Senildemens i kommentatorbåset?

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Efter racet på Laguna Seca undrar jag på nytt: Vad i h-e håller kommentatorerna på med?

I synnerhet Peter Dahlbom är så besatt av statistik och vad som hände inom racing för 20 år sedan att han missar vad som händer på banan och yrvaket undrar hur förarnas placering har uppstått. Massa intressanta händelser på banan ackompanjeras av information om Eddie Lawsons förehavanden i mitten av 80-talet, vilket år Yamahas crosshojar var vita och nya utgjutelser om vilken underhållande förare Mamola var.

Helt sinnessjukt. :4skrika

Ha ha ha.. Jag tänkte på det oxå...
Särskilt när Eswards precis passerat Rossi...och Rossi gör en tabbe bara 2-3 kurvor senare så Edwards får en skaplig lucka....

Då ser jag framför mig hur han sitter med huvudet i nåt statistikblad och letar efter nån ointressant information, för att sedan titta upp och konstatera... "Oj, Edwards har redan kört till sig en lucka...."

Ja, om du hade tittat lika mycket på racet som i statistiken så kanske du hade sett hur det gick till oxå.... :kocko

Likadant när folk vurpar.. Man ser vurpan klart och tydligt i bild, och det bara dammar i sandfållan... Sen varvet efter så kommer nåt i stil med "Jaha, nu saknar vi visst Nakano på det senaste varvet...." "vart tog han vägen?"

Hallå! Titta på racet föffan... :rofl

Men vi fick ju i alla fall veta mycket om Lawson och grabbarna.. :rolleyes:

Nyström tycker jag är en frisk fläkt, men i övrigt är det som vanligt,
Total katastrof
brukar titta hos en polare som har engelska men igår va jag tvungen, urk..

Nyteknik skrev:
Massa intressanta händelser på banan...
Tänker du på något särskilt eller? :va Det enda sensationella var väl att Edwards passerade Rossi, annars var racet lika tråkigt som de andra. :(

Jag irriterar mig på att kommentatorerna avbryter varandra hela tiden. Speciellt historikern (Dahlbom?). han kan fan inte hålla käft. han bara avbryter den andra hela tiden. Ut med honom !!!!

R2 skrev:
Nyström tycker jag är en frisk fläkt, men i övrigt är det som vanligt,
Total katastrof
brukar titta hos en polare som har engelska men igår va jag tvungen, urk..

Tycker Tobbe gjorde ett bra jobb också :tummenupp Äpplet brukar göra bättre ifrån sig, men alla kan väl ha en dålig dag.

Nyteknik skrev:
Efter racet på Laguna Seca undrar jag på nytt: Vad i h-e håller kommentatorerna på med?

I synnerhet Peter Dahlbom är så besatt av statistik och vad som hände inom racing för 20 år sedan att han missar vad som händer på banan och yrvaket undrar hur förarnas placering har uppstått. Massa intressanta händelser på banan ackompanjeras av information om Eddie Lawsons förehavanden i mitten av 80-talet, vilket år Yamahas crosshojar var vita och nya utgjutelser om vilken underhållande förare Mamola var.

Helt sinnessjukt. :4skrika

SKICKA SMS

SKICKA SMS

SKICKA SMS direkt, de ger info vad du ska skriva för att det ska komma fram. Be honom titta på monitorn och referera racet!

Å andra sidan är det kul med lite bakgrundsinfo också, men när de missar vad som händer är det sorgligt.

Rolle Rotax skrev:
SKICKA SMS

SKICKA SMS

SKICKA SMS direkt, de ger info vad du ska skriva för att det ska komma fram. Be honom titta på monitorn och referera racet!

Å andra sidan är det kul med lite bakgrundsinfo också, men när de missar vad som händer är det sorgligt.
Jag tycker också att kuriosa kan vara intressant. Men det får ju vara någon måtta. När det talas om Eddie Lawson, Cagiva och 80-talscross samtidigt som Hopkins okommenterat tar placeringar bland de sex främsta är något mycket fel.

De SMS-frågor av typen "Kör man inte 500 längre?", "Hur stor skillnad är det mellan en MotoGP-hoj och min R1?" som kommentatorerna får gör förstås att det blir svårare att koncentrera sig på tävlingen. Tycker det är en styggelse och kan knappast klirra så högljutt i Eurosports kassa. Bort med skiten!

Jag har ingen aning om hur det ser ut bakom kulissen när de sitter och kommenterar men de verkar fullt upptagna med att göra allt annat än att titta på bildskärmen. Visst, det kanske än nödvändigt att se den andre i ögonen när man diskuterar och de har väl en del papper att bläddra i och kanske en internetuppkoppling där de söker på gamla resultat och dylikt. Känslan som tittare är att de inte följer racet lika noga som man själv gör och då blir helt plötsligt kommentarerna onödiga. Jag kan leva utan att veta vem som vann VM 1753 och vem som gillar att köra baklänges över mållinjen men jag vill gärna höra ett "Oj, oj, oj!" När det dammar till i sandfållan i utkanten av bilden och inte ett halvt varv senare få höra att en förare saknas och att det kanske var det det som hände när vi såg att bla bla bla. Själva spänningsögonblicket i kommentarerna uteblir oftast eftersom de inte säger det de själva upplever i samma stund som det händer utan alltid refererar det som hänt. På det sättet gillade jag den andra Svenska Eurosportkommentatorn, vad det var han nu hette igen, som bara pratade från magen istället för hjärnan. Nog trillade det ur en del grodor ur hans mun men han kunde förmedla en känsla och det är det jag vill ha av en kommentator. Knivskarpa, faktaspäckade och korrekta analyser gör sig bäst i eftersnacket, tycker jag.

Teddy skrev:
Jag har ingen aning om hur det ser ut bakom kulissen när de sitter och kommenterar men de verkar fullt upptagna med att göra allt annat än att titta på bildskärmen. Visst, det kanske än nödvändigt att se den andre i ögonen när man diskuterar och de har väl en del papper att bläddra i och kanske en internetuppkoppling där de söker på gamla resultat och dylikt. Känslan som tittare är att de inte följer racet lika noga som man själv gör och då blir helt plötsligt kommentarerna onödiga. Jag kan leva utan att veta vem som vann VM 1753 och vem som gillar att köra baklänges över mållinjen men jag vill gärna höra ett "Oj, oj, oj!" När det dammar till i sandfållan i utkanten av bilden och inte ett halvt varv senare få höra att en förare saknas och att det kanske var det det som hände när vi såg att bla bla bla. Själva spänningsögonblicket i kommentarerna uteblir oftast eftersom de inte säger det de själva upplever i samma stund som det händer utan alltid refererar det som hänt. På det sättet gillade jag den andra Svenska Eurosportkommentatorn, vad det var han nu hette igen, som bara pratade från magen istället för hjärnan. Nog trillade det ur en del grodor ur hans mun men han kunde förmedla en känsla och det är det jag vill ha av en kommentator. Knivskarpa, faktaspäckade och korrekta analyser gör sig bäst i eftersnacket, tycker jag.
Hur svårt kan det vara? Man gluttar på rejset på en TV och har live timing på en dator bredvid.

valmers skrev:
In med Kent Andersson!

Japp det är fan det enda rätta, jag har aldrig sett en bättre sändning från svenska eurosport än när han var med. Men det måste kombineras med Äpplet och/eller Wyren så att de ska kunna ställa en massa frågor till Kent, tex "Jaha Kent, hur mycket skiljer det nu på hojarna idag jämfört med 1937".

Nyteknik skrev:
Det fina med de engelska kommentatorerna är att de kombinerar detta med spontanitet.
Jo, de är ju förståss drömen. I Eurosports unga dar, cirkus 1992, när jag satt och glodde på F1 hade det ett radarpar i John Watson och Alan Någonting där den förre var en långsamt talande korrekt torris och f d F1-pilot och den senare en skjutjärnsreporter med lika rapp käft som magen var stor. John verkade titta in i väggen när han babblade på om sina erfarenheter varvat med aktuell insiderinfo. Han blev ständigt avbruten av Alan som uppdaterade vad som hände på banan och visste åt vilket håll varje grässtrå runt banan lutade. Det där med den ständiga uppdateringen av placeringar är faktiskt något jag saknar, att hela tiden få höra topptioplaceringarna gör att man hänger med i vad som händer i racet och inte bara vad som händer i bild.

Last edited:
Teddy skrev:
Jo, de är ju förståss drömen. I Eurosports unga dar, cirkus 1992, när jag satt och glodde på F1 hade det ett radarpar i John Watson och Alan Någonting där den förre var en långsamt talande korrekt torris och f d F1-pilot och den senare en skjutjärnsreporter med lika rapp käft som magen var stor. John verkade titta in i väggen när han babblade på om sina erfarenheter varvat med aktuell insiderinfo. Han blev ständigt avbruten av Alan som uppdaterade vad som hände på banan och visste åt vilket håll varje grässtrå runt banan lutade. Det där med den ständiga uppdateringen av placeringar är faktiskt något jag saknar, att hela tiden få höra topptioplaceringarna gör att man hänger med i vad som händer i racet och inte bara vad som händer i bild.
Där är WSBK/SS väldigt bra, när aktuella placeringar rullar i nederkant hela tiden.

*/ ?>
Nyheter
Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Back