Sena Smart Helmet

ja kör lyssnades till daftpunk, eller acdc när jag upplever att jag fått nog av vindbruset. men har för mig att shoei nxr e den absolut tystaste hjälmen på marknaden. Så ni som har en sån, e den verkligen tyst? dum som man va så köpte man sig en x-spirit 2. fy fan vilket skräp när det gäller vindbrus.. fy fan alltså.

men Sena hjälmen ser ball ut, det som saknas e la head up display å backspegel i den då :P

ja kör lyssnades till daftpunk, eller acdc när jag upplever att jag fått nog av vindbruset. men har för mig att shoei nxr e den absolut tystaste hjälmen på marknaden. Så ni som har en sån, e den verkligen tyst? dum som man va så köpte man sig en x-spirit 2. fy fan vilket skräp när det gäller vindbrus.. fy fan alltså.

men Sena hjälmen ser ball ut, det som saknas e la head up display å backspegel i den då :P

Alla hjälmar är tysta med rätt huvud ! Det är alltså ditt huvud som avgör om hjälmen är tyst. För ska det bli tyst måste ditt huvud vara så brett så det blir helt lufttätt vid öronen.
Har du en "bullrig" hjälm, ja då har du köpt en för bred hjälm. Till ditt huvud.
Så det glappar vid öronen.
Jag har en hjälm som är helt tyst på mitt huvud. En KBC.
Men jag använder inte KBCn för efter en timme gör det så ont, för den "klämmer", så jag bara sliter den av huvudet.
Så jag kör med glappande hjälm och öronproppar.....

kan säga att det inte stämmere alls, iaf inte på mig. ingen här har nog bredare skalle än vad jag har.

sporthjälmar i allmänhet e helt enkelt högljudda pga ventialation ex, men jag hade inte en aning om att det skulle va så taskigt. borde köpt nxr modellen istället ;(

Last edited:
kan säga att det inte stämmere alls, iaf inte på mig. ingen här har nog bredare skalle än vad jag har.

sporthjälmar i allmänhet e helt enkelt högljudda pga ventialation ex, men jag hade inte en aning om att det skulle va så taskigt. borde köpt nxr modellen istället ;(

Vilken hjälm fabrikat, model, storlek har du idag.
Med lite flax skulle kanske min KBC, endast använd några timmar kanske lösa ditt bullerproblem ! :)

Nja, min gissning är att linjerna motsvarar 97, 98, 99, 100 och 101 dB, dvs 97 dB i botten på skalan. :tummenupp

Nä nu skall jag vara snäll. Det finns öronproppar som dämpar 39dB.
http://www.oronpropp.se/25-par-ear-soft-fx-oronproppar-med-extremt-hog-dampning-snr-39db.html
Linjerna skulle kunna vara 40db, 60db, 80db, 100dB, 120dB. Avståndet mellan ljudkurvorna blir då ca 30dB. Dvs "den aktiva brusreduceringen" ger en dämpning som ligger mellan de öronproppar med mest dämpning och de med lite mindre dämpning. Utan man behöver pilla med öronproppar.
http://www.fastbikes.se/index.php/reportage/testade-prylar/5255-oeronproppar-i-test

Men är det 10dB mellan linjerna så motsvarar avständet mellan ljudkurvorna ca 15dB.
Dvs den aktiva brusreduceringen i SENA hjälmen motsvarar då ungefär
http://www.oronpropp.se/10-x-alpine-motosafe-oronproppar.html

Tyvärr misstänker jag det är 10dB mellan linjerna. :( För hade det varit 20dB mellan linjerna, dvs den aktiva brusreduceringen låg i klass med bra öronproppar. Utan pill med öronproppar, ja då hade SENA nog satt ut dB värdena på y-axeln.

Ja, som du nog förstod så var det min poäng. Hade man haft något att skryta om så hade man gjort det, annars försöker man dölja det med en snygg graf för de som inte ifrågasätter.

I så fall är det min nästa mening i mitt inlägg som gäller för dig:
Har du en "bullrig" hjälm, ja då har du köpt en för bred hjälm. Till ditt huvud.

Klämmer nästa mindre storlek ? Du gillar inte det gör ont med en mindre storlek på huvudet ? Då är du som jag och använder öronproppar ! Hellre än att plågas i en "tyst Hjälm".

Last edited:
I så fall är det min nästa mening i mitt inlägg som gäller för dig:

Klämmer nästa mindre storlek ? Du gillar inte det gör ont med en mindre storlek på huvudet ? Då är du som jag och använder öronproppar ! Hellre än att plågas i en "tyst Hjälm".

denna jag har e redan nästan för liten för mig. efter ca 2h så måste jag ta av den då den klämmer för hårt lite ovanför tinningen så det går inte att gå ner i storlek. Det ser ut som att min hjälm har typ små urgröpningar/tomrum för öronen. antar att det e för att kunna montera shoeis radiosys elelr kanske öronmuffar :P sen e hjälmen skräp när vinden tar tag i den, huvudet går ej att ha still.. Gamla Arai:en har inget för sig i vinden men shoei hjälmen ser lite spejcigare ut if. får se nästa år kanske dags att köpa en hjälm som e ämnad för just gata å inte bana.

ang Sena hjälmen, verkar inte visiret lite väl lågt? kanske lite bökigt när man ligger på tanken å pressar bakom kåpan. kanske inte ser något ut ur hjälmen?

Last edited:
Back