Sennheiser till burken- vilka väljer jag?!

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
SR172
Hejsan!

Hade idag tänkt att slänga iväg en beställning efter ett par hörlurar. Det känns lägligt då mina Koss R/70B är helt slut (De är lagade med ståltråd, glasfiberspackel och trälim!).

Hörlurarna är bara tänkt att användas vid datorn och kommer drivas av ett Creative X-Fi Extreme Music. De kommer användas för musik men måste även vara fungerande att kunna spela med, då jag lirar lite spel då och då. På musikfronten lyssnar jag på tyngre metal som In Flames, Sabatan men lyssnar säkert minst lika mycket på 80/90-tals pop; (Ni vet Roxbery-sound, typ 'What is Love' m.m.), Trance spelas också en hel del. Dansband inte lika mycket vilket inte har särkilt ljudkrav. :tungan:

Har kikat på dessa hörlurar, Sennheiser HD-215:
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010098602

Kommer dessa hörlurar vara passande för mig? Är de helslutna, dvs täcker hela örat?

Ska man välja de hörlurarna? Eller hur konkurerar dessa:
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010096451
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010081018

Snabba svar uppskattas jättemycket, då jag tänkt beställa ikväll!

//Niklas

Först får du bestämma dig om du vill ha en sluten eller en öppen lur.
Skillnaden är att med en sluten så hör du knappt nåt som händer utanför och andra i rummet hör inte din musik medans en öppen så hör du skit som händer runt omkring dig och andra hör ditt ljud om du spelar högt.

Om du vill ha en öppen så är det sista alternativet klart bäst ljudmässigt.

Öppen eller sluten spelar ingen roll. Ska bara ha vid datorn. Bara dom täcker öronen lagomt sådära så...

Hmm den sista säger du. Fan att den skulle vara fulast! :gnissla

Är det inga andra som har erfarenheter av Sennheiser också? :)

har haft ett par hd650 ett par år nu, dom är väldigt trevliga, även hd25 är bra lurar. ungefär samma slags ljudkaraktär i dom men mer punch i hd25orna. fast det går ju att bli döv med hd650 med. hd25 har lång invänjningstid (sitter hårt) hd650 märker man knappt att man har på sej.

HD650 är en grymt bra lur.

Jag vill bara tillägga att den sista av lurarna förmodligen är bekvämast också, men vill du gå på utseende så ta de i mitten de är säkert också bra

Nej HD650 är på tok för dyr, tänkte mer ett par hörlurar för max 1000kr, hellre under. Också är hd650 allt för tungdriven av datorn.

Men har ni någon koll om dessa lurar är att lira spel vid datorn, typ Battlefield och liknande? :)

Nej väljer ju klart bättre ljud för utsénde!

Jag har HD215. Valde mellan 215 och 555 och det blev 215 för att man inte stör andra om man skulle vilja spela högt där man kan störa. Slutna och mycket bra ljud. Jämnförde med kompisens 555:or och hörde ingen större skillnad. De var något olika i karaktär om man verkligen ska hårddra det, men ingen var bättre så att säga. De lät i stort sett likadant. Alltså väldigt liten skillnad.

215 sitter rätt skönt, man kan sitta med de på flera timmar utan problem. Hur 555:orna sitter vet jag inte, men kan inte tänka mig att de skulla vara mindre bekväma.

Zee: Perfekt! :) Om det inte var någon större skillnad slå slår jag iväg en beställning immorn om jag inte skulle råka på ett annat par hörlurar. Men spelar du med dina hörlurar någonting? Hur är ljudet då så att säga? :)

WebGringo: Har googlat, surfat runt på pricerunner, prisjakt, u name it. Finns mkt recensioner om hd555 men knappt något om hd215.

det spelar liksom ingen roll vad du lyssnar på. en hörlur tillverkas för att ha en rak frekvensgång. sen om det är musik, spel, döda sparvar som sjunger nationalsången etc spelar ingen roll. det ända som ev kan skilja är maximalt ljudtryck och distorsion (ja om ingenjörérna gjort ett bra jobb då). köp en lur med stå stora element som möjligt tex 50mm, så slipper du bli sur på att dom låter mesigt.

Jag köpte Sennheiser HD-555 här för någon månad sen, grymt sköna lurar, bra ljud också.

Köptes ifrån inwarehouse, fraktfritt om du uppger koden "Fritt07" vid beställning = 744kr

Rekommenderas!:tummenupp

Jag kan knappt ha på mig slutna lurar någon längre tid, öronen blir jättetrötta.
Kolla även in Beyerdynamics, när jag köpte lurar i 1000kr klassen tyckte jag Sennheiser satt dåligt och lät illa, men det är ju jag det.

WebGringo: Har googlat, surfat runt på pricerunner, prisjakt, u name it. Finns mkt recensioner om hd555 men knappt något om hd215.

Jag tror HD215 är en ny modell. HD555 här hängt med minst ett år (eller två).

Spelar du med högt ljud med sådana här lurar så var beredd på att skita i brallan på vissa spel. :nicka

Du bör nog testa ett par slutna hörlurar innan du bestämmer dig för HD215, jag tycker det är väldigt obehagligt att sitta med slutna lurar en längre tid

Om du vill prova HD215 eller HD555 så fins de hos din lokala Teknikmagasinet-affär.

Vilka blidde det då? :)

sägert, vikka tjöpte du? om jag själv fick välja bland sennheisers lurar så skulle jag ta några som har "samma form" som hd650 dvs lite framskjuten huvudbygel dvs inte helt rak-uppe-på-skallen-bygel ala hd25. såna lurar sitter bättre under längre perioder imo

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing