Service på en ny sidoimporterad Z1000SX -13

roboseal

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2012
Hoj
Kawasaki Z1000SX -13
Jag har köpt en kawasaki z1000sx -13 via sidoimport
Nu är det snart dags för 100 mil servicen och jag tänkte höra
om någon har erfarenhet eller tankar till hur jag ska göra.

Det enda som kollas enligt serviceschemat är i stort sett
en vanlig "säkerhetskontroll" plus ny olja och oljefilter.

alt 1
Jag kollade med en auktoriserad kawasakiverkstad och de skulle ha
2100kr för jobbet med material. Enda anledningen till att göra
det där är för att få kvitto från en aukt kawaverkstad dock utan
något annan garanti än 2år från fabrik. Kan vara bra vid eventuell
försäljning i framtiden kan jag tänka.

alt 2
Byta själv vilket blir avsevärt billigare och relativt smärtfritt vilket jag gjort på min gamla
hoj tidigare utan problem, dock blir det inget kvitto på det.

alt 3
Göra det på en EJ auktoriserad kawasakiverkstad för en billigare peng.
och få kvitto också för dokumentation för eventuell försäljning i framtiden.

Just 100 mil servicen känns inte så viktig jämfört med 1200 mil.

tankar?

Själva servicen blir ju lika bra utförd oavsett vem som byter olja och filter.

Men 100 mils servicen är väl minst lika viktig som 1200 mil. Själv hade jag nog servat på 100 mil, 500 mil och 1000-1200.

Anledningen är att det kan ha kommit mer skit i oljan under inkörningsmilen än vad det kommer göra under resten av hojens livstid. Därav att jag skulle kostat på mig ett gör-det-själv byte efter några hundra mil till.

Instämmer med föregående talare. 100-milaren är viktig.

2100 kr tycker jag låter fullt rimligt. En flong ny hoj är väl värd det?

Hmmm, där sa ni något jag inte tänkt på, just att det är mycket nya metallspån och sådant i motorn som man vill ha bort. Får kanske kosta på mig en verkstadsservice ändå.

Jag servade min förra hoj vid 100mil hos handlaren och 500mil själv, sen vart det efter vanliga intervallen i boken hos handlaren.

Nuvarande servades vid 100 och 600 båda hos handlaren, vid 600 mest för det var ny säsong, ville inte ha gammal sunk från förra året smörjandes motorn :D

Jag har köpt en kawasaki z1000sx -13 via sidoimport
Nu är det snart dags för 100 mil servicen och jag tänkte höra
om någon har erfarenhet eller tankar till hur jag ska göra.

Det enda som kollas enligt serviceschemat är i stort sett
en vanlig "säkerhetskontroll" plus ny olja och oljefilter.

alt 1
Jag kollade med en auktoriserad kawasakiverkstad och de skulle ha
2100kr för jobbet med material. Enda anledningen till att göra
det där är för att få kvitto från en aukt kawaverkstad dock utan
något annan garanti än 2år från fabrik. Kan vara bra vid eventuell
försäljning i framtiden kan jag tänka.

alt 2
Byta själv vilket blir avsevärt billigare och relativt smärtfritt vilket jag gjort på min gamla
hoj tidigare utan problem, dock blir det inget kvitto på det.

alt 3
Göra det på en EJ auktoriserad kawasakiverkstad för en billigare peng.
och få kvitto också för dokumentation för eventuell försäljning i framtiden.

Just 100 mil servicen känns inte så viktig jämfört med 1200 mil.

tankar?

Får man fråga vad du betalade för den?

Det är väl en del grejer som kollas och om nödvändigt efterdras vid 100-mila servicen som är bra om det blir riktigt gjort, typ tyrlager och sådant?

Brukar resonera mig fram till att om jag har råd med en hoj för +100k, har jag råd att serva den på en auktoriserad verkstad, köpa nya däck, försäkra, tanka och eventuellt reparera den om något skulle gå sönder.

2100 kronor är inga pengar i sammanhanget på en ny hoj. Lämna in den enligt bokens serviceintervall (100- 600- 1200-mil osv) och byt olja mellan varven om du så önskar.

När du börjar närma dig 1200 mil går priset på service upp en aning, that's life :tummenupp

Det är mina "2 cents" :)

Jag tycker det är kul att serva hojarna (och bilarna) själv. Man vet att det blir riktigt gjort och man tar den tid det kräver. Har du kunskapen så är det ett lätt val (enligt mig).

Jag väljer alternativ 2 och tar en eventuell smäll i och med att garantin upphör.

Min erfarenhet av japanska cyklar är att inget går sönder ändå, så risken är värd att ta.

Spånen försvinner även om man gör det själv, men när du säljer hojen om två år så ser det bättre ut för den killen som vill köpa din eller någon annan, skitsamma när den kostar 35" om 10 år, men nu när folk som "nästan" vill slanta upp för en ny hoj köper din så är Kawastämpeln en ekonomiskt fördel för dig, iaf betydligt lättare att hitta en köpare som slår till.

Spånen försvinner även om man gör det själv, men när du säljer hojen om två år så ser det bättre ut för den killen som vill köpa din eller någon annan, skitsamma när den kostar 35" om 10 år, men nu när folk som "nästan" vill slanta upp för en ny hoj köper din så är Kawastämpeln en ekonomiskt fördel för dig, iaf betydligt lättare att hitta en köpare som slår till.

Jo det är väl egentligen den enda anledningen att serva hos auktoriserad verkstad, just för andrahandsvärdet.

100-milarn är ju väldigt vilktig. Jag hade aldrig köpt en nyare hoj begagnat med luckor i serviceboken heller...

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park