SEGER! Vajerräckena skrotas

...men MC är smal och lättmanövrerad, MC-föraren uppmärksam och sällan distraherad av något infotainmentsystem.
Vare sig det är dag eller natt så är det vansinnigt mycket enklare att se och undvika en bil som kommer mot dig, än vad det är att upptäcka en cammo-älg som kommer ut ur en (icke röjd) buskridå.

Edit:

På våra gamla 13-meters vägar med fullbreda vägrenar kunde man ställa upp 6 stycken personbilar i bredd som på en parkeringsplats - och fortfarande öppna dörrarna för att kliva ut. Ändå frontade folk med varandra.
För att dom var ouppmärksamma, ointresserade, ovetande om vad man kan göra med sin bil.

Motorcyklister är bättre än så. Det är så att säga självmarkerande: har man inte koll på vad man gör och vad som är möjligt att åstadkomma så blir man inte långvarig som motorcyklist.

Nej. Det är ju sant. I synnerhet om det är efter skymning.
Då kan en älg vara rätt svår att se.
Älgar har mycket sällan godkänd belysning medan bilar mycket ofta har godkänd belysning.
Det gör en bil mycket lättare att upptäcka och därmed har man lite större chans att upptäcka den.

Däremot är det ju så att om det kommer upp en älg på en sträcka med vägräcken så har du ingenstans att ta vägen. Dvs hinner du inte bromsa så smäller det. Nu är det väl förvisso så att en älg ser man ofta så sent att man inte har någon större möjlighet att svänga särskillt mycket.

Kommer det en bil som drar igenom mitträcket så har man mer tid på sig och om man då har otur och lyckas väja så kommer vägräcket att fånga dig istället och strimla dig till småbitar. Alternativet hade ju varit en bred vägren att väja ut på alternativt köra ner i ett dike. Men Trafikverket har bestämt att det bästa är att man inte ska ha någonstans att väja utan att ränna in i ett strimmlande räcke.
 
Jag har inte sett vajerräcken i Finland men det kanske finns nånstans. Har dock sett skriverier att man inte skall ta efter Sverige här. På motorvägar har vi oftast en bred avåkningszon/dike mellan körriktningarna.
 
Last edited:
Att åka hoj är absolut livsfarligt!
Alltså, att framföra sin motorcykel på samma sätt som alltför många bilister tillåter sig - det är döden direkt om man färdas på MC.

Men medvetet, aktivt och alert körande av motorcykel är inte farligare än att transportera sig med bil!

Detta slog SMC fast 2013 - genom att räkna på 2012 anmärkningsvärt låga olyckstal hos motorcyklister, och därtill rensa undan de som inte hade på MC att göra.

http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Det-ar-inte-farligt-att-kora-motorcykel1/

Ett möjligen aningens dubiöst sätt att presentera siffror på, men vad fan - det är ju så våra motståndare räknar, så det är bara att ge igen med samma medel.

Alltså: nykter, samt utbildad och utrustad för MC är det inte farligare att köra MC än bil - även räknat som en produkt av uträttat transportarbete.
Där finns egentligen inget speciellt att göra för trafikforskare, mer än att arbeta med attityder och trafikinformation/upplysning.
...som ju är förbjudet av Trafikverket eftersom "det inte fungerar".

Men, när det väl smäller?
Ja, då är vi i ett fruktansvärt underläge gentemot "caged drivers".
Oavsett om vi smäller med dem, eller kör av vägen själva.
Våra deformationszoner är 100% organiska och blöder dessutom.

Därför måste forskningen inriktas på att göra trafikmiljön så förlåtande som möjligt för oss oskyddade trafikanter.
Inte tvärt om, som har fått ske i 20 år nu - med den ena satsningen vansinnigare än den andra, för oss motorcyklister.
Intressant, men 2012...var det innan de började bygga mitträcken?
Eller ivarjefall i större skala.

Fruktansvärt jobbig statistik o länkar i denna tråd.
RIP till alla drabbade !!!!!
 
Intressant, men 2012...var det innan de började bygga mitträcken?
Eller ivarjefall i större skala.

Fruktansvärt jobbig statistik o länkar i denna tråd.
RIP till alla drabbade !!!!!

Ja, det är vidrigt när man sätter sig in i problematiken.

