SeOss - Kampanj från SMC

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Varannan motorcyklist som dödas i trafiken, gör det i kollision med ett annat fordon. De flesta av dessa olyckor sker i korsningar. Det finns många faktorer som orsakar olyckorna hos motorcyklisterna, andra trafikanter och vägmiljöns utformning. SMC startar 2010 kampanjen Se Oss för att uppmärksamma problematiken och därmed minska olyckor mellan motorcyklister och andra trafikanter.

www.seoss.nu
www.svmc.se/seoss
www.svmc.se/seossfilmen

Spana speciellt in filmen som ska promota kampanjen Se Oss.
 
Jag tycker filmen var helt ok, typisk svensk om man får säga så.

Däremot tycker jag att man siktade lite för högt med det subtila istället för att slänga fram fakta... för man hade kunnit skippa delen med ambulansen, den nonchade hojåkaren som det sprutade ut lite blod från och istället slängt upp en banner in your face typ som säger att 64% av olyckorna med mc och bil inblandat så är det orsakat av bilisten... eller något annat ganska talande.
Men det är återigen inte så svenskt att vara brutalt ärlig.
 
Last edited:
Se budskapet istället för sådana ytligheter. Det är inte hollywood.

Jag tittade på både budskapet och hur det är gjord. Och jag tycker att inte något är bra. Jag kommenterade inte att den inte har en hollywood budget i sig. Man kan få fram bra reklam filmer med väldigt låg budget.
Tex den engelska THINK reklamen. [YOUTUBE-ID]svtmDO0uN1M&feature=related[/YOUTUBE-ID]
 
SMS:s film kan uppfattas som tramsig och amatörmässig. Alla sörjer sina prylar och mannen i bilen får ambulanshjälp men motorcyklisten ligger kvar. Så synd är det inte om oss och att målas ut som offer väcker ingen respekt utan drar ett löjets skimmer över dem som gjort filmen. Bergis producerad av någon som känner någon bara för att han eller hon äger en kamera och ett f-skattebevis. Gör om och gör rätt!

Den engelska filmen är överlägsen med sitt tydliga pedagogiska tilltal och sitt klara budskap.
 
SMS:s film kan uppfattas som tramsig och amatörmässig. Alla sörjer sina prylar och mannen i bilen får ambulanshjälp men motorcyklisten ligger kvar. Så synd är det inte om oss och att målas ut som offer väcker ingen respekt utan drar ett löjets skimmer över dem som gjort filmen. Bergis producerad av någon som känner någon bara för att han eller hon äger en kamera och ett f-skattebevis. Gör om och gör rätt!

Den engelska filmen är överlägsen med sitt tydliga pedagogiska tilltal och sitt klara budskap.


Väldigt bra skrivet.
Vill tilläga min åsikt där också. Att detta är lite typiskt svenskt. Vill inte trappa några på tårna tex bilisterna. Genom att peka på att dom har ett ansvar.
Säger inte att vi motorcyklister är änglar på vägarna. Men många vet att när man sitter i en plåtburk så kommer känslan av säkerhet mer fram.
 
Jag tror att det är bra att man inte går för hårt åt andra grupper och försöker "skylla" på dem.

Det enda som händer då är att fokus hamnar på fel ställe och det blir en pajkastningssituation om vems fel det egentligen är i stället.

Och vems sida tror ni "folket" (där en stor andel själva kör bil) väljer?
Särskilt då om t ex Uppdrag granskning precis gjort en uppföljning ang. reportaget om bogan förra året.

I slutändan handlar det ju inte om vems fel det är, utan det handlar om att öka medvetandet och samförstånd i trafiken. För att i slutändan spara liv.

Kanonbra att SMC gör detta! (ingen annan verkar ju göra något åt det)
 
Jag tycker att filmen är bra och om man inte greppar humorn om att vi inte syns i trafiken så är ju det tråkigt, men man får ju trots allt fakta och reaktioner.
 
Jag tycker att filmen är bra och om man inte greppar humorn om att vi inte syns i trafiken så är ju det tråkigt, men man får ju trots allt fakta och reaktioner.

Men det är ju det som är lite för fel i filmen, att själva budskapet skall vara så subtilt istället för tydligt... man hade enkelt kunnat hjälp budskapet med någon sorts röst som pratar under sista delen av filmen.

[Persbrandt röst mode]
"I 6 av 10 olyckor med bil och motorcykel inblandat så såg inte bilisten motorcykeln"

"Skillnaden att titta en extra gång eller inte kan vara en saknad vid middagsbordet"
 
Last edited:
Jag tycker att filmen är bra och om man inte greppar humorn om att vi inte syns i trafiken så är ju det tråkigt, men man får ju trots allt fakta och reaktioner.

Humorn försvinner med den dåliga kvaliten på filmen. Även budskapet i sig.
Man känner sig mer förvirrad än en AHA upplevelse.
Om vi pratar humor så har norges Se Oss reklam mycket humor i sig.
Och även en gnutta fingerpekning med ett leende på sig. Som gör att
bilister inte behöver känna sig attakerade.

[YOUTUBE-ID]wPbzMmL3Qi4[/YOUTUBE-ID]

Har lagt fram 2 st filmer ang Se Oss. Som slår den svenska med flera varv på banan ;) Båda ger en väldigt klar bild på att det är ett problem att Se oss och även att våren är här och då kommer hojarna fram (Från den norska om man lyssnar på musiken)

Det där med en Persbrants röst. Skulle sitta finnt i den svenska. Men tyvär så skulle inte den bli bättre för det.
 
