Serviceintervaller Husaberg 570?

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Är det någon som har koll på när det är dags att byta grejer på nya Husan, 100 timmar som den gamla?
 
Med tanke på att dom "gamla" var av brisfällig kvalitet och rasade lite nu och då och dom nya inte har minsta tendens till det så tänker i alla fall inte jag göra något förrän efter 200 timmar.

/HW
 
Polaren är på jakt efter en 570 och har fått höra att veven och ramlagren ska hålla hojens livstid.
Det låter väldigt konstigt i en racehoj...
 
Husaberg testkörde väl en 570 på bana konstant (eller ja,
de vilade väl lite granna också) i 300 timmar utan
något värre slitage kunde märkas.

(Har jag hört, ingen säker källa)
 
Husaberg testkörde väl en 570 på bana konstant (eller ja,
de vilade väl lite granna också) i 300 timmar utan
något värre slitage kunde märkas.

(Har jag hört, ingen säker källa)

om du ens kommer i närheten av att hitta en källa till det får du gärna delge oss andra det här :)

Ramlagren är samma som i 690-rally så de ska nog hålla bra länge. Tror faktiskt inte jag hört om ett enda haveri förutom ett par ökenrallyhojar som blivit av med allt vatten.

Sent from my X10i using Tapatalk
 
Här var det mycket gissningar, spekulationer och okunskap på samma ställe.....

Ramlagren är samma som 690RR fast det säger inte ett dugg då de även delas med 624/640/660 och där rasar dem i drivor. Veven är lite lättare än tidigare KTM vevar så den håller lite bättre pga mindre hopprepseffekt vid övervarv, men den är inte ett dugg underhållsfri.

Kolven är ungefär samma som på tidigare KTM/Husaberg och är av utmärkt kvalite men den slits hårt pga stort borr och liten skirt. Ringarna har samma problem som KTM 530 med att de tappar spänsten vid överhettning och cykeln börjar dra stora mängder olja.

Husa 570 är lika mycket racemotor som KTM 530 och liknande och skall servas därefter.....
 
Skönt med lite fakta!

Jag har inte heller hört talas om något generalras förutom ökenhojar och motorn kom 09 så det känns väl ganska pålitligt.

/HW
 
Jag har sett några ras, flest hos ökencyklar där lådor och kolvringar inte riktigt pallar trycket men även i motardapplikation så rasar det ibland. (Vill man åka rasfritt rekommenderas otrimmad XR600.) Den är dock betydligt bättre än gamla motorn som tog många år innan den blev tillförlitlig, nya är även lite mindre anorektisk och håller därför bättre.

Man skall dock vara jäkligt medveten om att det är en racecykel och väljer man att köra den på gata är serviceintervallerna täta likt alla andra racemotarder folk får för sig att köra på gata ex Aprilia 450/550 KTM 530 osv....
 
Jag har sett några ras, flest hos ökencyklar där lådor och kolvringar inte riktigt pallar trycket men även i motardapplikation så rasar det ibland. (Vill man åka rasfritt rekommenderas otrimmad XR600.) Den är dock betydligt bättre än gamla motorn som tog många år innan den blev tillförlitlig, nya är även lite mindre anorektisk och håller därför bättre.

Man skall dock vara jäkligt medveten om att det är en racecykel och väljer man att köra den på gata är serviceintervallerna täta likt alla andra racemotarder folk får för sig att köra på gata ex Aprilia 450/550 KTM 530 osv....



Så va kom vi fram till? när bör man tänkas öppna upp husan för renovering?
En annan fråga. Mappning och bänkning på Husaberg 570, vem utför det i sthlm? Och ger det något? Många säger att man bara ska låta den stå på tomgång i 5-10 minuter... Har ändå bytt till helsystem och dna filter på min. Borde inte en dynokörning vara bra?
Tack!
 
Det beror på hur du kör. För enduro 200h för motard skulle jag riva efter hälften. Tomgångstricket är inte till för att mappa. Ingen aning vem som mappar i sthlm.
 
vet om iaf 2 ras vid 150 samt 180 timmar då vevlagren gått och då har cyklarna gått motionsenduro och grus
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top