Mitträcken/2+1 väg började byggas ut i stor skala för ungefär 20 år sedan, och ungefär lika länge har SMC slagits mot den valda utformningen.

Man kan inte blunda för att mötesolyckorna mellan bilar gått ner dramatiskt, men det går heller inte att blunda längre för att bilisterna får sin förbättrade säkerhet på vår bekostnad.
 
Mitträcken/2+1 väg började byggas ut i stor skala för ungefär 20 år sedan, och ungefär lika länge har SMC slagits mot den valda utformningen.
Attans, inser att skulle fråga efter när vajjer-räcken kom. Var liksom det jag villa skriva men inte gjorde :va
Har dålig koll på just det.

Man kan inte blunda för att mötesolyckorna mellan bilar gått ner dramatiskt, men det går heller inte att blunda längre för att bilisterna får sin förbättrade säkerhet på vår bekostnad.
En aspekt som ska beaktas är att snart kommer bilar inte att krocka längre (elektroniska hjälpmedel)
Och efter det kommer helt självkörande bilar.

Då kommer mitträcken kännas VÄLDIGT fånigt.
Älgar kan man däremot inte kontrollera!
 
*klipp*
En aspekt som ska beaktas är att snart kommer bilar inte att krocka längre
*klipp*

Absolut, betänk dessutom att:
"-Jag tror att det finns en världsmarknad för kanske fem datorer"

-Harrisburg, hur var det nu...

-Krock-kuddar från en viss japansk tillverkare...

-Och det där med mjukvaru-uppdateringar, det är ju aldrig så att dom löser några gamla misstag...



Dessutom:
Det är möjligt att BILAR inte längre krockar i en utopisk framtid.
För övrigt är just det här med "krockande bilar" väldigt sällsynt redan idag, bilar styrs av en ansvarig förare, populärt kallad "bilist" eller "förare", det är i en överväldigande majoritet av alla olyckor förarens agerande som leder fram till en olycka.
Inte bilens agerande...
Mark Rosekind of the NHTSA skrev:
He justified that by citing the 32,500 traffic fatalities that occurred on US roads in 2015, and how 94 percent of those were due to driver error.

Men bortsett från detta ironiserande:
Föralösa BILAR innebär inte att plåtlådorna helt plötsligt slutar mosa oss MOTORCYKLISTER och andra oskyddade trafikanter.

http://motorcycleminds.org/2016/10/07/tesla-autopilot-properly-tested-with-motorcycles/


För övrigt, när vi talar om "självkörande" är det lite intressant att hålla koll på VAD vi egentligen talar om.
"Självkörande" är ungefär lite brett som uttrycket "motorcykel"... :hihi
http://www.sae.org/misc/pdfs/automated_driving.pdf
 
En aspekt som ska beaktas är att snart kommer bilar inte att krocka längre (elektroniska hjälpmedel)
Och efter det kommer helt självkörande bilar.

Då kommer mitträcken kännas VÄLDIGT fånigt.
Älgar kan man däremot inte kontrollera!

Dessa bilar kommer alltså inte få punktering eller liknande utan det tar dessa elektroniska hjälpmedel hand om? :va


-Jag de vete fan hur det går till, det är så märkligt så jag blir alldeles konfys, men jag tror att det är elektroniskt!

https://www.youtube.com/watch?v=JGHsPHz7I2Y
 
Det är möjligt att BILAR inte längre krockar i en utopisk framtid.
För övrigt är just det här med "krockande bilar" väldigt sällsynt redan idag, bilar styrs av en ansvarig förare, populärt kallad "bilist" eller "förare", det är i en överväldigande majoritet av alla olyckor förarens agerande som leder fram till en olycka.
Inte bilens agerande...
Exakt.
Men jag menade just detta: Självkörande bilar = inga förare som somnar, är fulla och gör vansinnesgrejjer.
 
Dessa bilar kommer alltså inte få punktering eller liknande utan det tar dessa elektroniska hjälpmedel hand om? :va
Så klart elektroniken gör! En dator kommer vara proffs på att hantera situationer som tex halka, mörker OCH punktering.
Kommer bli AStrist men säkert.
Och dessutom...hur ofta sker punktering? De flesta beror på att förare klantar sig o det får man ju bort (lite luft, påkörning av kantsten mm)
Körkort i 35+ år och aldrig punka. :hej
 
Inget att skoja om, det kommer. Inte så långt efter kommer förbudet mot mänskligt framförda fordon, dom orsakar för många olyckor och hindrar att dom självkörande utnyttjas till sin fulla potential.
Njut medan ni fortfarande kan!
 
