Service av länkage - vad är det i nålrullagret? (FZ1)

Löfbergsblå

Medlem
Gick med
20 Apr 2022
Hoj
Yamaha FZ
Hej!

Igår skulle jag ge länkaget till dämpare och sving lite omtanke för det är troligen 2800 mil och 14 år sedan grejerna var nya.

Länkaget innefattar 4 nålrullager som uppvisade ett vaxliknande innehåll. Det går att pilla loss och är olikt fett i handen.

Är detta gammalt fett eller enligt konstruktion? wemoto säljer lager med samma fyllnad - jag bifogar bilder.

Tack ska ni ha!
 

Bifogat

  • wemoto-10089362.jpg
    wemoto-10089362.jpg
    19.1 KB · Visningar: 49
  • IMG_20220802_220244.jpg
    IMG_20220802_220244.jpg
    4.3 MB · Visningar: 51
Hej!

Igår skulle jag ge länkaget till dämpare och sving lite omtanke för det är troligen 2800 mil och 14 år sedan grejerna var nya.

Länkaget innefattar 4 nålrullager som uppvisade ett vaxliknande innehåll. Det går att pilla loss och är olikt fett i handen.

Är detta gammalt fett eller enligt konstruktion? wemoto säljer lager med samma fyllnad - jag bifogar bilder.

Tack ska ni ha!
Gammalt fett kan bli ganska hårt så troligen är det åldern som tagit ut sin rätt
 
Det där ser ut som en hållare för rullarna och den ska du inte bryta sönder.
 
fett och lite vatten blir som tvål efterhand , hjullagerfett funkar bra på länkage nållager ,,,,,,(eller propeller fett=vattenresistent)
 
Så har de 5 länkage jag bytt/servat sett ut på mina R6or, är sannolikt som det ska och när den "hinnan" försvinner så ramlar rullarna ut.....besvärligt!
Har ett länkage som ligger då det saknas lite rullar...

Låt vara och fetta in bara.
 
Gott allesammans, tack för svar. Guckan är inte självförklarande men då landar vi att det ska vara så och att den håller rullarna på plats. Ska undersöka mer vad det är för lösning och återkommer med ev. förklaring!
 
Gott allesammans, tack för svar. Guckan är inte självförklarande men då landar vi att det ska vara så och att den håller rullarna på plats. Ska undersöka mer vad det är för lösning och återkommer med ev. förklaring!
Ser normalt ut när man inte smort dem i tid. Var glad att de inte är bruna och gnisslar lite... :hihi

Nu smörjer du dem minst vart annat år och väntar inte 14 år. :7peta;)
 
Det där satt jag och pillade med förra vintern på båda mina yammor i ett försök att följa 2000-milatillsyn till punkt och pricka. Undrar hur många nållager och länkage i baksvingen som -egentligen- blir kontrollerade på verkstad med tanke på tidsåtgång och svårighet att demontera.
Hur som, plockades hela länkageriet isär, konstaterade att det var kruttorrt, inget kladdfett öht, men lagernålar och bussningar var blanka och fina. Pillade lite med en syl på det där gulbruna mellan nålarna och det lossnar, blev skiträdd att jag sabbat nån typ av plasthållare för nålarna, men det smulades sönder som det var gjort av vax. Tänkte då att det var härdat och torkat smörjfett och dags att byta ut till färskare. Packade in alla lager med MOS2-fett för entrepenadmaskiner som ska tåla höga yttryck och vara long-lasting, får se om det funkade vid nästa 4000-milatillsyn on jag har kvar hojjarna då.
 
Tog isär, gjorde rent och smörjde upp mina nyligen. Kör med detta, fina grejer


Men var tog de finurliga smörjnipplarna vägen? Finns på vissa hojar men förr var de överalllt
 
Tog isär, gjorde rent och smörjde upp mina nyligen. Kör med detta, fina grejer


Men var tog de finurliga smörjnipplarna vägen? Finns på vissa hojar men förr var de överalllt
Ganska meningslöst med smörjnipplar till länkaget. Du får inte in fett i lagren utan bara i hålrummet. Visst kan det hålla vatten borta men i övrigt gör det liten nytta.
 
Tog isär, gjorde rent och smörjde upp mina nyligen. Kör med detta, fina grejer


Men var tog de finurliga smörjnipplarna vägen? Finns på vissa hojar men förr var de överalllt
Håller med där, har en encylindrig solo s21 i snipan med hela 5 nipplar och till det ska det vara 5% inblandning för att säkerställa god smörjning ?

Biltemas Molyfett i just den tuben är jag lite tveksam till då den betett sig som senap de gånger jag tagit fram den, dvs. den har separerat ut klar olja och behövts blandas.
 
Lithiumfett kör jag med, enl. R6-servicemanual, har ju bytt ett par svingar men inte pga. lagerras, det var mitt eget ras det berott på...haft den sen 2008 och kört liiite(5500-6000 ungefär), länkaget bytte jag nu i år men haft isär och smort varje år sen 2013 iaf.

Tjejens har gått sen 2010 och gathojen sen 2009 så det verkar funka med biltemas lithium sprayfett, finns ju andra ställen och tillverkare att handla på om man inte vill ha just biltema..

Ed. Just ja, RDn har smörjnipplar...
 
Ganska meningslöst med smörjnipplar till länkaget. Du får inte in fett i lagren utan bara i hålrummet. Visst kan det hålla vatten borta men i övrigt gör det liten nytta.
Poäng till dig där. Skulle kanske vara ett litet hål i lagerhöljet då kanske. Lagerhöljet är inte rätt ord kanske, men ja du förstår...
 
Håller med där, har en encylindrig solo s21 i snipan med hela 5 nipplar och till det ska det vara 5% inblandning för att säkerställa god smörjning ?

Biltemas Molyfett i just den tuben är jag lite tveksam till då den betett sig som senap de gånger jag tagit fram den, dvs. den har separerat ut klar olja och behövts blandas.
Ok. Det har inte hänt med min tub, men det har hänt med andra "fett-tuber" jag haft. Även ikke Biltema
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top