Last edited:
Förstör inte tråden med för mycket snack om kvalite på filmen, tänk på budskapet istället och syftet med kampanjen. Det är till för oss motorcyklister!
 
man hade enkelt kunnat hjälp budskapet med någon sorts röst som pratar under sista delen av filmen.

[Persbrandt röst mode]
"I 6 av 10 olyckor med bil och motorcykel inblandat så såg inte bilisten motorcykeln"

"Skillnaden att titta en extra gång eller inte kan vara en saknad vid middagsbordet"

Jättebra kommentar tycker jag.

För övrigt tycker jag att texten "Varannan motorcyklist som dödas gör det i en kollision med ett annat fordon." inte är så tydlig som det hade kunnat vara.
Jag tänker då på texten i den där undersökningen som Trygg-Hansa hade gjort, där det stod:

"Hela 64 procent av olyckorna som en motorcykel är inblandad i orsakas av bilister. "

Nu gäller ju detta inte singelolyckor utan kollisioner med andra fordon, men budskapet är ju betydligt tydligare. I texten SMC hade i sin film kan/kommer ju folk ändå tolka det som att det är motorcyklisternas fel.

Filmen i övrigt tyckte jag var helt ok. Tyckte dock kvinnan som skrek och blodet som sprutade var så otroligt löjligt båda två att jag höll på att stänga av filmen innan jag såg färdigt.

Nej, gå fullt ut åt endera hållet tycker jag:
Antingen gör man en seriös film utan humoristiska undertoner likt Think!s ypperliga reklamfilmer, eller så spelar man det humoristiska kortet fullt ut och gör likt den Norska reklamfilmen. Den här blandningen blev bara bisarr och konstig.
 
Förstör inte tråden med för mycket snack om kvalite på filmen, tänk på budskapet istället och syftet med kampanjen. Det är till för oss motorcyklister!

Jag tycker vi inte förstör tråden med att prata om kvaliten eller hur filmen är gjord för att förmedla budskapet om det problemet vi hojåkare har under säsongen.
Att kvaliten och själva filmen innan sluttexten. Är enligt min åsikt usel. Så tycker jag inte att självaste budskapet kommer fram. Jag har tittat flera gånger på den. Första gången jag såg den. Så kändes det bara pinsamt. Sluttexten la jag inte äns märket till vad som stod. För jag hade redan slutat att lyssna och se.Efter ett X antal gånger till. Så stör jag mig mera på den.
En sådan här film skall ge ett budskap på en gång. Innan slutexten kommer.
Och är den så hoppas dåligt att det inte får en att fasta och vilja veta mera. Så kommer det inte ge någon effekt.

Jag är INTE emot kampanjen. Jag tycker det är väldigt viktigt att bilister skall veta att vi finns. Plus att det är ett problem på våra vägar.
 
Förstör inte tråden med för mycket snack om kvalite på filmen, tänk på budskapet istället och syftet med kampanjen. Det är till för oss motorcyklister!

Jag tycker filmen inte var tydlig i sitt budskap utan kändes nästan som en parodi på "se oss", precis som att man inte behöver ta detta problem på allvar. Hur ska en bilist/trafikant kunna "vakna upp" av den här filmen om man istället jämför med den engelska "Think", den funkar som en riktig väckarklocka för både bilister och mc-åkare, och det är väl syftet med den svenska filmen.

/Jim
 
Förlåt men 0.55 in i filmen när blodet sprutar ut hahaha kunde inte hålla mig för skratt

Filmen är ok, dock tycker jag att Engelska THINK filmen är grymmt mycket bättre.

Men det är en steg åt rätt riktning iaf, mer kampanjer på tv, radio m.m, så att den

verkligen når folket, inte bara blir inspelad, för att sedan ligga på nån hatt hylla och

damma.
 
Jag tittade på både budskapet och hur det är gjord. Och jag tycker att inte något är bra. Jag kommenterade inte att den inte har en hollywood budget i sig. Man kan få fram bra reklam filmer med väldigt låg budget.
Tex den engelska THINK reklamen. [YOUTUBE-ID]svtmDO0uN1M&feature=related[/YOUTUBE-ID]

Vad baserar du detta på? Den engelska filmen ser inte ut som nån lågbudgetfilm direkt. Jag tycker den svenska filmen är jättebra! Budskapet är klockrent och gjord med humor!:)
 
Det är en bra början! Hoppas att det blir återkommande och att man får se filmerna på tv till slut.
 
Filmer

Kul att läsa debatten. Filmen väcker uppmärksamhet, det är meningen. SMC hoppas givetvis att den kommer att ses av bilister också. Jag själv gillar filmen och budskapet. Trygg-Hansas statistik presenterades förra veckan. Det var för sent att klämma in som ledmotiv för kampanjens logga som varit klar sedan november 2009. Vi valde dödsstatistiken eftersom vi vet att den stämmer utifrån djupstudierna år efter år.

Då det gäller andra länder så finanserias denna typ av film oftast genom trafiksäkerhetsmyndigheter. Think i UK har massor av pengar som man lägger på filmer och kampanjer, bl a på MC-säkerhet. Här är en länk till en sida där vi samlat en del. http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=7604

SMC:s film finansieras till 100% av egna medel. SMC har fått avslag på vår ansökan om bidrag till uppmärksamhetskampanj två gånger från Vägverket.
 
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top