SeOss - Kampanj från SMC

Filmen är inspelad här i Öset, i min gamla hood dessutom. :banana

Visst har den kunnat varit ännu lite vassare i budskapet. Som är fallet med t.ex. Think och NCMUs film. Men det här är i alla fall bättre än ingenting.

Kul att läsa debatten. Filmen väcker uppmärksamhet, det är meningen. SMC hoppas givetvis att den kommer att ses av bilister också. Jag själv gillar filmen och budskapet. Trygg-Hansas statistik presenterades förra veckan. Det var för sent att klämma in som ledmotiv för kampanjens logga som varit klar sedan november 2009. Vi valde dödsstatistiken eftersom vi vet att den stämmer utifrån djupstudierna år efter år.

Då det gäller andra länder så finanserias denna typ av film oftast genom trafiksäkerhetsmyndigheter. Think i UK har massor av pengar som man lägger på filmer och kampanjer, bl a på MC-säkerhet. Här är en länk till en sida där vi samlat en del. http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=7604

SMC:s film finansieras till 100% av egna medel. SMC har fått avslag på vår ansökan om bidrag till uppmärksamhetskampanj två gånger från Vägverket.

Konstigt att VV ger avslag på ansök om bidrag till denna kampanj när de har sin nollvision. De satsar ju mycket på "don't drink and drive" men sällan man ser något om motorcyklister som är en högrisk-grupp i trafiken.

Konstigt att VV ger avslag på ansök om bidrag till denna kampanj när de har sin nollvision. De satsar ju mycket på "don't drink and drive" men sällan man ser något om motorcyklister som är en högrisk-grupp i trafiken.

Handlar väll om att vi är så få så vår säkerhet kan man strunta i, däremot lyft vi gärna fram som galningarna i trafiken när man ska va duktiga o peka ut farorna vi utsätter andra för och kör för snabbt görbi kameror mm..

Tycker folk kan sluta kritisera filmen. Visst man kan se att det inte är någon vidare hög budget men det är iaf något.

Om inget annat kan folk själva fixa något bättre, skulle inte tro at SMC skulle ha något emot att få en bra reklamfilm donerad till sig.

Jag begriper inte riktigt budskapet i filmen. Är alla andra människor än de som kör hoj korkade? Eller var det hojföraren som var så kamouflerad att ingen lade märke till honom ens efter smällen? Är det reklam för reflexväst? Eller vad?

Nu kanske alla ni som hånat mig pga min fetisch för 90-tals neon/pastellfärger förstår finessen med en bjärt hoj. Vad är poängen med att ha en midnattsriddarsvart hoj med dito utstyrsel om man måste ha en reflexväst på?

Se oss! Ser du honom inte?

Jag begriper inte riktigt budskapet i filmen. Är alla andra människor än de som kör hoj korkade? Eller var det hojföraren som var så kamouflerad att ingen lade märke till honom ens efter smällen? Är det reklam för reflexväst? Eller vad?
QUOTE]

Hahaha.. du säger ju själv budkapet i filmen! :tummenupp
Nämligen: Hojförare och hojar syns inte (i trafiken)!

Om man måste förklara filmen så skulle man kunna säga att filmen visar på vad bilförare oftast säger efter en olycka: Jag såg inte motorcykeln! :va

Filmen tar detta till sin spets och visar hur det ser ut då ingen ser motorcyklisten. Syns vi inte, finns vi inte! :död

Behövs det verkligen förklaras?

Kärlek/ Jonas :krama

Tycker det är bra att SMC gjort filmen, och hoppas på mer sånt.
Men jag måste hålla med många. FAN va den sög.
Kan inte alla kameragenier här på sporthoj hoppa in å hjälpa SMC med det här.
Kan ju inte bli sämre iaf.

Men fortsätt så(typ) SMC!

Skönt att se att det arbetas för vår skull, sen kanske filmen hade brister men det är ett mindre problem.

:tummenupp

Kul att läsa debatten. Filmen väcker uppmärksamhet, det är meningen. SMC hoppas givetvis att den kommer att ses av bilister också. * * * * * *
Då det gäller andra länder så finanserias denna typ av film oftast genom trafiksäkerhetsmyndigheter. * * * * * * *
SMC:s film finansieras till 100% av egna medel. SMC har fått avslag på vår ansökan om bidrag till uppmärksamhetskampanj två gånger från Vägverket.

Eftersom det ändå är lite snickesnack kommer även mina 3 ungerska forinter:

Det som är lite synd är att efter att ha kollat på filmen två gånger finner jag mig mer fokuserad på att räkna ut vad tusan dramaturgin försöker berätta, snarare än att jag blir drabbad av en knytnäve i magen som säger "shit vad jag ska hålla koll efter hojar i fortsättningen".

Låter helpuckat att inte SMC får stöd för dylika kampanjer. Och som någon annan var inne på - var finns alla hojåkande DI'are, reklamare eller övriga cineastiskt lagda idésprutor? Att ta fram en effektiv informationsrulle handlar nog mer om idé än om budget.

Initiativet är obestridligen kanon, och som sådant kan det inte nog hyllas!:tummenupp

Tack ska ni ha! :krama

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...