Sena 80-talare/tidiga 90-talare fortfarande bra hojar? (FZR, ZZR, CBR, RF, GSXR)

GR_COO

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2007
Hoj
ingen
Har länge funderat på att skaffa en hoj som inte äter stora hål ur plånboken vid inköp och försäkring. Sedan har jag alltid varit sjukt svag för FZR1000, främst 89-90, ända sedan den kom och jag som 16-åring köpte SuperBike och MC-Nytt och drömde... Frågan är om någon av sporthojarna från denna era fortfarande är något att ha?

Är främst ute efter en maskin som är stadig, bra pulver i motorn och en inte alltför extrem körställning, utan som kan ta en blivande 40-taggare en heldag i sadeln utan att denne blir helt giktbruten. 40-årskris? U bet!:hihi Dock ska den kunna svänga ifall något infall av banåka kommer över mig...

Så, vad säger ni, är FZR1000, RF900, ZZR1100, CBR1000 eller GSX1100R från 89-92 (typ) nå't att ha, om exemplaret i sig är ok?

Tacksam för synpunkter!

CBR1000 tycker jag inte är något att satsa på, den är tung och klumpig (och ful).
Sikta på en CBR900RR istället om du är ute efter en Honda. Eller varför inte en VFR ?
RF900 har jag hört är en kul cykel, har dock aldrig testat den.

Du får nog utveckla vad du menar med "räcker till" innebär för dig.

En modern sporthoj har antagligen bättre bromsar, chassi och mer pulver.
Men de hojar du nämner räcker nog till och blir över.
Troligen sitter den svagaste länken i sadeln när det gäller hur fort det går att köra. :)

Håller med ovanstående.. både CBR 1000 och ZZR 1100 är stora hojar, mer åt touringhållet.
CBR 900, FZR 1000, GSX 1100R, RF 900, ZXR 750 är bra exempel på roliga hojar från den tiden.
Däremot blir det förstås svårare och svårare att hitta ett vettigt exemplar.
Personligen är min favorit den jag har själv, en CBR 900.
Den har både en trevlig motor (knappt 130hk) med bra vrid och ett chassi som faktiskt är roligt att svänga med. :)
Vill du vara snabbast rakt fram är det nog en FZR 1000 eller GSX 1100R du ska titta på!

Last edited:
Vill även slå ett slag för ZX9R, som dock inte kom in i bilden förrän 1994. Har läst mycket gott om dessa, även om de första årsmodellerna ska vara tunga!

Så, vad säger ni, är FZR1000, RF900, ZZR1100, CBR1000 eller GSX1100R från 89-92 (typ) nå't att ha, om exemplaret i sig är ok?

Tacksam för synpunkter!

Tjena!

Vi verkar ha samma bakgrund som Bikeholister. Jag gillar också äldre hojar och skulle vilja fylla en stor lokal med cyklar från tidigt 80- till sent 90-tal.

Jag tror säkert att man kan ha en trevlig tillvaro med en FZR i garaget. Tyvärr har de inte så mycket att hämta mot någon av senare generationer hojar.

-97-98 körde jag en ZXR -93 vid en heldag på Sviestad. En kompis ville bytlåna, så jag tog hans FZR -87 och vi drog ut på banan. Efter bara ett par kurvor går ljuddämpare/fotpinne i backen, jag blir livrädd och kör in i depån. Jag tyckte inte jag la ner ett uns mer än "däckvärmarlutning"... Då hade jag inte mer än min gamla Kawa att jämföra med. Det skiljer ju bara sex år, menar jag.

Men som mysiga vintagehojar, absolut, de har ju ändå bortåt 140-150 hästar. Skulle gärna vilja ha en själv. Hittar du en fin orginalhoj så köp! :tummenupp

Last edited:
Skulle nog säga att någon av de modernare street-hojarna är betydligt bättre på samtliga punkter. Den tidens "sporthojar" hänger nog inte med dagens sportigare touringhojar ens. Det har hänt extremt mkt i chassie mm som inte riktigt går att förbise.

