Service ZX9R

Frsh

Ny medlem
Gick med
2 Jan 2023
Ort
Arvika
Hoj
2003, Kawasaki, ZX9R
Hej,

Jag skaffade mig en ZX9R i slutet av säsongen 2022 som inte har blivit körd eller underhållen på många år. Alla vätskor byttes i början av säsongen, och i slutet av säsongen även drivpaket. Bortsett från ett par nya däck, tändstift och oljefilter är jag lite osäker på vad en service innefattar. Jag är sedan tidigare inte den som skruvar på mina fordon, men har ändå som ambition att lära mig. Är det någon som vet vad en stor respektive en liten service innebär? Allt gott!


6C59918C-F649-4A03-B360-6D19B93EDD01.jpeg
 
Nya vätskor är det viktigaste, och det gjorde du. Kolla att inget glappar. Blir bra det där.
 
Kompetent och trevlig hoj det där! Hade en -98 för länge sedan.
Liten service skulle jag säga rör sig om olja och oljefilter.
En stor blir väl då dessutom alla vätskor, filter , stift och kontroll/justering ventilspel.
Pluss alla punkter på chassiet som skall ha tillsyn då och då - smörja diverse lagringar osv.

Mycket av detta behöver ju inte göras så ofta men med varierande intervaller.
För den som skruvar själv blir det nog ofta en del olika varianter av "mellanservicar" med sporadiska intervaller.

Utan att veta något om din hojs historik eller dokumentation så tänker jag att det jag skulle vilja veta utöver vad du gjort är då till att börja med status ventilspel.

Allt gott
 
Kompetent och trevlig hoj det där! Hade en -98 för länge sedan.
Liten service skulle jag säga rör sig om olja och oljefilter.
En stor blir väl då dessutom alla vätskor, filter , stift och kontroll/justering ventilspel.
Pluss alla punkter på chassiet som skall ha tillsyn då och då - smörja diverse lagringar osv.

Mycket av detta behöver ju inte göras så ofta men med varierande intervaller.
För den som skruvar själv blir det nog ofta en del olika varianter av "mellanservicar" med sporadiska intervaller.

Utan att veta något om din hojs historik eller dokumentation så tänker jag att det jag skulle vilja veta utöver vad du gjort är då till att börja med status ventilspel.

Allt gott
Ja, jag har väl själv också insett att jag behöver kolla över ventilspelet. Har kollat lite på hur man gör det själv, men tänker att jag kanske lämnar bort just det.
 
Brorsan har en med sexkolvsoken, och de behövde service extremt mycket, hur är bromsarna på din? Hans var så sunkiga att man var tvungen att dubbelpumpa bromsen för att få vettig verkan.
 
Brorsan har en med sexkolvsoken, och de behövde service extremt mycket, hur är bromsarna på din? Hans var så sunkiga att man var tvungen att dubbelpumpa bromsen för att få vettig verkan.
Det är inga problem med mina bromsar och man behöver absolut inte dubbelpumpa.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top