Tjena !
jag skriver helt enkelt bara ner vad jag själv skulle gjort om jag var på jakt efter det du söker.
Köp en gixxer 750/1100 från sent 80-tidigt 90-tal. Alt en av samtidskonkurrenterna ( kawa, yamma el honda).
jag hade dock kört på en gixxer med USD-gaffel. bara för att jag har flera själv, och älskar motorn och karaktären.
försök hitta en med mkt godis på. helst med ett relativt modernt 4-1 system + dynojet/Power commander/luftfilter. detta ger bra effekt, gör hojen betydligt lättare. och är dyrt att köpa nytt.
sen beställer du nya hjul, styr och svinglager på nätet. mkt billigt nuförtiden.
fortsätt med att köpa en del annat godis som kommer förändra hojen till det bättre, och ge "modernare" körupplevelse och prestanda.
t ex, modern bromspump från helt vanlig 1000cc sporthoj från 2000-talet, nya moderna high performance belägg, stålomspunna slangar, öhlins fjädrar, och gaffelolja från samma fabrikant i framgaffeln, försök hitta en beggad öhlins, Wilber, nitron, eller annan uppgraderings bakdämpare. sänk hojen ngt fram genom att släppa ner gafflarna ett par cent, köp nya lätt alu clipon och broms/kopllings grepp, samt nya race rearsets.
om budgeten finns så köper du beggade bromsar från t ex isr eller brembo, samt ngt av de lättaste sport däcken på marknaden (förmodligen Michelin). du får ner ofjädrad vikt och bra broms och grepp på en gång. och förr el senare måste du köpa nya däck. köp då de lättaste/greppigaste. detta gör mkt större skillnad än vad folk tror. det är grym skillnad på att slänga på ett par gammla sport touring däck, jämfört med nya lättvikts sport/R däck. både på grepp och körupplevelse. pga av sänkt ofjädrad vikt och bättre gummi blandning.
dessa hojar är tunga från fabrik, men har ff rätt bra motoreffekt. så all viktbesparing du kan genomföra till ett bra pris (läs ebay+hojskrotar+webben) kommer transformera hojen enormt mkt.
om du tar ner vikten genom ovan moddar, samt spetsar bromsarna enligt ovan, så garanterar jag att du kommer knappt känna igen hojen om du börjar pressa den lite.
gaffel sänkning+ hårdare och bättre fjädring fram och bak, kommer också gjöra underverk.
det låter kanske som mkt dyrt och som krångel. men det är inte alls farligt dyrt göra ovanstående numera.
ebay och andra websiters annons sidor har gjort det snuskigt billigt att handla performance parts.
och det mesta fixar en normal begåvad kille/tjej med en verktygslåda, att montera.
resten, som hydraulik och lager, kan vara värt lämna över till proffs. men det är ff inte så dyrt man kan tro.
och slitdelar som däck och belägg måste ju ändå bytas förr eller senare. så det är ingen extra kostnad i princip.
slutligen skrev du att ngt banmöte kan bli aktuellt, och med 80-tidigt 90-tals hojar får du problem med markfrigång i normala fall. med ovan moddar får du betydligt mindre såna problem. och vill du fokusera mer på banåkningen, kan du ju köpa en höjnings sats till bakre dämpar länkaget. kostar numera inte mer än 700-1500 sek. samt montering om du inte gör det själv, eller mutar en polare med öl och pizza.
sen har du en komplett "sleeper" för gatan, och en trevlig retro-racer för banan. du kommer kunna haka på det mest på gatorna med en sådan hoj. som någon skrev. fart problemet brukar sitta i sadeln. inte i hojen.
och väldig trevlig försäkringspremie. dessutom gissar jag att man inte stjäl såna hojar lika ofta som nyare sporthojar. kan ha fel, men det känns så...
lycka till.