Service, gör ni den själva eller?

elvedin

Ny medlem
Gick med
16 May 2015
Ort
vetlanda
Hoj
r1 2003
Hej undrar hur ni gör med service på era hojar lämnar ni i den eller gör ni service själva. jag lämnar in den när det är dags för intervall men i mellan intervall så byter jag själv olja och filter
 
Byter olja och filter själv var 600:e mil. Storservice får verkstan ta hand om eftersom jag bara skulle klanta till det.
 
Jag gör all service på hojar å bilar själv... Då vet man att de blir rätt gjort å inge fusk...
 
Om ny, service hos åf för att garanti ska gälla. Efter den gått ut servas det själv!
 
Jag lämnar in för stor service med ventilkontroll.
Gör själv
Olja och Filterbyten.
Kylvätska byten.
Byter däck.
Gör ren bromsok och byter bromsbelägg, bromsvätska, bromsslangar.
 
gör all service själv så blir det riktigt gjort
 
Vet när jag lämnade in min r1 på service klart man blir lite orolig om dom fuskat osv hade man kunnat lite mer själv så hade jag aldrig tvekat gör allt själv tänker mest på ventil kontroll osv
 
Gör allt själv, vill inte att någon annan pillar i min hoj. Vad är garanti?
 
Har bara haft gamla skrutthojar så har alltid service själv. Har en gång lämnat in för packboxbyte men även det gör jag nu själv.

Skaffade bil inte så länge sen och haft den inne på en service. Det känns lustigt att bara lämna den på en parkering och sen hämta den kanske nästa dag och inte ha någon aning om de faktiskt gjort något. Det är inte så man kollar filter för att se om de ser fräscha ut osv.
 
Jag servar allt med hjul i familjens ägo, dels vill jag ha det ordentligt gjort, dels har jag inte tid att vänta på verkstadstider, eller ork att lösa all logistik och administration runt verkstadsbesök. Jag har ju hunnit lägga tillbaka verktygen på samma tid det tar att lämna in bilen/hojen någonstans, sen ska man hem, och tillbaka för att hämta den också.
 
Hade jag haft ett ordentligt garage så hade jag nog gjort det mesta av servicen själv, men när ens garage är ett stort flerbilsgarage i källare med rörelsestyrda lampor som slocknar efter ett par minuter och inga kontakter någonstans så blir det lite bökigt minst sagt

Skickat från min D6503 via Tapatalk
 
Det behöver inte vara en märkesverkstad som servar för att garantin ska gälla.

På maskinen jag köpte ska den kollas med Husqvarnas egna diagnostikutrustning och servicen ska skrivas in på en onlinetjänst som bara auktoriserade återförsäljare har tillgång till.

Många gånger man fått godwill även efter garanti gått ut om man servat saker hos märkesverkstad, det får du knappast om du servar hos annan verkstad.

De ynka 2 åren som garantin gäller tänker jag då serva hos åf.
 
Finns även en annan aspekt, nu vet jag inte hur vanligt det är i mc branschen men i bilbranschen är det vanligt med verkstads aktioner, dvs tillverkaren har hittat fel som man rättar till när bilen är på service, allt från mjukvara uppdateringar till byte av delar
dessa verkstads aktioner får kunden inte reda på om inte en märkesverkstad matar in kundens chassie nr i sina system.

Inte att förväxla med återkallning då dessa skickas ut med brev.
 
Finns även en annan aspekt, nu vet jag inte hur vanligt det är i mc branschen men i bilbranschen är det vanligt med verkstads aktioner, dvs tillverkaren har hittat fel som man rättar till när bilen är på service, allt från mjukvara uppdateringar till byte av delar
dessa verkstads aktioner får kunden inte reda på om inte en märkesverkstad matar in kundens chassie nr i sina system.
Inte att förväxla med återkallning då dessa skickas ut med brev.

Eller så ingår inte mjukvaruuppdateringar av t.ex. GPSn. Vid service.
Som på VW Passat.
På Passaten kostar ny aktuell karta till GPSn drygt 3000kr + moms. Om man sedan lägger till att GPSn är placerad i rätt höjd för att solen vinter (står lågt) ska kunna lysa rakt på GPSn snett bakifrån och göra den helt oläslig så är ju en GPS placerad på vindrutan ett fynd.
Billigare än mjukvaruuppdatering. Och trafiksäkrare placerad.
Man behöver inte titta bort från trafiken för att se vad som är på gång.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s299975871&o=produkt_pris_inkmoms#rparams=m=s299976608
 
Last edited:
Precis. Köper en beg Sprint RS med 6 månaders "Trafiksäkerhetsgaranti" i Skåne. Efter 2 månader och 200mil lägger hastighetsmätaren av. Det som hänt är att det lilla magnethjulet av hårdplast som snurrar på framhjulaxeln har skurit mot plastlocket med "spolen" och lagerdistansen på höger sida av gaffeln. Jag kontaktar säljaren. Som frågar har du bytt däck? Ja det har jag. Ja då är det ingen garanti. För då har de satt ihop hjulet fel i samband med däckbytet.
Däckbytet var gjort på en MC-firma här i Göteborg där jag lämnat in hojen för däckbyte.
Så det blev ju bara för mig att slanta upp 1400kr för ett nytt plastlock och magnethjul.
Som jag satte dit själv. Hojen har nu rullat nästan 3000 mil. Med mig i sadeln.
Och jag har bytt framdäck 2 gånger. Utan att hastighetsmätaren lagt av.
Andra exempel: När mammas nya Honda Civic går dåligt efter 6 månader är det sprucket fördelarlock. Ingen garanti på fördelarlock.
När kopplingen är slut på hennes nya Mercedes 190D efter 2000mil. Ingen garanti. När nyinsatta kopplingen också är slut efter 2000mil. Ingen garanti. När kamaxeln är slut efter 4000mil på hennes Mercedes. Ingen garanti på kamaxel. (Fick senare av verkstadschefen hos kamaxeltillverkaren Bofors höra att man misslyckats med härdningen på ett parti kamaxlar.)
Kan jämföras med att hennes gamla Mercedes 180D gick 15000 mil utan mera krångel än byte av glödstift (diesel).

Så vad har ni som skriver här på tråden fått på garantin?
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top