Inget att skoja om, det kommer. Inte så långt efter kommer förbudet mot mänskligt framförda fordon, dom orsakar för många olyckor och hindrar att dom självkörande utnyttjas till sin fulla potential.
Njut medan ni fortfarande kan!

Ja, det inlägget vill man ju inte gärna klicka gilla på - men jag är rädd att du har alltför rätt i det du säger.
Vi som.vill ta ansvar för vår egen framfart kommer att ses som samhällsfarliga vettvillingar.
 
Dessa bilar kommer alltså inte få punktering eller liknande utan det tar dessa elektroniska hjälpmedel hand om? :va

Så jäkla farligt är det ju inte att få punktering att det orsakar olyckor. Iaf inte om man kan köra, och det bör ju en självkörande bil förhoppningsvis kunna iaf hjälpligt. De är ju redan långt bättre än medelsvensson på att köra.
 
Så jäkla farligt är det ju inte att få punktering att det orsakar olyckor. Iaf inte om man kan köra, och det bör ju en självkörande bil förhoppningsvis kunna iaf hjälpligt. De är ju redan långt bättre än medelsvensson på att köra.

Har du fått punktering på motorcykel så har du ännu ett argument till att plocka bort motorcyklarna från vägarna...
 
Roffe_s postade i tråden "Varför vara medlem i SMC?" men detta inlägget gör sig lika bra här:


Ptjaa - Blue Systems, företaget som under "den lyckliga tiden" gjort osmakligt höga vinster på vajerräcken, är nu så skakade att de på bred front attackerar och svingar vilt mot såväl TrV som SMC i debattinlägg: http://dagensinfrastruktur.se/trafikverket-kan-radda-fler-liv/

Citat ur artikeln: "Trafikverket tar för mycket hänsyn till en liten grupp trafikanter när de motarbetar stålwireräcken och lyssnar för mycket på Sveriges Motorcyklister. Det anser Håkan Nilsson, vd på företaget Blue Systems...
...Håkan Nilsson reagerar mot att Trafikverket i nya VGU 2015 missgynnar stållineräcken, saknar trovärdigt underlag och väldigt mycket bygger på krav från SMC. Och han anser att de få MC-olyckorna på den här typen av vägar inte står i proportion till kostnaden för andra lösningar."

Vad karlf*n egentligen står och säger är ju att ett antal döda motorcyklister egentligen inte är så mycket att orda om när bilisterna klarar sig bättre. Att avslitna lemmar och lemlästning för livet väger lätt i förhållande till att han får fortsätta att tjäna pengar på en undermålig konstruktion... :3freak Enligt nedanstående är krockvåld mot räcke den vanligaste dödsorsaken för mc-förare i singelolyckor...

Nej, det finns många mörka krafter som verkar för att begränsa möjligheten att köra mc på allmän väg. Så visst behövs SMC även i de politiska sammanhangen - mer än någonsin faktiskt!

Det är ju beklagligt att sidan inte aktiverat möjligheten att kommentera...

View attachment 435491
View attachment 435492


Det är okay att tjäna pengar, det kan man knappast vända sig mot.
Men, när ett företag satsar allt på ett kort, släpper sin tidigare verksamhet och därtill bara har en enda produkt i sitt sortiment; vajerräcken, i lite olika utföranden - ja, då blir det känsligt.

Känsligt för förändringar i omvärlden. Inlägget är ett bra exempel på hur ohyggligt mycket som står på spel för leverantörerna, men även hur sjukt det är att Trafikverket vid nybyggnation av vägar tidigare lämnat fritt till entreprenören att välja vilket räcke som helst - förutsatt att det klarar den lågt satta bilnormen.

Nå, det är tillfälligt stopp för just vajerräcken nu med det moratorium som lagts på dessa dödsräcken, men lobbyverksamheten fortsätter - som synes.

