serva husan

Bestyckning med helsystemet:

42 i låg
190 i huvud

Angående vilken nål & position på den så bara ring/maila till Kevamotor så får du svar direkt:tummenupp

Jag har för mig att du skrev i ett PM förut att du körde med brickan på näst nedersta hacket, numera gör jag också det. Hade den i mittenläget innan och då var det en hel del avgassmällar. Hellre att den går lite fetare än för snålt.

Dax för mig att ställa ventilerna, hur gör man?
Har gjort det på bil, men där är det liiiite mer plats :)

Vore toppen om ngn kunde beskriva med tips och trix, vad ni skruvar bort för att komma åt, hur hittar ni dödläget osv.

IKEA-insexnyckeln är bra för att ta bort de små kåporna som sitter över justeringen, en vanlig vill gärna skada kylaren lite. Jag kör också med mejsel för att hitta TDC, känner man på vipporna går det inte att misslyckas.

Att byta bestyckning tar inte lång tid, du behöver inte koppla loss TPS'en, bara lossa på bakre insugsbälgen och ta bort den, sen vrida på förgasaren.

Hur många timmar har du kört innan du servat?
 
Last edited:
Vore bra att veta om någon kör med den oljan innan man handlar.
Så man vet att den inte slirar på kopplingen av den oljan.

När jag kör med Motorex som rekomenderas av Husa så slirar min på kopplingen men inte nör jag kör med PUTOLINE (TM4+ Offroad 4-taktsolja 100% Helsyntet 15w50). Dyr men bra.

Men som det har sagts förr:
Bättre att ha en billig olja och byta ofta än att ha en dyr olja och byta sällan.

Håller med!
Jag har kört på SBK Racing i 3h, ingen slirtendens på kopplingen, det står uttryckligen på förpackningen att den ska motverka sånt, men det ska väl Motorex-oljan oxå? Hade iofs inga slirproblem med Motorex-oljan heller. Jag får väl bli testpilot på SBK Racing-oljan :tummenupp

Var ute en sväng i garaget, märkte att hojen läcker olja.
Oljan verkar tryckas ut ur skruvhålet högst upp på motorkåpan på vänster sida. Den skruven som täcks lite av avgasröret... Kan vara packningsöglan runt skruvhålet som spruckit eller? Det är tätt runt om annars.
 
Håller med!
Jag har kört på SBK Racing i 3h, ingen slirtendens på kopplingen, det står uttryckligen på förpackningen att den ska motverka sånt, men det ska väl Motorex-oljan oxå? Hade iofs inga slirproblem med Motorex-oljan heller. Jag får väl bli testpilot på SBK Racing-oljan :tummenupp
QUOTE]

jag har kört på SBK racing oljan i ca 200 timmar är jätte nöjd:tummenupp

rekomenderar den! jag köper 20 L för 1111kr så typ 55 kr litern.
 
Har oxå släng i Q8 SBK-oljan och tycker att min koppling blev bättre, med detta menar jag att det är lättare att knuffa fram hojen med växel i och kopplingen intryckt......

Det jag inte fattar är vilka markeringar ni menar på svänghjulet??? Letade som en tok igår när ventilerna skulle ställas. Det enda jag ser är klacken och spåret på sidan av svänghjulet som tydligen skall stå ungefär kl 8, i höjd med den svarta lila plastbiten (pickup sensor???)
 
Det jag inte fattar är vilka markeringar ni menar på svänghjulet??? Letade som en tok igår när ventilerna skulle ställas. Det enda jag ser är klacken och spåret på sidan av svänghjulet som tydligen skall stå ungefär kl 8, i höjd med den svarta lila plastbiten (pickup sensor???)

Kolla i instruktionsboken, tror det finns en bra bild där.
 

Det jag inte fattar är vilka markeringar ni menar på svänghjulet??? Letade som en tok igår när ventilerna skulle ställas. Det enda jag ser är klacken och spåret på sidan av svänghjulet som tydligen skall stå ungefär kl 8, i höjd med den svarta lila plastbiten (pickup sensor???)
Det är på äldre modeller med SEM tändning markeringarna finns.
 
finns det inga markeringar på dom med kokusan då? kollade i manualen och verkstadshandboken men där såg ja inget om några markeringar, hur gör ni som inte anväder skruvmejsel i hålet metoden?
 
Enligt min manual skall klacken på svänghjulet vara i linje med "pickup sensor", dvs en svart plastkub ungefär klockan 20. Kickade tills svänghjulet var där och det gick att rucka på ventilerna, då var det bara att börja skruva....
 
Jag kör med OBDTP, vad är skillnaden?

ingen aning om det är nån skillnad. då jag beställe uppgav jag OBDTP som nålnamn. men firman här i finland visste inte vilken nål det var, så dom frågade i sverige efter vad det kunde vara så skicka de en OBDTR åt mig. men det verkar funka bra iaf :D
 
Bokstäverna representerar dem olika måtten på nålen.
Ngn postade en länk till tillverkaren i en bestyckningstråd för ett tag sen.
Jag kollade i manualen och valde att köra på den nålen som levereras med tävlingsmodellerna alltså FS 650 c.

Ni som har ställt ventilerna på 07, hur är det med markeringarna nurå?
Finns dem på 07:orna, var hittar man dem och hur ska dem i så fall stå när det är "rätt läge"? Har kollat i manualen, den säger ju noll...
 
vet inte varför alla har så panik med att få den i tändläge för att ställa ventilerna... kamaxeln är lika rund på alla ställen förutom där den lyfter. så det går lika bra att skruva bort luckan för viparmarna o dra runt lite med kicken o se när den lyfter, sen lite förbi och känn om ventilerna är lösa eller inte.
 
Har inte gjort detta ngn gång och vill inte sabba ngt...
Men det är väl bara ta av sig blöjan och börja skruva!
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top