Att sen en ny racer är vassast är en sak, men tekniken återfinns i de flesta moderna hojar även om det sker med mer kompromisser.

Kollar du prismässigt så är det tveksamt värt att backa 10-15 år i tiden, det är inte många kronor det skiljer längre.

FZR är fortfarande en duglig sport-tourer.
GPZ900 var en långkörare eftersom det var en bra hoj.
Men jag skulle välja en BMW K100RS om det är touring du är intresserad av.
Vill du ha en sportig hoj med charm och karaktär, så är det en GSXR 1100 som gäller!

VFR är utmärkta hojjar också, men jag tycker att de känns för komplicerade.

Skulle nog säga att någon av de modernare street-hojarna är betydligt bättre på samtliga punkter. Den tidens "sporthojar" hänger nog inte med dagens sportigare touringhojar ens. Det har hänt extremt mkt i chassie mm som inte riktigt går att förbise.

Att sen en ny racer är vassast är en sak, men tekniken återfinns i de flesta moderna hojar även om det sker med mer kompromisser.

Kollar du prismässigt så är det tveksamt värt att backa 10-15 år i tiden, det är inte många kronor det skiljer längre.

Håller delvis med dig!
Du får, precis som du skriver, en betydligt modernare (bättre) hoj om du lägger till några kronor till. Utvecklingen har gjort sitt, på alla punkter.
Personligen gillar jag lite äldre sporthojar, och jag har långt kvar innan det är hojen som begränsar mig!
Smaken är som baken.. :)

Jag har en fzr 1000 också som jag bara inte har hjärta att göra mig av med då den varit i min ägo sedan den var nästan ny. Jag tycker fortfarande det är en kompetent hoj. Dessutom rätt snygg fortfarande enligt mig. Som sagt den kostar mig 1150 spänn om året i classicaförsäkring och jag kör kanske 100 mil med den per säsong. Ska du köpa en FZR1000 så köp en från och med årsmodell 89 men helst från 91 då upsidedown gaffeln kom.

Annars håller jag med CBR900RR att just CBR900rr är en kanoncykel till hyggligt pris (runt 93 års modell)

Jag skulle säga att försäkringen gör de moppar som kan classicaförsäkras mycket attraktiva. Jag kan som 27åring försäkra en 80-tals hoj för under 2kkr hel/hel, det gör mycket i budgetkalkylen över hela ägandet.

Sen skulle jag säga att alla årskullar har sina drömhojar och sina klassiker. Är man född på 70-talet är GSXR1100 en ikon, några år äldre så vill man ha en Katana medan jag vill ha en Yamaha R7 oavsett hur mycket bättre årets XYZ modell är.

Jag skulle säga att försäkringen gör de moppar som kan classicaförsäkras mycket attraktiva. Jag kan som 27åring försäkra en 80-tals hoj för under 2kkr hel/hel, det gör mycket i budgetkalkylen över hela ägandet.

Sen skulle jag säga att alla årskullar har sina drömhojar och sina klassiker. Är man född på 70-talet är GSXR1100 en ikon, några år äldre så vill man ha en Katana medan jag vill ha en Yamaha R7 oavsett hur mycket bättre årets XYZ modell är.

TS ställde prestandafrågan, därav svaret. Hade det varit en subjektiv fråga så hade jag inte svarat öht, kanske med en kommentar om samma R7 som dig eller möjligtvis Bimota 500 Vdue (:kär)

Gixxer 1100 var fetast när jag läste mina första Bike också, snart kom R7 och vände upponer på världen.

Ekonomin blir lite dum att jämföra dock när t.ex en SuperDuke är så billig att försäkra och numer inte kostar mer än 40´ för de tidigare modellerna. Att backa 20 år i utvecklingen för 20 häst och 2000/år i försäkring då känns lite skevt.

Om man VILL ha de gamla klassikerna är det en annan fråga, men det är inte försvarbart räknat i prestanda per krona.

