Sena Smart Helmet

Awesome, en hjälm så tyst att man inte behöver öronproppar :banana
 
Mmh, priset lär väl hamna nånstans i premiumsegmentet. :näsblod
 
Högintressant. Mina försök visar att tystare miljö ger avsevärt bättre varvtider och det är värt en bra slant.

Frågan är hur mycket den dämpar, kurvan på hemsidan visar att man landar under 100dB men det säger ju inte mycket.
 
Ser ut att ha hörselkåpor för öronen i videon. Har funderat lite över varför det inte finns några sånhär hjälmar för MC, när det finns för bilracingen.
 
Yes silentium hade inbyggda passiva kåpor. Den var tyst som fan men passade inte på mitt huvud, var tung, klumpig, funkade inte med glasögon och var på tok för dyr. Tror den försvann från marknaden för minst 10 år sedan.
 
Ja, vikten är ju ett möjligt aber med den här hjälmen med. De påstår ju att den ska vara lätt, men de skriver ju ingen vikt. :gnissla
 
Fyra förutsättningar för att hamna på mitt huvud:
1) Minst **** hos http://sharp.direct.gov.uk #
2) Passar bra på mitt "rundskallehuvud" som X-Lite tex
3) Skymmer inte sikten framåt med lite framåtlutning på huvudet.
4) Det blir mycket tystare än med de öronproppar jag använder idag.

# Det finns ingen SENA hjälm idag hos SHARP, helt nya i hjälmbranschen ! :va
 
Fyra förutsättningar för att hamna på mitt huvud:
1) Minst **** hos http://sharp.direct.gov.uk #
2) Passar bra på mitt "rundskallehuvud" som X-Lite tex
3) Skymmer inte sikten framåt med lite framåtlutning på huvudet.
4) Det blir mycket tystare än med de öronproppar jag använder idag.

# Det finns ingen SENA hjälm idag hos SHARP, helt nya i hjälmbranschen ! :va

Gör dom öht hjälmen själva eller köps den in och brandas?
 
SHARP har ju knappt en enda modern Airoh hjälm testad heller så... Det verkar ju inte uppdateras där allt för ofta tycker jag det verkar som.
 
90 dB i botten av skalan eller? :smasha


View attachment 424357

Nja, min gissning är att linjerna motsvarar 97, 98, 99, 100 och 101 dB, dvs 97 dB i botten på skalan. :tummenupp

Nä nu skall jag vara snäll. Det finns öronproppar som dämpar 39dB.
http://www.oronpropp.se/25-par-ear-soft-fx-oronproppar-med-extremt-hog-dampning-snr-39db.html
Linjerna skulle kunna vara 40db, 60db, 80db, 100dB, 120dB. Avståndet mellan ljudkurvorna blir då ca 30dB. Dvs "den aktiva brusreduceringen" ger en dämpning som ligger mellan de öronproppar med mest dämpning och de med lite mindre dämpning. Utan man behöver pilla med öronproppar.
http://www.fastbikes.se/index.php/reportage/testade-prylar/5255-oeronproppar-i-test

Men är det 10dB mellan linjerna så motsvarar avständet mellan ljudkurvorna ca 15dB.
Dvs den aktiva brusreduceringen i SENA hjälmen motsvarar då ungefär
http://www.oronpropp.se/10-x-alpine-motosafe-oronproppar.html

Tyvärr misstänker jag det är 10dB mellan linjerna. :( För hade det varit 20dB mellan linjerna, dvs den aktiva brusreduceringen låg i klass med bra öronproppar. Utan pill med öronproppar, ja då hade SENA nog satt ut dB värdena på y-axeln.
 
Last edited:
Tyst. Vafan, är det gubbhoj.com all over igen?

Nåväl. Trams. ANR har jag i jobbkrukan, det är ett djävulens påfund när det inte sluter tätt tunt snäckan. Kör hellre propp innanför nowadays och slipper bli skogstokig. Faaast de kan ju ha en annan teknik i detta,fall. Men ändå tveksam..
 
Kan inte Arga Grannen(tm) vid varje bana få en sån hjälm så de får det tyst och skönt och vi kan låta mer än 95 dB?
 
Vinden smurrar runt mig på min mc på motorväg i ca 160 km/h.Nästan ingen trafik där hojen lutar svagt åt höger och det hela påminner mer om en segelbåt som försöker mota vinden.Det sliter och drar i hojen och i hjälmen blandas det friskt av alla ljud från mina mp3 lurar med vindens brusande.Hojen lever sitt eget liv när vi far förbi långtradare och man får en känsla av att vara ett höstlöv som dansade runt helt oplanerat.Det är så himla roligt att köra motorcykel som förmodligen är den enda friheten som finns kvar i detta ofta missbrukade skitsamhälle.Jag gillar detta annars hade jag satt mig i den genomtysta S80:in istället.
 
Back
Top