serpentin banan

problemet är att uppkörningsmännen bedömer olika, utifrån deras eget humör kan det kännas som ibland.
enligt mina egna erfarenheter så är det i vändningen de flesta förlorar tid. jag körde så fort och säkert jag kunde (trodde jag) och låg ändå på 21 sekunder, tills den dagen jag drog med min körskollärare längst ner i banan och sa åt honom att han skulle lära mig svängen ordentligt. kruxet är oftast att det går alldeles för sakta i vändningen. försök ha fart när du kommer in i svängen. (svårt att förklara, men det ska inte vara någon garagevändning runt om man säger så!) :D även konkörningen måste gå jämt och snyggt och du får inte svänga ut för mycket från konerna, det kan man kuggas för. försök hålla en rak snygg linje. även som en av våra tidigare talare påpekade så är det även viktigt att axa på som fan precis i början. sega inte! skit i om det låter som hojen ska fall ihop i delar, kör kör kör! :)
en annan viktig punkt som min lärare påpekade är att försöka ha dragläget redo, redan innan du helt är ute ur svängen. titta dit du ska och dra på som bara den när du har målet framför dig. vad beträffar axet och inbromsningen, så kommer dom ju inte stå med laser på uppkörningen, så vem kommer att märka ifall du kör i 50 eller 60? se bara till att du håller 50 när du börjar med inbromsningen. jag gjorde så att jag axade upp i 60 på växel 1 o 2, la sedan i 3:an och motorbromsade ner till 50. men där gör du som du vill. det går även utmärkt att hålla 50 hela vägen tillbaka.
kör du på 125:a som jag gjorde, så tycker jag att vi knattar förtjänar några extra hundradelar eller åtminstone syn mellan fingrarna hos våra uppkörningsmän, eftersom en 125:a inte alls axar lika fort som en GSX 750 tex.

LYCKA TILL!

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...