stort så kanske man hör tickanden till slut?
Men hur som helst så resonerar så som att om jag måste justera ventiler på den konstruktionen jag har, då är det någonting som är fel.
Antingen har ventilen satt sig, eller så är kamaxeln sliten, båda sakerna kräver ett större ingrepp, så jag kör tills det uppdagas :)
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Blir ventilspelet för tajt så bränner du till slut någon ventil, blir det för stort så kanske man hör tickanden till slut?
Ticks är ju bra men tydligen inte för min Bells Pares jag haft i över en månad - misstänkt borrelia. Blir det för tajt spel och bränner någon ventil och/eller säte har man iaf en BRA ursäkt för att porta toppen.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Hondas VTEC är vettigt att jämföra med, men överladdade motorer har sällan lika välformade kamaxlar som en motor som andas utan respirator. Har man kraftig ventilacceleration behöver man ha större krafter för att ventilerna ska röra sig som planerat.

På VTEC går inte motorerna med de kraftiga nockarna hela tiden och det sparar på slitaget.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Visst har du en poäng där men son jag nämnde med honda Vtec bilmotorer på 1,6-1,8 liter som jag tror i starkaste versionen har 200-225 hp o varvar 8,500- 9000 minst verkar tåla precis hur mycket stryk som helst.. Tar man då honda V4 1000 cc den finns ju i Vtec o är inte jätte värsting stark. Men den behöver justeras ventiler på typ 2500 mil.

Kan Det vara så att i bilvärlden axeptera inte 10,000 kronors servisar var 2000 mil, medan i mc världen är detta axepterat pga en så kallad hög liter effekt.
Förmodligen är det så. Bilar är bruksföremål som används av "kreti och pleti", och då får det inte kosta för mycket. Man skull tappa en stor del av kundkretsen om service blev en dyr lyx endast förunnat ett fåtal. Medan mc-åkare däremot förmodas vara köpstarka och kan tåla en rejäv servicekostnad. Mc kör man bara om man har råd, så att säga.
Sen spelar förstås konstruktion och trimningsgrad in. Vilken bil som helst förväntas gå 20000mil utan större problem, men hur många hojar hinner passera 10000mil innan de skrotas?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Eller så är det mindre marginaler i en motorcykelmotor, på grund av jakten på vikt?
Blir ventilspelet för tajt så bränner du till slut någon ventil, blir det för stort så kanske man hör tickanden till slut?
Men hur som helst så resonerar så som att om jag måste justera ventiler på den konstruktionen jag har, då är det någonting som är fel.
Antingen har ventilen satt sig, eller så är kamaxeln sliten, båda sakerna kräver ett större ingrepp, så jag kör tills det uppdagas :)
? This!

Jag har 4200 mil mellan ventilkontrollerna på min z1000sx. När det är dags, och om värdena inte ligger långt utanför spec så kommer jag aldrig justera ventilerna på den igen.
Ventiler kan bränna med för litet spel och då blir det dyrt. Samtidigt är det så att om ventilkontrollerna ligger med 4200 mils intervall hinner man sällan upptäcka det innan det är för sent.

På min vinterhoj tar ventiljustering bara 30-60 minuter och är enkelt att göra själv så det bjuder jag på vartannat år.

Honda CBX600E från 1983 hade hydrauliska ventillyftare och varvade över 10k rpm. Spontant tycker jag att det borde vara görbart på en modern hoj 40 år senare. Annars är freevalve-tekniken klart intressant men sannolikt svindyr.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top