Seriösa tråden ang ny hoj 1000cc 2008....?

  • Thread starter Thread starter IronMike
  • Start date Start date
Snikmodell (när man kör 16 år gammal 125:) 174900 Kr:)
S- 214900
Tri-239900
R- ca 350000
 
Har faktiskt hamnat i samma dilemma eftersom jag också tänker införskaffa
ny hoj 2008, Här är några av mina summeringar:
Suzuki: jädra härlig motor. Kortare service intervaller, lite sämre kvalite
och inte så snygg tycker jag. Bra med växelindikator och elektronisk
styrdämparen fungerar bra tycker jag. Saknar laptimer
R1: Bra kvalite, längre service intervaller, lite tråkigare/seg motor (pga att
datorn skall tänka) än Suzuki men kommer rejält på topp, saknar växelindikator, har laptimer
Kawa går bort, tycker den är ful och jag sitter personligen inget bra
på den samt att jag "känner mig inte hemma på den" Har aldrig gjort det
på någon Kawa.
Honda: Deras nya verkar ju vara väldigt strippad (10kg lättare fulltankad
jämfört med K7 samt 7kg lättare än R1) men fortfarande lite färre hästar
och utseendet får ett frågetecken jämfört med konkurrenterna. Hondas
kvalite överlägsen. Känns lite tråkig och ingen direkt "vilde" faktor jämfört
med R1 och K7. I och för sig så skall nya firebladen ha fått ett mycket
bättre mellanregister än tidigare.
Ducati: lite sämre prestande än konkurrenterna, långa service intervaller,
kvalite ?, det är ju ingen dussin hoj så det är ju en bra fördel. Känns
lite billigare (kvalite på grejorna) än jappsarna tycker jag när man sitter och kör den men utseendet är ju ett stort plus. garantin dock sämre än jappsarna
och oftast längre väntan på reservdelar än jappsarna samt dyrare i inköp
och vid omkullkörning.

Övriga tankar:
Skall man ta den som man kör snabbast på och tycker är ful
eller...
skall man ta en som man tycker är snygg och man kör lite långsammare
sitter sämre på.....
 
Hade vi talat -07:ans modeller hade jag sagt att CBR står ut på så sätt att det är den SNYGGASTE cykeln. Inget snack. Men -08> kan jag bara hålla med dig. CBR har väl egentligen ingenting att hämta längre? Prestanda har den ju aldrig varit känd för och utseendet har de ju lyckats fucka upp nu så den går bort. Köp en r1 vetja. Mest bang for buck! :tummenupp
 
För mig är det viktigare hur det känns när man sitter på hojen, inte när man står bredvid och tittar, så det blev en Sucka igen. Sicken motor o låda:yoparty .
Testade en R1 -07 och 1098 också, 1098 hade gott mellanregister men när man trodde det roliga skulle börja kom varvstoppet, det fattades något för en radfyreknarkare. R1 kändes som en 600 i mellanregistret men gott om adrenalin på topp. Chassiet på dom 3 är långt bättre än vad en amatör som jag, klarar att utnyttja fullt. Skulle jag köpa för utseendet hade det blivit Duccen. Bara att testa, smaken är som :arsele .
 
Last edited:
Snikmodell (när man kör 16 år gammal 125:) 174900 Kr:)
S- 214900
Tri-239900
R- ca 350000

Offtopic: Okej ni får hålla på och retas, men om sisådär 20-30 år då får ni hålla undan med rullatorn när jag wheelar förbi :hihi

Jaså det kommer 4 modeller, någon teknisk spec på de olika modellerna?
Finns inget på Ktms hemsida som jag hittade.:)
 
Dom har testat Kawan nu och den ska tydligen utan tvivel ha mest effekt. Snackas om 15+ hästar mer än den gamla modellen.
 
Hade vi talat -07:ans modeller hade jag sagt att CBR står ut på så sätt att det är den SNYGGASTE cykeln. Inget snack. Men -08> kan jag bara hålla med dig. CBR har väl egentligen ingenting att hämta längre? Prestanda har den ju aldrig varit känd för och utseendet har de ju lyckats fucka upp nu så den går bort. Köp en r1 vetja. Mest bang for buck! :tummenupp

Sant, tycker 07:ans CBR i Repsol färgerna eller den röda och vita är grymt snygg. Sedan har den ju bra prestanda, det såg man ju i Bikes test iallafall. Alla testförare tyckte att hojen var riktigt bra. Dock var väl bromsarna lite oroliga.
 
Dom har testat Kawan nu och den ska tydligen utan tvivel ha mest effekt. Snackas om 15+ hästar mer än den gamla modellen.

Knepigt...de säger att de inte jobbat vidare på effekten, borde de inte meddelat att de lyckats höja effekten med 15 hk, tala om säljargument som de isåfall inte bryr sig om att marknadsföra:va .

Var har du fått dessa fakta?

/D.
 
Knepigt...de säger att de inte jobbat vidare på effekten, borde de inte meddelat att de lyckats höja effekten med 15 hk, tala om säljargument som de isåfall inte bryr sig om att marknadsföra:va .

Var har du fått dessa fakta?

/D.


188 hk och 200 hk med ramair, enligt svenska Bike och engelska MCN.
 
Man behöver inte säga mer :tummenupp

ducati_1098_s_1.jpg

ducati_1098_s_detail1_g.jpg
 
Du ska köpa en blade -08 helt klart...

Den kommer inte vara vassast men klart bästa totalpaket gissar jag på...

Sen så kan den mkt möjligt bli lättast oxå...

Att du sen kan köra hela sommaren istället för att åka in och ut på garantirep med hojen ser då iaf jag som ett plus...
 
Efter att testat alla hojar utan 1098 så fick det bli en k7 ? har haft en del mc (har). men det är lätt om man är nöjd me föregående köp att det blir detsamma, om man inte har några som helst problem, k1 k3 har funkat klander fritt, om man tittar på kvalite så tror jag att den ligger på topp? håller det på banan så håller det på vägen. om man diggar en hoj känns det direkt så det är bara att gå på känslan.
 
Börjar bli jävligt sugen på sporthoj igen. Får se hur ekonomin ser ut framåt våren/sommaren, annars får man väl vänta ett år. Blir det nåt så blir det iaf en R1 -07.

Så förbannat snygg hoj.
 

Bifogat

  • R107.jpg
    R107.jpg
    71.9 KB · Visningar: 115
R1an tycker jag e nice.. Men så vanlig, iofs mkt bra hoj. Beroende på ekonomi, hur det ser ut till våren - om det inte blir en ducce, så skulle jag nog köpa en R1 07/08 eller K7a.

Cbr'en ser ut som stryk... Kawan kanske kan vara ett "wildcard" den nya verkar ganska rå :P

Ang prestandan, så tycker jag det inte är märkbart om jag jämför R1 & 1098s, provkörde båda 2006. Duccen verkar dels vara drevad för acc, sen ska man ju inte glömma dom där extra kubiken som borde komma väl till användning när luftmotståndet ökar? Kanske har fel, men jag tyckte duccen gick svinbra, imponerad...
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top