Serviceintervall på Aprilia SXV 450/550??

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Jag undrar hur tät serviceintervall det är på Aprilia SXV 450 och 550 (om man använder den till vardagsbruk alltså)?

Hur mycket olja rymmer motorn/växellådan?

Passar RXV:ns hjul på (om man skulle få för sig att köra lite i skog och mark)?

Last edited:
ec2bme skrev:
2111437 Jag undrar hur tät serviceintervall det är på Aprilia SXV 450 och 550 (om man använder den till vardagsbruk alltså)?

Hur mycket olja rymmer motorn/växellådan?

Passar RXV:ns hjul på (om man skulle få för sig att köra lite i skog och mark)?

Njaa.....inte säker men jag tror det är helt olika svingar på motarden och enduron. De har olika bredd mellan singarmarna...

J

Motorn rymmer 1,3 liter och växellådan uppskattat till omkring 0,4 liter. Edit: den dagen du ska byta olja kan jag berätta att manualen inte stämmer fullt ut, den baserades på tävlingshojarna som saknade någon form av ventil som produktionshojarna verkar ha.

Ladda hem manualen som nämns ovan, där hittar du alla serviceintervall. Jag tror inte någon kommer åka med hojen strypt(har testat) så även om hojen är landsvägsreggad så är det ju i grunden en rejshoj med serviceintervall därefter.

Angående hjulen, svingen är ju betydligt bredare på SXV än RXV men det borde inte vara några problem att lösa med distanser.

Last edited:
Har funderat lite nu, och de behöver ju inte bli så himla ofta/dyrt.

Med tanke på att jag kan serva en SXV ca 3 ggr innan jag kommer upp i samma oljemängd som jag lägger ungefär var 600:de mil på min nuvarande hoj. Jag avverkar nämligen ca 600 mil /år, och servar den varje vinter.

De innebär att jag kan serva SXV var 200:de mil utan att det blir dyrare, och var 30:de timma borde ju rimmligtvis bli nånstans 200-300 mil.

Då va de problemet ur världen. Då är det bara lite andra saker som måste övervägas innan jag säljer millen för att byta till en SXV 550.

ec2bme skrev:
2142890 Har funderat lite nu, och de behöver ju inte bli så himla ofta/dyrt.

Med tanke på att jag kan serva en SXV ca 3 ggr innan jag kommer upp i samma oljemängd som jag lägger ungefär var 600:de mil på min nuvarande hoj. Jag avverkar nämligen ca 600 mil /år, och servar den varje vinter.

De innebär att jag kan serva SXV var 200:de mil utan att det blir dyrare, och var 30:de timma borde ju rimmligtvis bli nånstans 200-300 mil.

Då va de problemet ur världen. Då är det bara lite andra saker som måste övervägas innan jag säljer millen för att byta till en SXV 550.
Nu är väl oljebytena var femtonde och du får göra ett kolvbyte om året, men det finns säkert andra utgifter med en sporthoj som kan uppväga det hela. Och även om det skulle bli dyrt så är det värt det. :)

Sen får du börja köra bana också, det är då den kommer till sin rätt, den ska köras aktivt och varvas mycket. :tummenupp

ec2bme skrev:
2142890 bär att jag kan serva SXV var 200:de mil utan att det blir dyrare, och var 30:de timma borde ju rimmligtvis bli nånstans 200-300 mil.

Tror nog inte du kommer snitta på ca 100 km/h.
Räkna på 50 km/h så är du i närheten.

RookieSM skrev:
2143534 Nu är väl oljebytena var femtonde och du får göra ett kolvbyte om året, men det finns säkert andra utgifter med en sporthoj som kan uppväga det hela. Och även om det skulle bli dyrt så är det värt det. :)

Sen får du börja köra bana också, det är då den kommer till sin rätt, den ska köras aktivt och varvas mycket. :tummenupp
Byta kolvar... hejsan hoppsan.
Då får man lära sig att skruva på allvar då. Tur att man har en bror som är gammal mekaniker då.

Jag körde bana 5-6 ggr förra året, och de är så fruktansvärt kul så de hade jag allt tänkt fortsätta med.

Freddola skrev:
2143728 Tror nog inte du kommer snitta på ca 100 km/h.
Räkna på 50 km/h så är du i närheten.
Jasså inte mer.

Nu när jag är ute så brukar de bli ungefär 10 mil/körd timma.

Men säger du de så. De är ju bara bra isf, för de måste ju innebära att de inte går fullt lika fort hela tiden, och de är ju en av anledningarna till att jag funderar på att byta.
För att lugna ner sig en aning men ändå ha lika roligt.

Jag är nämligen drogmissbrukare, och farten är min drog :tungan .

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra