Sennheiser till burken- vilka väljer jag?!

Klart det kostar att köpa sjyssta lurar. Men man får ändå ett par okej lurar för 7-900 (*min uppfattning*).

Som sagt haft det för fullt upp på senaste. Jag ska immorn iväg till teknikmagasinet och kolla om de har dessa lurar och om man kan teste de isf.

Ja självklart kommer jag uppdatera, från det att jag bestämt vilka jag ska köpa och till jag har testat dom! ;)

Jav var idag på söder och smet in på en musikaffär. HD-215 låg på 990kr med de skulle snart sänka priset på alla sennheiser, så det blev 200kr mindre alltså 800kr- vilket är 50kr mer än vad det skulle kosta att beställa från internet! :)

Har lyssnat ett tag nu: Vilket jävla rent ljud, och vilket lysster! Det enda som saknas, vilket isf som ska göras i alla sennheiser är det dära sista trycket vilket är skönt med lite hårdrock! Man upptäcker annat ljud man inte har hört innan heller! Men överhuvudtaget är jag grymt nöjd!! :yoparty

Last edited:
dom gör båda sakerna lika bra. 500serien är bra lurar, garanterat bättre än 215 mm jag skulle lätt tagit 555 om jag hade max 1000 spänn att bränna på lurar, det verkar va bra prispress på dom med så du får nog valuta för pengarna. men testa först om du är osäker, tror inte du blir missnöjd dock.

ok du har redan köpt eller?

Last edited:
dom gör båda sakerna lika bra. 500serien är bra lurar, garanterat bättre än 215 mm jag skulle lätt tagit 555 om jag hade max 1000 spänn att bränna på lurar, det verkar va bra prispress på dom med så du får nog valuta för pengarna. men testa först om du är osäker, tror inte du blir missnöjd dock.

ok du har redan köpt eller?

Om du inte läst inläggen ovanför så ser du att jag köpt lurar. Testade HD215 innan och jag var helt såld. Efter ett par dar, alltså idag så drog jag och köpte dessa. Anar att i denna prisklassen av sennheisers lurar tar nog denna lur de flesta i musik (det är ju också en dj-hörlur). :tungan :yoparty

Edit: Såg din edit.:)

Last edited:
typ att dom ena är gjorda för djbruk, och är slutna, prioritet ligger på ljudisolering och slitstyrka tex ner och uppackning ur väskor mm, dom andra har tex ultralätta talspolar i aluminium, neodymium magnetmotor, större frekvensomfång etc typ såna grejer.

typ att dom ena är gjorda för djbruk, och är slutna, prioritet ligger på ljudisolering och slitstyrka tex ner och uppackning ur väskor mm, dom andra har tex ultralätta talspolar i aluminium, neodymium magnetmotor, större frekvensomfång etc typ såna grejer.

Är det high-tech att göra slitstarka lurar i plast? Krävs det många års forskning och utveckling för att nita en sådan lur? Vi ska alla veta att uppackning ur väskor sliter något fruktansvärt på ett par lurar.

nae egentligen inte, hd25 kom väl för 10-15 år sen men fortfarande är det dom mest stryktåliga djlurar som finns, man kan ju tycka att nåt annat företag gjort nåt som håller bättre på 15 år men icke. det grundar sej i en simpel design med få rörliga delar i relativt mjuk plast som är mycket flexible, och att man prioriterat rätt från början. en bra avvägning helt enkelt. dock ligger det ett jävla massa jobb bakom en komplett lur. iaf dom dyrare pjäserna.
en lur som va "da shit" för 10 år sen är oftast fortfarande jävligt bra jämfört med dagens lurar. dock så är membranen mycket tunna och oxiderar och vittrar sönder mm på gamla lurar. (såvida det inte är plastmembran, som dock generellt sett presterar sämre än lättare/tunnare "highend" membran) hatar för övrigt ordet highend

Är det high-tech att göra slitstarka lurar i plast? Krävs det många års forskning och utveckling för att nita en sådan lur? Vi ska alla veta att uppackning ur väskor sliter något fruktansvärt på ett par lurar.

ja fråga sony ingenjörer, dom har fortfarande inte lyckats göra en enda djlur som inte pajar i lederna :D ren dynga, har hört åtminstone 10pers som spräckt sina, så jaa det är väl inte allt för lätt.

Last edited:
Hmm, brossan som gör en hel del musik och ute och spelar i dom konstigaste hörnen av vår värld köpte ett par HD25. Han beställde från tyskland, där kan man spara tusenlapp.

mm typ 13-1400 kan man nog hitta ett par för. förr va det billigt från england med. alla djgrejer är (relativt) billiga i england tycker jag. det gäller bara att kolla runt lite

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla