Service, gör ni den själva eller?

Precis. Köper en beg Sprint RS med 6 månaders "Trafiksäkerhetsgaranti" i Skåne. Efter 2 månader och 200mil lägger hastighetsmätaren av. Det som hänt är att det lilla magnethjulet av hårdplast som snurrar på framhjulaxeln har skurit mot plastlocket med "spolen" och lagerdistansen på höger sida av gaffeln. Jag kontaktar säljaren. Som frågar har du bytt däck? Ja det har jag. Ja då är det ingen garanti. För då har de satt ihop hjulet fel i samband med däckbytet.
Däckbytet var gjort på en MC-firma här i Göteborg där jag lämnat in hojen för däckbyte.
Så det blev ju bara för mig att slanta upp 1400kr för ett nytt plastlock och magnethjul.
Som jag satte dit själv. Hojen har nu rullat nästan 3000 mil. Med mig i sadeln.
Och jag har bytt framdäck 2 gånger. Utan att hastighetsmätaren lagt av.
Andra exempel: När mammas nya Honda Civic går dåligt efter 6 månader är det sprucket fördelarlock. Ingen garanti på fördelarlock. När kamaxeln är slut efter 4000mil på hennes Mercedes.
Ingen garanti på kamaxel. När kopplingen traditionsenligt är slut på hennes Mercedes efter 2000mil. Och den "nya" kopplingen också är slut efter 2000 mil. Ingen garanti. Kan jämföras med att hennes gamla Mercedes gick 15000 mil utan mera krångel än byte av glödstift (diesel).

Så vad har ni som skriver här på tråden fått på garantin?

Jag har idag en Skoda Octavia -10 som är servad enligt boken på Skoda-verkstad.
Efter att jag köpt den så visade det sig att den drog kopiösa mängder olja, varav bilen lämnades in på en auktoriserad verkstad.
Där visar det sig att bilen "behöver" nya kolvar samt vevstakar.
De kommer också plocka ur motorn och gå igenom den för att byta allt som kan ha tagit skada.
Kostnaden för detta kommer Skoda/verkstaden stå för till större delen då bilen just varit servad på auktoriserad verkstad tidigare.
Då har denna bil inte ens garanti, utan detta har gått på goodwill.

Några tidigare bilar (Seat samt Skoda) har fått nya högtalare, nytt infotainmentsystem och lite andra blandade grejer utan några som helst bekymmer.
En bekant har en VW transporterbuss där dubbelmassesvänghjulet gav upp efter 3000mil, det byttes på garantin.
Samt att samma bekant haft bekymmer med lite andra chassidetaljer och rost, allt har fixats utan minsta gnäll på garanti.
Så jag litar faktiskt ganska mycket på tillverkarnas garantier.


Sen kan jag väl hålla med om att jag inte heller skulle serva en bil/hoj på verkstad när den väl passerat en viss ålder/mil.
Som exempel kommer jag inte serva Skodan mer på auktoriserad verkstad, då jag kan göra samma jobb för 1/5 av deras pris och nu kommer det inte påverka värdet på bilen då den ändå sjunkit så mycket.
Pratar vi däremot om bilar/hojar som fortfarande är inom garantitiden 1-5år gammal, då tycker jag absolut att man bör serva dem på auktoriserad verkstad.

När det gäller hojarna så har jag bara gamla häckar där värdet inte påverkas av att jag gör servicen själv. Så där gör jag allt jobb själv då jag har både utrymme och verktygen för det.
 
På maskinen jag köpte ska den kollas med Husqvarnas egna diagnostikutrustning och servicen ska skrivas in på en onlinetjänst som bara auktoriserade återförsäljare har tillgång till.

Många gånger man fått godwill även efter garanti gått ut om man servat saker hos märkesverkstad, det får du knappast om du servar hos annan verkstad.

De ynka 2 åren som garantin gäller tänker jag då serva hos åf.
Aha, då blir det svårt att göra det hos ngn annan.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 
Så vad har ni som skriver här på tråden fått på garantin?

Ingen mc men.. Farsan köpte en beg XC60 som fyrhjulsdriven la av på, haldexpumpen var kass. Garantin hade gått ut för ett halvår sedan, men bilen var servad på volvo-verkstad ända sen ny. Volvo gick in med 80% rabatt som goodwill.
 
Jag kör gamla fordon. Servar själv. Eftersom jag har ungefär 0 i värdeminskning skiter jag i garantin, även de största eventuella reparationerna/haverierna kostar inte mer än 3 månaders värdeminskning på en ny bil/hoj. Eftersom jag sejfar vad gäller bil- och hojval så blir det inte dyrt.
 
Var det inte någon på sporthoj som skrev ett inlägg för ett antal år sedan som gick i stil med detta.

"Att lämna sin hoj på service är den ultimata skammen och förnedringen, det betyder att man inte är karl nog att ta hand om och sköta om sin egen ägodel"

Inte ett rent citat, utan mer skrivet från minnet - I vilket fall var det ett kul inlägg.......någon som hittar originalet ?

PS - Jag servar mina egna hojar :D
 
Haha ha

känns bara som om någon e jävligt dålig på att reklamera till verkstäder.
och varför skulle man uppdatera kartan på gps:n?? du menar att det är något fel på den? ( som att reklamera gårdagens tidning för att det e gamla nyheter)

vad gör ni ? Nickar och knyter näven i fickan? ni behöver läsa på lite om konsumentköplagen, odla lite hår på bröstet och sätta ner foten!

att inte få garanti på en 6 månade gammal bil är dumheter. Dumheter är också att man inte kontaktat konsumentombudsmannen i några av dessa fall!

förövrigt har jag fått nya framhjulslager på nästan två år gammal hoj, Larmsiren på goodwill (3 år gammal Golf), nya däck då de lät
alldeles för högt trots att säljaren sa att de var tysta, bromsljuskontakt på Audi A4
 
Last edited:
Servar mina bilar o MC själv. Samt byter vinter/sommardäck själv.
Är noga och vill ha koll att det görs riktigt och utan repor mm
 
Hade jag framför allt haft utrymme och då vettigt utrymme så hade jag skruvat allt* själv.
Det är inte sådär väldigt svårt med med en välfylld verktygslåda.
En bra verkstadshandbok eller två underlättar också, förstås.

*Vissa specialverktyg är inte helt lätta att få tag på men med lite kontakter brukar man kunna få lämplig ersättning tillverkad.
 
Allt utom precisionsbearbetning med maskiner. Hundradelar är inget för svetsare ????
 
Haha ha

och varför skulle man uppdatera kartan på gps:n?? du menar att det är något fel på den? ( som att reklamera gårdagens tidning för att det e gamla nyheter)

För att vägsträckningarna ändras löpande?
Och ja, det är fel när GPSen pekar ut i skogen för att kartan inte stämmer med verkligheten. Reklamera vetefan däremot, men nog är en pryl trasig när den inte längre gör jobbet den ska.
 
Var det inte någon på sporthoj som skrev ett inlägg för ett antal år sedan som gick i stil med detta.

"Att lämna sin hoj på service är den ultimata skammen och förnedringen, det betyder att man inte är karl nog att ta hand om och sköta om sin egen ägodel"

Inte ett rent citat, utan mer skrivet från minnet - I vilket fall var det ett kul inlägg.......någon som hittar originalet ?

PS - Jag servar mina egna hojar :D

Har för mig att nån här har det fetmarkerade som signatur - mycket träffsäkert! :tummenupp
 
Den moderna hojen lämnar jag in, ids inte hålla på med all plast på den.:gnissla
På dom andra servar jag det mesta själv.:kär
 
För att vägsträckningarna ändras löpande?
Och ja, det är fel när GPSen pekar ut i skogen för att kartan inte stämmer med verkligheten. Reklamera vetefan däremot, men nog är en pryl trasig när den inte längre gör jobbet den ska.

Jo men att sträckningen av en väg ändras under bilens garantitid bör väl ändå inte falla på biltillverkarens ansvar att korrigera?
Man kan ju inte jämföra det med att infotainmentsystemet i bilen helt lägger av..
 
Jo men att sträckningen av en väg ändras under bilens garantitid bör väl ändå inte falla på biltillverkarens ansvar att korrigera?
Man kan ju inte jämföra det med att infotainmentsystemet i bilen helt lägger av..

Nej kanske inte, men det är jävligt kass service at inte tillhandahålla kartuppdateringar ens under garantitiden. Som sagt, en GPS som inte stämmer överens med verkligheten är ju trasig, då den inte akn uppfylla sitt enda syfte. Att det sedan beror på en föränderlig värld, well... Detsamma gäller ju många delar som slits i förtid och måste bytas på garati, bara för att världen var föränderlig...
 
Nej kanske inte, men det är jävligt kass service at inte tillhandahålla kartuppdateringar ens under garantitiden. Som sagt, en GPS som inte stämmer överens med verkligheten är ju trasig, då den inte akn uppfylla sitt enda syfte. Att det sedan beror på en föränderlig värld, well... Detsamma gäller ju många delar som slits i förtid och måste bytas på garati, bara för att världen var föränderlig...

Vill man ha uppdaterade kartor får man väl se till att köpa en bil där de ingår.
Kartuppdateringen är ju bara inbakat i priset, det är ju inte så att de skänker dig kartorna på de bilar där uppdateringen ingår..
Men sen bör det väl ngå på de flesta bilar som säljs idag med navigator.

Vilka andra delar måste bytas för att världen är "föränderlig" som du uttrycker det?
 
