Segstartad KTM sxf 250, hjälp !

burtaaa

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2011
Ort
Linköping
Hoj
KTM sxf 250-06
Tjena, nu äre så att jag behöver lite hjälp med min KTM sxf250, årsmodell 06.
Har haft den 1 år, körde väl ca 3-4 månader med den förra säsongen. Till en början fungerade den fint, startade osv. Men i slutet av säsongen, så började hojen bli svårtstartad när den var varm, men om den hade stått ~1 dag i garaget så var det inga problem att få igång den...

Anyway, tänkte att det kanske var tändstiftet eller något sånt som var dåligt, så lämnade in hojen, där byttes kolv, tändstift, olja, oljefilter m.m.

Problemet har dock kommit nu när den är kall oxå. Den startar ibland när man kickar, får dock kicka ,~20ggr då, men springa igång den funkar fint. Kört ca. 8-10h på den sedan kolven och det byttes, och kan säga att den går riktigt bra, så soppa får den troligtvis ?

Men hojen är fortfarande segstartad, var ligger felet troligtvis ?
Killen som jag lämnade in hojen till sa att topplocket var i ganska dåligt skick, kan det ha något med det att göra ?
Felet kanske ligger hos insugsventilerna / avgasventilerna eller topplocket?
Har självklart testat med choke / utan choke osv...
Vad tror ni, är det ventilerna + toppen eller kan det vara något helt annat?
OBS att hojen är 4t, och har gått ca. 115h.

Tacksam för svar :D

/ Anton
 
Vad har du för ventilspel?

Har du inte skött luftfilterhygienen så är troligtvis insugsventilerna rätt taskiga vid detta laget och det är troligen vad mekanikern menade.
 
Vad har du för ventilspel?

Har du inte skött luftfilterhygienen så är troligtvis insugsventilerna rätt taskiga vid detta laget och det är troligen vad mekanikern menade.

Vet ej, har inte öppnat upp och kollat. Har rengjort luftfilter efter varje/varannan körning. Kan det vara så att ventilerna är helt slut och måste bytas ut ?
 
Vet ej, har inte öppnat upp och kollat. Har rengjort luftfilter efter varje/varannan körning. Kan det vara så att ventilerna är helt slut och måste bytas ut ?

Ja det är absolut en möjlighet att ventilerna är slut. Men det går inte att svara på annat än genom att mäta och titta på dem.

Vanligaste felet är att man vid montering inte får luftfiltret tätt mot luftburken och cykeln tuggar i sig sand. Detta dödar de nya exotiska titanventilerna på nolltid....

Men även med korrekt skött luftfilter är 115h på en uppsättning ventiler inte allt för uppseendeväckande. Men kolla först ditt ventilspel....
 
Ja det är absolut en möjlighet att ventilerna är slut. Men det går inte att svara på annat än genom att mäta och titta på dem.

Vanligaste felet är att man vid montering inte får luftfiltret tätt mot luftburken och cykeln tuggar i sig sand. Detta dödar de nya exotiska titanventilerna på nolltid....

Men även med korrekt skött luftfilter är 115h på en uppsättning ventiler inte allt för uppseendeväckande. Men kolla först ditt ventilspel....

Ok, tack för bra info !
Är dock inte så haj på 4t, pillat mest med 2t. Får väl se om jag vågar mig på det, annars får de väl bli att lämna in :mad:
Antar att inlämning + byte av ventiler inte blir billigt ?
 
Last edited:
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top