Fzr 1000 rolig maskin, dock så drar de ofta olja de luxe trots honade cylindrar. RF 900 är också en rolig underhållande maskin(har ägt 89 fzr och 96 RF 900) Rekommenderar Suckan före FZR framför allt så är den mer körsnäll, bekväm och känns mycket mer modern, kvick rackare också samt motorn skottsäker som andra sukor då det är en nedbantad gixxer motor, jag upplevde knappt någon skillnad på dessa effektmässigt. Suzuki gsx 1100R är ju bevisat en jäkligt bra hoj. Hondan ja den tycker jag också är bra modell, lättkörd.

Köp en så fin som möjligt, vad man väljer är mest en smaksak:D Varför inte satsa på ännu lite nyare hoj? Första R1 från 98, billiga i inköp och löjligt liten premie för oss 40 plus, där har du fzr kraften MEN allt runt ikring är ljusår bättre :)

Värt att notera i sammanhanget kanske är att både svedea och bilsportmc tagit bort möjligheten att classica-försäkra de tidiga sporthojarna, och de som sitter på försäkringar som blev förlängda in på det här året troligtvis kommer bli utförsäkrade vid årsbrytdatumet.

Så t.ex. en CBR600F2 går inte längre att välja classica försäkringen på, dock går F1'an...
Så hojar som GSXR1100/CBR900 etc etc är nog bara glömma.
Tror det finns några uddahojar som t.ex. Suzukis RF900 och Hondas VFR (nåväl, udda var nog fel val för VFR'en...) och liknande som fortfarande går att försäkra billigt, men den erans "renodlade" sportisar är mer eller mindre lika dyra som en modernare street/sporttouring.

Tjena !

jag skriver helt enkelt bara ner vad jag själv skulle gjort om jag var på jakt efter det du söker.

Köp en gixxer 750/1100 från sent 80-tidigt 90-tal. Alt en av samtidskonkurrenterna ( kawa, yamma el honda).
jag hade dock kört på en gixxer med USD-gaffel. bara för att jag har flera själv, och älskar motorn och karaktären.

försök hitta en med mkt godis på. helst med ett relativt modernt 4-1 system + dynojet/Power commander/luftfilter. detta ger bra effekt, gör hojen betydligt lättare. och är dyrt att köpa nytt.

sen beställer du nya hjul, styr och svinglager på nätet. mkt billigt nuförtiden.

fortsätt med att köpa en del annat godis som kommer förändra hojen till det bättre, och ge "modernare" körupplevelse och prestanda.

t ex, modern bromspump från helt vanlig 1000cc sporthoj från 2000-talet, nya moderna high performance belägg, stålomspunna slangar, öhlins fjädrar, och gaffelolja från samma fabrikant i framgaffeln, försök hitta en beggad öhlins, Wilber, nitron, eller annan uppgraderings bakdämpare. sänk hojen ngt fram genom att släppa ner gafflarna ett par cent, köp nya lätt alu clipon och broms/kopllings grepp, samt nya race rearsets.

om budgeten finns så köper du beggade bromsar från t ex isr eller brembo, samt ngt av de lättaste sport däcken på marknaden (förmodligen Michelin). du får ner ofjädrad vikt och bra broms och grepp på en gång. och förr el senare måste du köpa nya däck. köp då de lättaste/greppigaste. detta gör mkt större skillnad än vad folk tror. det är grym skillnad på att slänga på ett par gammla sport touring däck, jämfört med nya lättvikts sport/R däck. både på grepp och körupplevelse. pga av sänkt ofjädrad vikt och bättre gummi blandning.

dessa hojar är tunga från fabrik, men har ff rätt bra motoreffekt. så all viktbesparing du kan genomföra till ett bra pris (läs ebay+hojskrotar+webben) kommer transformera hojen enormt mkt.

om du tar ner vikten genom ovan moddar, samt spetsar bromsarna enligt ovan, så garanterar jag att du kommer knappt känna igen hojen om du börjar pressa den lite.