Vill man ha uppdaterade kartor får man väl se till att köpa en bil där de ingår.
Kartuppdateringen är ju bara inbakat i priset, det är ju inte så att de skänker dig kartorna på de bilar där uppdateringen ingår..

Vilka andra delar måste bytas för att världen är "föränderlig" som du uttrycker det?

Tja, det finns ju en lång rad av undermåliga växellådor som fungerar utmärkt vid leverans, men som rasar inom ganska kort tid, hade världne inte varit föränderlig hade de inte slitits och så heller inte rasat.
Men annars så ingår en herrans massa mjuvaruuppdateringar i garantin med, de görs iofs utan att man ser något av det på kvittot. Och eftersom att GPSen är mjukvara så kan den skickas in där.

Du argumenterar vid sidan om den poängen jag gör. GPSen är mjukvara, den är trasig när den inte längre representerar verkligheten, och allt annat som bilen levereras med ska fixas på garanti. Jag gör bara ingen skillnad på GPS och all annan mjukvara som bilen levereras med.
Skulle du vilja betala extra för varenda mjukvaruuppdatering som behöver göras på bilen?
 
GPS känns inte som den viktigaste uppdateringen då... Har inte de på varken bil eller hoj.... Ibland kan de kanske vara kul att ha, men behovet har inte varit större att man skaffat de...
 
Tja, det finns ju en lång rad av undermåliga växellådor som fungerar utmärkt vid leverans, men som rasar inom ganska kort tid, hade världne inte varit föränderlig hade de inte slitits och så heller inte rasat.
Men annars så ingår en herrans massa mjuvaruuppdateringar i garantin med, de görs iofs utan att man ser något av det på kvittot. Och eftersom att GPSen är mjukvara så kan den skickas in där.

Du argumenterar vid sidan om den poängen jag gör. GPSen är mjukvara, den är trasig när den inte längre representerar verkligheten, och allt annat som bilen levereras med ska fixas på garanti. Jag gör bara ingen skillnad på GPS och all annan mjukvara som bilen levereras med.
Skulle du vilja betala extra för varenda mjukvaruuppdatering som behöver göras på bilen?

Jag förstår inte ens din logik med att växellådorna skulle rasa pga att världen är föränderlig.
Tar du VAG's DSG lådor som exempel så rasar de pga felaktig konstruktion/användning.
Att världen är föränderlig har ju inget med saken att göra.
Så du menar att saker slits pga att världen är föränderlig och inte pga saker som friktion mm?

Dessutom skrev jag ju tidigare "Men sen bör det väl ngå på de flesta bilar som säljs idag med navigator."
Så du tycker att alla bilar med GPS bör ha en livstidsuppdatering på kartorna, som dessutom ska vara gratis?
Varken jag eller biltillverkarna verkar dock hålla med dig om att det är rimligt..

Du betalar ju redan extra för varje mjukvaruuppdatering som behöver göras på bilen.
Kan du ringa en verkstad och be att få mjukvaran i bilen uppdaterad, utan kostnad?
Det görs ju oftast i samband med en service, som du betalar för.
 
Last edited:
Jag har en världsatlas från trean, vem reklamerar jag den till??? folk tittar så konstigt på mig när jag frågar om östtyskland och Jugoslavien!
 
Jag förstår inte ens din logik med att växellådorna skulle rasa pga att världen är föränderlig.
Tar du VAG's DSG lådor som exempel så rasar de pga felaktig konstruktion/användning.
Att världen är föränderlig har ju inget med saken att göra.
Så du menar att saker slits pga att världen är föränderlig och inte pga saker som friktion mm?

Dessutom skrev jag ju tidigare "Men sen bör det väl ngå på de flesta bilar som säljs idag med navigator."
Så du tycker att alla bilar med GPS bör ha en livstidsuppdatering på kartorna, som dessutom ska vara gratis?
Varken jag eller biltillverkarna verkar dock hålla med dig om att det är rimligt..

Du betalar ju redan extra för varje mjukvaruuppdatering som behöver göras på bilen.
Kan du ringa en verkstad och be att få mjukvaran i bilen uppdaterad, utan kostnad?
Det görs ju oftast i samband med en service, som du betalar för.

Växellådorna hade inte slitits om världen inte är föränderlig. :fakta

Nej, jag tycker bara att de ska ha det under garantitiden. Man har ju inte direkt livstids mjukvaruuppdateringar heller. Att biltillverkarna inte vill bjuda på ett dugg är ju inte någon överraskning, de skulle inte ha någon garanti alls på något och skita i att byta något om de kunde komma undan det.
Och jag sa ju, GPSen borde uppdateras under servicen under garantitiden, precis som all annan mjukvara i bilen.
Nu får du gärna svara på varför du gör skillnad på mjuvara och mjukvara?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top