Service KTM 790 Duke

christerbo

Ny medlem
Gick med
10 May 2022
Hoj
KTM 790 Duke
Är det rimligt att en service ska kosta 6000 kr hojen har gått 600 mil ?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Är det rimligt att en service ska kosta 6000 kr hojen har gått 600 mil ?
Har du något protokoll på vad som är gjort?

Men nej jag tycker det låter orimligt.

Det kanske är dags att hojtidningarna gör som biltidningarna och räknar ut en servicekostnad dom 10 tusen första milen

Hyundai/Kia ändrade sig väl på bytet av kylvätska i elbilarna efter att biltidningarna avslöjade att det var där dom hade tänkt att mjölka kunderna på pengar.

Men man betalar fortfarande bortemot 50 spänn per liter svagt blandad spolarvätska när man servar bilen om man glömmer att fylla på själv innan man ska in. :huvet
 

AhL6aang

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2022
Hoj
Yamaha MT09SP-19
Låter dyrt, alla mina servicar på MT09:an har kostat mellan 2-3000, och nu vid 2000 mil säger dom det ska kosta 4-5000. Så 6000 låter orimligt, men jag vet inte om KTM generellt har ducatipriser? :)
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Är det rimligt att en service ska kosta 6000 kr hojen har gått 600 mil ?
Nej inte om det inte är ventilkollen och den ska göras vid 1000 mil. 3 200 kr tar Dinmc för en 100 mila servie/årsservice när jag frågade nyss på min 690 smcr. Du ska bara behöva byta olja/filter vid 600 vad jag vet. Om den inte är gammal så de vill byta kylvätska/ bromsvätska också?
 

niclas88

Medlem
Gick med
22 Jun 2014
Ort
Järna
Hoj
KTM 990 adv Yamaha XT 600 Yamaha WR250r Yamaha WR400f
Ventilkoll är på 3000mil, iallafall på 790 Adventure. Dom som jag känner till har inte behövt att justera. Det har legat inom spec.
 

christerbo

Ny medlem
Gick med
10 May 2022
Hoj
KTM 790 Duke
Har du något protokoll på vad som är gjort?

Men nej jag tycker det låter orimligt.

Det kanske är dags att hojtidningarna gör som biltidningarna och räknar ut en servicekostnad dom 10 tusen första milen

Hyundai/Kia ändrade sig väl på bytet av kylvätska i elbilarna efter att biltidningarna avslöjade att det var där dom hade tänkt att mjölka kunderna på pengar.

Men man betalar fortfarande bortemot 50 spänn per liter svagt blandad spolarvätska när man servar bilen om man glömmer att fylla på själv innan man ska in. :huvet
Dom skulle byta kylväska och bromsolja + vanlig service.
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Ja som sagt då kan jag tänka mig det priset faktiskt tyvärr (även fast det lät i dyraste laget. Hur gammal är hojen?
 

christerbo

Ny medlem
Gick med
10 May 2022
Hoj
KTM 790 Duke
Har du något protokoll på vad som är gjort?

Men nej jag tycker det låter orimligt.

Det kanske är dags att hojtidningarna gör som biltidningarna och räknar ut en servicekostnad dom 10 tusen första milen

Hyundai/Kia ändrade sig väl på bytet av kylvätska i elbilarna efter att biltidningarna avslöjade att det var där dom hade tänkt att mjölka kunderna på pengar.

Men man betalar fortfarande bortemot 50 spänn per liter svagt blandad spolarvätska när man servar bilen om man glömmer att fylla på själv innan man ska in. :huvet
Dom sa att det skulle ta 5 timmar att göra servicen. North Bike Umeå
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Varför byter man kylvätska/bromsvätska vid 600mil?

Hur ofta byter ni kylvätska och bromsvätska på bilen och varför?

Hur ofta justerar ni ventilerna på bilen?

Okej, en MC motor är en högtrimmad motor, och bromsarna får jobba lite hårdare än på Agdas Kia Picanto, men det är ju rent löjliga intervaller
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Ja som sagt är hojen 5 år hade jag kunnat köpt det! Hm 5 timmar!! Då får man jobba långsamt om det inte ens är ventilkoll med i servicen.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Du har en till ktm handlare i umeå. Åk till dom och fråga
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Varför byter man kylvätska/bromsvätska vid 600mil?

Hur ofta byter ni kylvätska och bromsvätska på bilen och varför?

Hur ofta justerar ni ventilerna på bilen?

Okej, en MC motor är en högtrimmad motor, och bromsarna får jobba lite hårdare än på Agdas Kia Picanto, men det är ju rent löjliga intervaller
En 790 Duke är ju några år så det är väl årsservice som de menar? Är det ens garanti på den? Är det inte det så gör man ju jobbet själv eller anlitar någon annan än märkesverkstad. Är bara servicen fackmannamässigt utförd så är det ok att skriva det i boken.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Enligt Motorrads långtest så är det service vid 100, 1500 och 3000 mil. 1500 mila kostade 3300,- och 3000 mila kostade 7200,-
Varför det ska göras service vid 600 förstår jag inte?

 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Varför byter man kylvätska/bromsvätska vid 600mil?

Hur ofta byter ni kylvätska och bromsvätska på bilen och varför?

Hur ofta justerar ni ventilerna på bilen?

Okej, en MC motor är en högtrimmad motor, och bromsarna får jobba lite hårdare än på Agdas Kia Picanto, men det är ju rent löjliga intervaller
Agreed, fan vad löjligt.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
En 790 Duke är ju några år så det är väl årsservice som de menar? Är det ens garanti på den? Är det inte det så gör man ju jobbet själv eller anlitar någon annan än märkesverkstad. Är bara servicen fackmannamässigt utförd så är det ok att skriva det i boken.
Ja, olja och filter är jag med på, det ska bytas varje år oavsett mil, men hur har glykolen blivit förstörd på 600mil? Bromsvätskan?

Jag kan väl tänka mig att KOLLA bromsvätskans kokpunkt/vattenhalt vart femte år och byta den vid behov.

Dessutom tycker jag att man ska utföra årsservicen på hösten innan man ställer bort, så står hojen med fräsh olja och inte med olja som är full med slaggprodukter och sur
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Nya serviceintervall i framtiden:

10 mila service - sätet kontrolleras och vindrutan torkas
30 mila service - sätet kontrolleras och provsitts även, ingen vindrutetorkning.
50 mila - luften byts i både fram och bakdäck och en provstart utförs
100 mila…
150 mila…
300 mila…
 

christerbo

Ny medlem
Gick med
10 May 2022
Hoj
KTM 790 Duke
Nej inte om det inte är ventilkollen och den ska göras vid 1000 mil. 3 200 kr tar Dinmc för en 100 mila servie/årsservice när jag frågade nyss på min 690 smcr. Du ska bara behöva byta olja/filter vid 600 vad jag vet. Om den inte är gammal så de vill byta kylvätska/ bromsvätska också?
det är en -19 uttagen -20
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Kylvätskan rekommenderas bytas vart 4 år. Såg jag i din manual. Bromsvätskan vart 2 år. Så skippa definitivt kylvätskebyte. Byta bromsvätska kan du ju göra om du vill men den håller betydligt längre än 2 år enligt mig på en hoj som står inne på vintern osv. Många bilar o hojar har garanterat inte bytt på 10 år:). Dock dumt att vänta så länge så det börjar rosta invändigt:). För övrigt så tar det typ max 30 minuter att byta bromsvätska och kostar inte många kronor. Kolla köp ett plaströr och kolla youtube.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Återigen, kolla serviceschemat. Det borde inte behöva göras något förrän vid 1500 mil förutom årsservicen med Oljebytet och det kostar inte många kronor.
 
Nyheter
BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Top