Service ZX9R

Frsh

Ny medlem
Gick med
2 Jan 2023
Ort
Arvika
Hoj
2003, Kawasaki, ZX9R
Hej,

Jag skaffade mig en ZX9R i slutet av säsongen 2022 som inte har blivit körd eller underhållen på många år. Alla vätskor byttes i början av säsongen, och i slutet av säsongen även drivpaket. Bortsett från ett par nya däck, tändstift och oljefilter är jag lite osäker på vad en service innefattar. Jag är sedan tidigare inte den som skruvar på mina fordon, men har ändå som ambition att lära mig. Är det någon som vet vad en stor respektive en liten service innebär? Allt gott!


6C59918C-F649-4A03-B360-6D19B93EDD01.jpeg
 

Ferox

Sporthojsnörd
Gick med
10 Oct 2013
Ort
Malmö
Hoj
FZ-6 Fazer, Versys 650, SV1000S
Nya vätskor är det viktigaste, och det gjorde du. Kolla att inget glappar. Blir bra det där.
 

DrT

Drömmande tänkare....
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Höglandets djupa skogar
Hoj
SF 750 -72,900 Darmah -82, skurhink blåfemtio -92, TRX 850 -97, TT600-94, Ett par Mzór...och numera Desmoquattro Touring Millenie-edition. XL 1000 Varadero 2004 brukis
Kompetent och trevlig hoj det där! Hade en -98 för länge sedan.
Liten service skulle jag säga rör sig om olja och oljefilter.
En stor blir väl då dessutom alla vätskor, filter , stift och kontroll/justering ventilspel.
Pluss alla punkter på chassiet som skall ha tillsyn då och då - smörja diverse lagringar osv.

Mycket av detta behöver ju inte göras så ofta men med varierande intervaller.
För den som skruvar själv blir det nog ofta en del olika varianter av "mellanservicar" med sporadiska intervaller.

Utan att veta något om din hojs historik eller dokumentation så tänker jag att det jag skulle vilja veta utöver vad du gjort är då till att börja med status ventilspel.

Allt gott
 

Frsh

Ny medlem
Gick med
2 Jan 2023
Ort
Arvika
Hoj
2003, Kawasaki, ZX9R
Kompetent och trevlig hoj det där! Hade en -98 för länge sedan.
Liten service skulle jag säga rör sig om olja och oljefilter.
En stor blir väl då dessutom alla vätskor, filter , stift och kontroll/justering ventilspel.
Pluss alla punkter på chassiet som skall ha tillsyn då och då - smörja diverse lagringar osv.

Mycket av detta behöver ju inte göras så ofta men med varierande intervaller.
För den som skruvar själv blir det nog ofta en del olika varianter av "mellanservicar" med sporadiska intervaller.

Utan att veta något om din hojs historik eller dokumentation så tänker jag att det jag skulle vilja veta utöver vad du gjort är då till att börja med status ventilspel.

Allt gott
Ja, jag har väl själv också insett att jag behöver kolla över ventilspelet. Har kollat lite på hur man gör det själv, men tänker att jag kanske lämnar bort just det.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Brorsan har en med sexkolvsoken, och de behövde service extremt mycket, hur är bromsarna på din? Hans var så sunkiga att man var tvungen att dubbelpumpa bromsen för att få vettig verkan.
 

Frsh

Ny medlem
Gick med
2 Jan 2023
Ort
Arvika
Hoj
2003, Kawasaki, ZX9R
Brorsan har en med sexkolvsoken, och de behövde service extremt mycket, hur är bromsarna på din? Hans var så sunkiga att man var tvungen att dubbelpumpa bromsen för att få vettig verkan.
Det är inga problem med mina bromsar och man behöver absolut inte dubbelpumpa.
 
Nyheter
”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Top