Seriösa spekulanter??

Lancer

Ny medlem
Gick med
20 May 2006
Hoj
Kawasaki Z1000-14
Hallå där:confused:
Har en mycket fin ZX12a till salu och jag bara undrar finns det inge seriösa spekulanter som är intresserad av en häftig hoj och förstår att det inte går att pruta 15 lax per telefon. Eller ställer frågor som, hur fort går den? går det att åka på bakhjulet med den? man har hört av en den ena en den andra om div problem som just en 00a skulle ha haft (dyngprat) mm mm mm:arsele.
Eller jag kommer på Lördag är väldigt intresserad!!! hur många gånger har man inte hört det:mad: Hur som helst kan vara jobbigt ibland med icke seriösa sk spekulanter.:huvet :huvet

Självklart skall man ställa en massa frågor om hojen skick mm men ibland undrar man om folk ringer runt bara för att bedriva tiden.

Ha det gott. Har förresten luftat den idag jävligt skönt var det.. Inväntar nu bara "Busan"

Är det här en annons eller bara gnäll?Alla som sålt motor cyklar vet väl att det ringer en o annan idiot så du behöver inte känna dej ensam...

Hallå

Nej annonsen finns ute på blocket och SH. Ville nog bara "gnälla" lite som du utrycket det.:D Visst bara att acceptera dessa människor men man måste få gnälla lite ibland, sen kan man ju hoppas att berörda parter läser inlägget:D

Ha det bra våren är på starkt intågande:yoparty

är väl som att sälja bilar på Blocket....man blir tokig...
Sista priset kompis å allt annat...
Prut på telefon brukar ja bara avsluta samtalet....
Visst...pruta gärna men gör det när man ser objektet inte på tele....

Förstår inte varför folk har problem med prut över telefonen, menar man berättar om skicket för köparen han funderar och ger ett bud han är villig att ge, kommer det då inga fler överraskningar är budet redan satt då slipper man överraskningar på plats. Tex man har 50k hojen står ute för 56k, inte fan skulle jag åka tex 40mil för att sen få nobben för säljaren inte går ner bättre att veta det på en gång.

Visst är det en massa oseriösa spekulanter som ringer på hojjar.
Men i min nuvarande situation när jag letar efter en lämplig hoj att köpa.
Så upplever jag säljarna som är oseriösa.
Många verkar tro att dom ska få hur mycket som helst för sina hojjar.

Tittar man på blocket eller på annonserna här på sporthoj. Ser man att folk begär över 100.000 kr för sina begagnade K6or. Problemet är bara att an K6a kostar oprutat 105.000 ny i affär med garanti mm.

Och problemet ligger nog i att begagnatmarknaden är för liten i sverige för att det ska bli vettiga riktpriser. Det köps och säljs för lite hojjar för att prisnivåerna ska ska stabiliseras.

Och då blir det att man ringer på dom hojjar som just nu finns ute. Och kollar om säljaren vill släppa den till ett ett vad man själv tycker är ett rimligt marknadspris. Och då blir det prutning på 10 - 15 tusen direkt på telefon, bara för att se om det ens e värt att kolla på hojjen.

Så, nu fick jag gnälla lite i din tråd också.

Förstår inte varför folk har problem med prut över telefonen, menar man berättar om skicket för köparen han funderar och ger ett bud han är villig att ge, kommer det då inga fler överraskningar är budet redan satt då slipper man överraskningar på plats. Tex man har 50k hojen står ute för 56k, inte fan skulle jag åka tex 40mil för att sen få nobben för säljaren inte går ner bättre att veta det på en gång.

Självklart så menar jag inte så att ja kastar på luren om jag hör ordet prut...
Men som du resonerar är det ju ok....men inte som vissa....dom frågar knappt nånting om objektet utan börjar med att fråga om priset.

Men men...varför ska ja gnälla nu för jag som inte ens ska sälja nått...:)

Jag håller med Eskil om att folk sätter HELT sjuka priser på sina objekt.
Klart man prutar över telefon innan man sätter sig o åker 40 mil, inte fan åker jag så lång och tittar utan att priset känns vettigt.

Nån som kännt av nåt prisfall efter att trafikförsäkringen ska höjas med 32%??
Har man redan en hoj som är dyr att försäkra så lär det inte bli lättare att sälja den... :va

Självklart så menar jag inte så att ja kastar på luren om jag hör ordet prut...
Men som du resonerar är det ju ok....men inte som vissa....dom frågar knappt nånting om objektet utan börjar med att fråga om priset.

Men men...varför ska ja gnälla nu för jag som inte ens ska sälja nått...:)

känner igen de där, de frågar om ombjektet finns kvar, om jag så frågar de sista priset då?

är väl som att sälja bilar på Blocket....man blir tokig...
Sista priset kompis å allt annat...
Prut på telefon brukar ja bara avsluta samtalet....
Visst...pruta gärna men gör det när man ser objektet inte på tele....

Bor man nära objektet så håller jag med dig men har man bågen 50 mil bort så blir det ju en annan sak. Då måste man ju diskutera priset över tele/mail..

Det är ju knappast läge att ha åsikter om priset när man kommit fram efter att ha åkt den sträcken ..

Hallå där:confused:
Har en mycket fin ZX12a till salu och jag bara undrar finns det inge seriösa spekulanter som är intresserad av en häftig hoj och förstår att det inte går att pruta 15 lax per telefon. Eller ställer frågor som, hur fort går den? går det att åka på bakhjulet med den? man har hört av en den ena en den andra om div problem som just en 00a skulle ha haft (dyngprat) mm mm mm:arsele.
Eller jag kommer på Lördag är väldigt intresserad!!! hur många gånger har man inte hört det:mad: Hur som helst kan vara jobbigt ibland med icke seriösa sk spekulanter.:huvet :huvet

Självklart skall man ställa en massa frågor om hojen skick mm men ibland undrar man om folk ringer runt bara för att bedriva tiden.