Håkan Nilsson på Blue Systems AB fular sig på flera plan - och inte bara det vi ser i texten ovan, lita på mig som följt dem under ett antal år.

I det aktuella inlägget, publicerat i Dagens Infrastruktur så reducerar han antalet motorcyklister till de betalande antalet medlemmar i SMC - istället för att vara ärlig och ange det antal motorcyklister som löper en ökad risk att skadas eller dödas av just olämpliga räcken.

Vidare så lägger han felaktiga uttalanden i organisationens mun:
– Vår produkt finns på 230 mil svenska vägar. Totalt finns i Sverige 600 mil vägar med wireräcke. Kostnaden för skattebetalarna är 200 kronor per meter mot 2000 kronor per meter med betongräcke som SMC vill ha.

SMC vill inte alls ha betongräcke!
Sanningen är den att rensade sidoområden och inget räcke alls är det säkraste för oss motorcyklister - men vi ser den större helheten och är beredda att acceptera räcken som fortfarande är säkra för bilister, och samtidigt gör så liten skada för vår egen säkerhet som möjligt.

Att, som Håkan Nilsson försöka köra över oss oskyddade trafikanter med argumentet att andras säkerhet är mer värd än vår är synnerligen osmakligt, och förlängningen av hans resonemang blir så sjukt att man skulle kunna hävda att vi aldrig borde förbjudit asbest - eftersom man får så mycket mer isolering för pengarna på det viset.


Det ligger Big Bucks i detta med räcken. I andra vågskålen ligger våra liv.
Det är enkelt att se att även om man staplar liken på hög, så väger dom alltför lätt.
 
Last edited:
Kanske en dålig jmf. men ändå......
Min salige far, som jobbade med byggandet av vägar och var utbildad "Vägmästare", satt då med i en grupp på Länstyrelsen i Gävleborgs Län som hade namnet "Lekmannastyrelsen". Detta var nån gång i slutet på -60, början på-70talet så startade projekteringen och byggandet av en motorväg från Gävle och norrut.
Mark köptes in och avtal tecknades med alla inblandade och byggstarten närmade sig.

Då kom plötsligt ett beslut från Vägverket, att projektet måste minskas eftersom pengarna behövdes för ett motorvägsbygge i Halland, om jag inte minns fel. Och istället för att bygga en riktig 4-filig motorväg så krymptes den ner till en sk. "13 metersväg", det skulle räcka tyckte Vägverket.

Kommentaren från min far när han kom hem och berättade om beslutet glömmer jag aldrig:

-"Dom kan "fan" ingenting om vägbyggnad"! Detta kommer att leda till massor av sk. "oförklarliga" olyckor, och en massa människor kommer att mista livet".
Hans enkla analys var glasklar: Den är designad som Motorväg och en Motorväg följer topografin och med långa svepande kurvor och för att göra minsta möjliga förändring av naturens normala form.
En väg som inte har några raksträckor....! Klart människorna kommer köra om ändå, och då smäller det!"

Bara ett par år efter att vägen tagits i bruk så skrev både Aftonbladet och Expressen om denna väg:

"DÖDENS VÄG KRÄVER NYA OFFER".."Den kallades "Dödens väg". Artiklarna var många....

Inte bara en gång utan många artiklar, till sist kom beslutet om att göra om den till en wireväg:

Bara: Under åren 1987–1997 miste 23 personer livet på E 4 mellan Gävle och Axmartavlan.

Vi måste kunna kräva mycket MER av "våra anställda" i den offentliga förvaltningen.

/KentW
 
Last edited:
Jo, men det har dom löst nu, serru...

– På några möten som jag var på i samband med vägbygget fick jag veta att Trafikverket fått ganska många brev där det frågades "hur i helvete kan ni bygga en väg över platsen där trollen bor?". Jag har inte sett breven själv men de ska ha kommit från en trollgumma ute i skogarna, säger han.

Trollgumman ska ha varit orolig över att trollen skulle bli arga och störa trafiken.

En annan teori är att tomtar spelar spratt på vägen och orsakar olyckor. Marianne Lundqvist jobbade som journalist i Hamrånge och fick höra talas om tomtarna.