gaffel sänkning+ hårdare och bättre fjädring fram och bak, kommer också gjöra underverk.

det låter kanske som mkt dyrt och som krångel. men det är inte alls farligt dyrt göra ovanstående numera.
ebay och andra websiters annons sidor har gjort det snuskigt billigt att handla performance parts.
och det mesta fixar en normal begåvad kille/tjej med en verktygslåda, att montera.
resten, som hydraulik och lager, kan vara värt lämna över till proffs. men det är ff inte så dyrt man kan tro.

och slitdelar som däck och belägg måste ju ändå bytas förr eller senare. så det är ingen extra kostnad i princip.

slutligen skrev du att ngt banmöte kan bli aktuellt, och med 80-tidigt 90-tals hojar får du problem med markfrigång i normala fall. med ovan moddar får du betydligt mindre såna problem. och vill du fokusera mer på banåkningen, kan du ju köpa en höjnings sats till bakre dämpar länkaget. kostar numera inte mer än 700-1500 sek. samt montering om du inte gör det själv, eller mutar en polare med öl och pizza.

sen har du en komplett "sleeper" för gatan, och en trevlig retro-racer för banan. du kommer kunna haka på det mest på gatorna med en sådan hoj. som någon skrev. fart problemet brukar sitta i sadeln. inte i hojen.

och väldig trevlig försäkringspremie. dessutom gissar jag att man inte stjäl såna hojar lika ofta som nyare sporthojar. kan ha fel, men det känns så...

lycka till.

Värt att notera i sammanhanget kanske är att både svedea och bilsportmc tagit bort möjligheten att classica-försäkra de tidiga sporthojarna, och de som sitter på försäkringar som blev förlängda in på det här året troligtvis kommer bli utförsäkrade vid årsbrytdatumet.

Så t.ex. en CBR600F2 går inte längre att välja classica försäkringen på, dock går F1'an...
Tror det finns några uddahojar som t.ex. Suzukis RF900 och Hondas VFR (nåväl, udda var nog fel val för VFR'en...) och liknande som fortfarande går att försäkra billigt, men den erans "renodlade" sportisar är mer eller mindre lika dyra som en modernare street/sporttouring.
Konstigt, för c:a 2 veckor sedan fick jag ett brev från just Svedea, att jag med deras nya MC Retro-försäkring kan försäkra min ZXR 750 -92 för 1398/år.

Jag har precis fått erbjudande från FOLKSAM på "HELFÖRSÄKRING-ÅRET RUNT med 6000:-/Självrisk/Vagnskada för en CBR900RR-93.
178:- /mån

/KentW

Konstigt, för c:a 2 veckor sedan fick jag ett brev från just Svedea, att jag med deras nya MC Retro-försäkring kan försäkra min ZXR 750 -92 för 1398/år.

:näsblod Bara att tacka och ta emot :tummenupp
Bilsport MC verkar inte ta zxr750 som är nyare än -90.
Min poäng var som sagt att det kan vara värt att kolla upp då de flesta försvunnit ur listorna även om det fortfarande finns modeller som går att classica/retro försäkra. Sen kan det också vara värt att läsa lite på kraven som ställs i samband med en sån försäkring, innan man t.ex. byter framgaffel, fälgar etc. som någon annan nämnda här ovan.

Jag har precis fått erbjudande från FOLKSAM på "HELFÖRSÄKRING-ÅRET RUNT med 6000:-/Självrisk/Vagnskada för en CBR900RR-93.
178:- /mån

/KentW

Ja, det var inte direkt billigt. Det är snäppet billigare än vad jag fick betala för min VTR som 29 åring boendes i sumpan (sthlm), men jag hade en avställningsbar helförsäkring.

Billigt eller inte, men det går fortfarande att försäkra CBR900 utan att man "svimmar" när premiem ska betalas.
178:- får man inte ens en "skaplig" flaska "whiskey" för.
Dessutom är ju CBR'en en riktigt kanonhoj än idag.
/KentW

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...