Ha det gott. Har förresten luftat den idag jävligt skönt var det.. Inväntar nu bara "Busan"
Jag har tidigare i veckan haft samma dilemma, var kommer alla idioter ifrån? Sälja en motorcykel verkar vara en idiotmagnet:huvet Jag är en relativt förstående och empatisk människa men vissa saker orkar man bara inte med,

Last edited:

Problemet med telefonprutare är att de fått smak på just prutandet. I de fall jag gått med på ett lägre pris över telefon (och varit mkt tydlig med att vi genom detta har en överenskommelse) har spekulanten undantagslöst fortsatt pruta på plats för att snika åt sig några tusenlappar till. Såna gör jag inte affärer med, jag skiter i om de åkt från Spanien.

Visst finns det oseriösa personer som verkar inte att ha något at göra på dagarna, förutom att sitta och ringa på Annonser dom inte är intreserade av.
Men jag har under vintern nu, suttit och tittat på annonser, för jag är nämligen intreserad av att byta upp mig till något snabbare. Jag måste säga att jag är väldigt förvånnad av att läsa annonserna. Jag har aldrig sett jå jäkla otrevliga annonser inom någon som helst annan bransch än just mc annonser. Kolla vad många skriver när dom ska sälja.

Inga prutbögar behöver ringa
Däcksparkare undanbedes
Provkörning kan du glömma
snackare undanbedes

Allt detta, plus priser som ligger lika högt som under högsässong. Vem fan har lust att ringa på sådan annonser. På en annanons stod det t om. att om man var intreserad av att provköra hojen, skulle man gå till en Suzukihandlare och provköra en där, Stor risk att köpa den för över 100.000.
Skulle någon köpa en lägenhet eller hus om ni inte fick titta på det först.
Vill man bli av med hojen, tycker jag att man ska ha en lite mer säljande annons, för som det är nu, så verkar man mest vara en jobbig köpare som ringer och stör personen som ska sälja,

Har haft ett antal saker ute på blocket. Man lär sig mer än vad man tror. Genom att skriva precis som man vill ha det så får man det. Jag skriver alltid nånting i typ med att "Inga sista pris", "däcksparkare undanbedes" osv osv. Kan tyckas oförskämt och telefonen ringer mindre. MEN de som ringer är seriöst intresserade. Har på senare tiden även sålt via mail. Jag skriver in i annonsen. "Vid intresse maila in dina uppgifter till mig så ringer jag upp" i kombination med det jag skrev ovan. Därmed får jag välja vilka jag vill prata med.

Har även i mina sista annonser redan "prutat" själv. Då menar jag att jag lagt mig lite under och sedan skrivit "Kontakta mig endast om du är intresserad av att köpa till det utsatta priset". Detta pga att orden "BVSA" är någon typ av trigger för många som surfar runt...

Har iaf fungerat mycket bra. Har sålt allt från bil till möbler under förra året.

Har haft ett antal saker ute på blocket. Man lär sig mer än vad man tror. Genom att skriva precis som man vill ha det så får man det. Jag skriver alltid nånting i typ med att "Inga sista pris", "däcksparkare undanbedes" osv osv. Kan tyckas oförskämt och telefonen ringer mindre. MEN de som ringer är seriöst intresserade. Har på senare tiden även sålt via mail. Jag skriver in i annonsen. "Vid intresse maila in dina uppgifter till mig så ringer jag upp" i kombination med det jag skrev ovan. Därmed får jag välja vilka jag vill prata med.

Har även i mina sista annonser redan "prutat" själv. Då menar jag att jag lagt mig lite under och sedan skrivit "Kontakta mig endast om du är intresserad av att köpa till det utsatta priset".

Har iaf fungerat mycket bra. Har sålt allt från bil till möbler under förra året.

Jag skriver aldrig något i stil med "färdigprutat" och "sists pris" och lockar därför till mig alla dårar som mailar och ringer med helt sjuka förslag och prutningar. Men det roar mig att håna dem, spela roller och driva med dem.

Tex så accepterar jag ALLA mailprutningar oavsett pris och lämnar direkt ut mitt kontonummer, men inte fan betalar någon:gnissla

De skulle få jobba för att få tillbaka sina stålar, det lovar jag:D

Folk är verkligen helt "out there" och det finns roliga historier nog att fylla en bok.

Hej
Jag har faktiskt kollat på din annons på blocket tidigare, och tycker att den ser ut att vara i fint skick och ligger bra i pris, Zx12r stod på min lista över hojar som jag var intreserad av. Men jag prokkörde två st. i höstas och tycker att den är lite för tung o klumpig för min smak, jag föredrar fireblade 954 eller R1, dom är lite smidigare. så tyvärr

Prutar gör man efter att ha klämt på och kört hojen, samt påpekat det man upptäckt (om nå nu är värt att påpeka).
Hatar sånna som ringer och säger 'Jahapp, hur mycket vill du ha Egentligen?' eller 'heyy Kåmpiss, var är din sista priset?' Som sagt. Pruta när du sett varan.

Sådana som säger 'jag kommer på lördag' utan att be om adress är det bara att avfärda direkt.

Har själv vart med om både det ena och det andra när man skall sälja saker, och numera så avbryter jag samtalet om prutandet påbörjas innan man ens träffats...

Likadant åt andra hållet så åker jag inte och sparkar däck eller provkör om jag inte har pengar. Antingen så har man pengar, eller så är de påväg in och man skall kunna visa det innan man börjar leka testpilot.

Last edited:
Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back