– Det sades att där ska man inte bygga för då kommer tomtarna. Det ska ha varit så att människorna rörde sig på mark som man inte ska röra, säger Marianne Lundqvist.

http://www.arbetarbladet.se/gastrikland/gavle/vattar-anklagas-for-mystiska-olyckor-pa-e4




Nä, förlåt. E4 norr om Gävle är en skitväg. Det fortsätter att smälla där hejvilt även efter det att man satt upp dödsräcken. Olyckor, stopp när bilar går sönder och ideliga snöstopp när vädrets makter säger sitt och snösvängen inte kommer fram och förbi räckena.
Det kan mycket väl stämma att projekteringen som fyrfilig motorväg har en del i det hela.

"Budgetmotorvägen" genom Bohuslän - den för smala "Rosengrenaren" efter dåtidens kommunikationsminster är ett annat missfoster som skördar liv helt i onödan.
Visserligen inte lika många som gamla kostigsE6, men ändå: fusklösningar blir aldrig bra.
 
Efter att ha "arbetspendlat" veckovis till o från under några års tid mellan Bollnäs och Södertälje har jag fått en del insikt i hur bilisternas beteende ändras beroende på vilken typ av väg man kör på.

Från Bollnäs och ner till Tönnebro är det vanlig två-fälts väg med 70km / 90km's väg, på den sträckan tycks en klar majoritet förstå farorna och anpassa körning och hastigheten till omständigheterna.

Men sen kommer man ut på E4'an med 2+1 vägen och då går starten för "racet"! Och det blir "chicken" race fram till 2-filer blir 1, sen blir det lungt medans det är en fil att samsas i sen startar nästa heat, och sen upprepas detta varje gång det blir 2-filigt och fram till nästa 2 blir 1, hela vägen ner till Gävle Norra. Där börjar den fyrfiliga motorvägen som går ända ner till Sth och vidare söderut............och då förändras tydligen mentaliteten hos bilförarna, då blir farthållaren "deras bästa vän".
Ja det finns naturligtvis några med "racingdrömmar" som testar bilen i ytterfil, men nu flyter det på.

Det är ett fenomen som nån kunnig person skulle kunna "doktorera" på.

/KentW
 
Last edited:
Vad jag har fattat så kommer det att monteras wireräcken mellan mellerud o ånimskog i vår för den nya 2+1 delen av rix 45 är klar att monteras räcken o lägga toppbeläggning peab bygger
 
Ser mer intressanta saker på SMCs sida angående TV4-inslaget:


http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Vajerracken-utreds-hoga-underhallskostnader/




Planterar Trafikverket vilseledande information hos våra medier?
Är dagens "reportrar" för blåögda för att inse när dom blir körda?


SMC pekar på miljardsummor i räckesutbyggnad redan för mer än 10 år sedan, och att siffran idag bör ligga över 5 miljarder, snarare än 550 miljoner som Trafikverket försöker få ut.

Reparationskostnaden ligger på minst det dubbla mot vad Trafikverket vill att folk skall tro.

Vet inte Trafikverket vilka kostnader man har? Fattar man nya beslut på dessa underlag?
...eller ljuger dom oss rakt upp i TV-rutan?

Det är så sjukt mycket prestige nedplöjt i detta med räcken, och bland civiliserade länder är det bara Trafikverket som envisats med att fortsätta sätta upp just vajerräcken.
Tror fan att tjänstemän som känner marken bränna under dem försöker att motivera sitt handlande på alla upptänkliga sätt - men att ljuga med siffror och försöka göra media till nyttiga idioter som trummar ut ett falskt budskap åt dem...?

Nä, det är nog mer så att Trafikverket inte vet vad dom talar om.
Igen.







Edit:
"Miljard" är sannerligen överanvänt, och har liksom förlorat sitt verkliga värde i det det dagliga samtalet.

Om vi översätter "miljard" till tid så hampar det sig så att en miljard minuter i själva verket är 1900 år...

Fundera på den liknelsen när ni hör en summa nämnas på nyheterna med "miljard" följandes efter. Egentligen borde vi sitta käpprakt upp i TV-soffan och bara skrika rakt ut över summorna det bollas med.

Nej men media vet vem som betalar lönen ! Presstöd har gjort de allra flesta till JA-sägare. Det räcker med att se hur media stött För EU-anslutning / För behålla oberoende eller För gå från SEK till Euro / För behålla SEK
 
Back
Top