Service av gammal cykel.

Florodoltarzan

Med lem
Gick med
30 Sep 2003
Skjutar-Södermalm förstås, var ska man annars bo?
Hoj
Nu: Kawa VN 800 Bobberbygge. Förut: Suzuki GS 750 -79 RIP, KTM Duke II -02 RIP, Honda CBR 929 RR -01 RIP, Honda Hornet 600 -05 RIP, KTM 640 LC4 -03 RIP, Kawa GPZ 750 -89 RIP
Tyvarr kan jag inte anvanda prickar over orden da jag i skrivande stund befinner mig i Vietnam. Tankte bara forklara det forst.

Jag har en gammal Suzuki GS 750 fran -79 som rullar pa som den ska. Min fraga ar vad for typ av service man bor gora pa en sa gammal cykel, mer an att byta stift, olja och filter? Kan man som lekman utan instrument stalla ventiler, synka forgasare och stalla tandningen sjalv eller bor man lamna in skrallet och betala dyra pengar for det?

Dessutom tankte jag fraga om det ar nagon som har bytt en kamkedja pa en liknande motor? Ar det omojligt att gora det sjalv?

Stort tack som vanligt for alla svar.

Det är ju en fråga om hur mycket man kan/törs meka själv, om jag vore dig skulle jag skaffa mig en service-manual och sen skrida till verket. Går det åt helsike finns det ju alltid experter att fråga :D

nickname skrev:
Går det åt helsike finns det ju alltid experter att fråga :D

Hehe, pinsamt att gå in på verkstan med halva motorn i en kartong och fråga om dom vet hur man bygger ihop den igen. :tungan

Florodoltarzan: Kontrollera hojen som man brukar göra när man ska köpa en.
Dvs. kolla hjullager, styrlager, packboxar och sånt, är nåt utslitet så kan du ju byta ut det.
Förgasarsynk måste man ha vaccumklockor för att kunna göra, det kan vara en bra investering att köpa såna så att man kan synka själv.
Dom enda verktyg som du behöver för att ställa ventilerna förutom dom som krävs för att plocka loss ventilkåpan är ett bladmått och en momentnyckel, också det bra investeringar.

Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP