Service o lamellbyte

Bjässen

Medlem
Gick med
4 Oct 2005
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki RMZ 250 och Yamaha YZF 426:a
Tja! Hade hojjen inlämnad för 2000mila service för typ 2-3 veckor sen samt byte av lameller o tryckplatta eftersom den börjat slira rätt ordentligt på kopplingen. Fick tillbaka den inga problem förutom att oljelampan lös dan efter.
Blev lack o ringde o fråga hur den kunde göra de så här dan efter sevice..fick ett amatörsvar om olika nivåer i olika modeller. Fyllde på en skvätt o tänkte inte mer på de,de kanske hade missat de skitsamma de tar jag..allt annat va ju fixat..

Nu till saken, va ute o körde igår o träna på o hjula och fanskapet börjar slira igen..OMÖJLIGT tänkte jag,nya lameller borde ju hålla lite längre än 2 veckor.
Åkte ilsket till Yamaha butiken (nämner inte vilken men den ute vid Hälla:tungan ) Går in o ifrågasätter hela servicen och även lamellbytet rätt irriterad. :mad:
De förstår inte hur de kunnat hända o lovar att kolla på den så fort som möjligt..NU säger jag!! Vi har mycke o göra nu o bla bla bla svarar han..Härjar lite till o de lovar o kolla imorgon bitti!!

Nån som vart me om liknande?? Kan de gjort en fuling med lamellbytet..tycker de borde hålla lite längre än nån vecka, har inte kört speciellt mycket..
 
Well, smällar man får ta för att få en stämpel i boken. Mecka själv och bokför vad du gör så lär du inte få ut mindre för den. En hoj som ser ut som skit fast stämplad bok får du mindre för än en skitfin med egen-stämplad bok.
 
Bjässen skrev:
2357625 Tja! Hade hojjen inlämnad för 2000mila service för typ 2-3 veckor sen samt byte av lameller o tryckplatta eftersom den börjat slira rätt ordentligt på kopplingen. Fick tillbaka den inga problem förutom att oljelampan lös dan efter.
Blev lack o ringde o fråga hur den kunde göra de så här dan efter sevice..fick ett amatörsvar om olika nivåer i olika modeller. Fyllde på en skvätt o tänkte inte mer på de,de kanske hade missat de skitsamma de tar jag..allt annat va ju fixat..

Nu till saken, va ute o körde igår o träna på o hjula och fanskapet börjar slira igen..OMÖJLIGT tänkte jag,nya lameller borde ju hålla lite längre än 2 veckor.
Åkte ilsket till Yamaha butiken (nämner inte vilken men den ute vid Hälla:tungan ) Går in o ifrågasätter hela servicen och även lamellbytet rätt irriterad. :mad:
De förstår inte hur de kunnat hända o lovar att kolla på den så fort som möjligt..NU säger jag!! Vi har mycke o göra nu o bla bla bla svarar han..Härjar lite till o de lovar o kolla imorgon bitti!!

Nån som vart me om liknande?? Kan de gjort en fuling med lamellbytet..tycker de borde hålla lite längre än nån vecka, har inte kört speciellt mycket..


Jag kan se flera olika orsaker.
Du bytte bara lameller och tryckplattan sa du? Även mellanskivor och kopplingsfjädrar slits vet du .. om lamellerna va slut och slirade kan jag sätta en femma på att du även brännt ett par mellanskivor och de mesta inom tolleransen på fjädrarna är slut. Ska man renovera kan man lika gärna renovera allt, köp kopplingsfjädrar,mellanskivor, tvätta igenom korgen och alla delar med bensin och ha i ny olja, rätt olja och rätt mängd!!

för nu kommer vi nämnligen till orsak två som jag kan se, de var för lite olja sa du, och du fyllde på, fyllde du på med olja av samma viskositet och krav?
Det kan antingen vara fel olja från första början eller en kombination av rätt olja men för lite + din skvätt av fel olja som gjort att den slirar..

Se även till så du har rätt spel uppe i handtaget så den inte e hårt spänd och slirar av just den anledningen. den kan glappa 1-2cm med gott samvete.

lycka till :tummenupp
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top