Tänkt skriva samma sak när jag läser denna tråd.
Ja menar...vanlig räcken är väl inte mycket bättre än vajerräcken. Eller?
Viltstängsel är mest för skydd mot älg, de är farligast att köra på.
Längs sidan av vägen är ALLA räcken sämre än säkra eller röjda sidoområden.
Av de räcken som sätts upp så är alla räcken med blottlagda ståndare farligare än de med inklädda.
Riktigt illa är det när föraren av någon anledning skiljs från motorcykeln: bromsar omkull sig själv, krokar ihop med MC-kompis, blir påkörd av annan bilist, drattar omkull pga låg friktion på körbanan - det finns massa anledningar.
Vurpa är inte det farliga. Det har nog de flesta av oss gjort. Kasa några 10-tals meter på asfalten - det är ju det kläderna är till för.
Men, när det står en stolpskog bara centimeter från körbanan, med cc-mått på 1,4 meter eller så - då representerar varje enskild stolpe döden. Inget skämmigt kasande på rumpan längre, utan skrämmande lämlästning och död.
Det finns alltså gott om räckestyper som är ungefär lika farliga för oss som vajerräcket, men någonstans måste man börja. Stolparna är den stora risken.
Mitträcken sim Birsta 2PDU
eller 1P
må
se snällare ut, och torde ge mildare skador för den motorcyklist som kör in i räcket med snäv vinkel
och lyckas sitta kvar på hojen. Det borde rimligen också vara så att den motorcyklist som lyckas trilla ner
ovanpå räcket och fortsätter kasa längs ovansidan har en bättre chans att klara sig på ett räcke med slät ovansida, jämfört med de som har uppstickande ståndare över den vågräta profilen.
Torde, borde, antar, tror, rimligen...
Sanningen är den att ingen vet.
Ingen har brytt sig om att genomföra några vetenskapliga krockprov med MC mot de olika räckestyper som finns, utan man utgår från bilresultaten åsso får det vara bra med det.
Den där "försiktighetsprincipen" som omfattar resten av samhället gäller tydligen inte oss motorcyklister...
Försiktighetsprincipen för risk management säger att när osäkerhet råder om huruvida exempelvis en ny teknik, eller en politisk åtgärd kan skada allmänheten eller miljön, och vetenskaplig konsensus saknas om tekniken eller åtgärden är farlig, skall tekniken eller åtgärden betraktas som farlig. Bevisbördan faller på verksamhetsutövaren, och på dem som hävdar dess ofarlighet.
Testerna förra året är nyttiga att titta på...
...men vi skall ha klart för oss att testet genomfördes av en utstationerad Tingvallkronprins, och var till för att stödja Tingvalls tes att det i själva verket är
motorcykeldesignen det är fel på. Inte räckena.
Som av en händelse fanns det
tyvärr inte pengar nog till att även testa mot vajerräcke...
Så, det gäller att hålla sig kvar på hojen när det finns dödsräcken på vägen.
En simpel grej som att klippa en grävling på motorvägen går från skrubbsår och trasiga kläder till certain death med Trafikverkets räcken.
http://www.bohuslaningen.se/nyheter/tanum/40-åring-död-i-mc-krasch-1.931076
På -60 och -70 talen sågade vi ner de vackra alléerna längs våra vägar.
Det gick ju inte för sig att ha träd ståendes bara några meter från vägbanan.
Det fattade ju vem som helst...
I dag har vi återplanterat träden närmare än så, och tätare dessutom.
Dessutom tillåts träden nu stå mitt i vägbanan, och är därtill förbundna med stålvajer...
Det kan iof bero på att det är farligare att fronta med annat fordon jämfört med att köra på vilt...
Visst är det så.
Om man utgår från Trafikverkets bilmatris.
...men alla vi som kör nattetid? Som kan köra en kvart utan att möta en enda bil, och dessutom varje natt i ett år utan att möta en bil på vår sida vägen? Vad har vi för nytta av ett mitträcke? Ens om vi kör bil?
Lägger man till MC-perspektivet så blir det ändå tydligare.
Mitträcket i sitt allra bästa utförande innebär ett tveksamt plus för oss motorcyklister.
Mitträcken så som dom sätts upp, och (inte) underhålls i Sverige är ett gigantiskt minus.
Men, viltstängsel är ohyggligt viktig för oss motorcyklister!
Av de 92 omkomna i trafikens viltolyckor mellan åren 2000 - 2013 var 21 motorcyklister!
Viktar man respektive fordonsslags årliga körsträcka så visar det sig att det är 35 gånger farligare med viltolyckor för oss motorcyklister jämfört med bilisterna.
Läbbig statistik här:
http://www.algen.se/assets/doclib/5/20140403_pm_viktigt-att-tanka-vilt-pa-mc.pdf
Jag är inte ute efter att göra livet farligare för bilister.
Personligen skulle jag vara nöjd med orörd risk för mig som motorcyklist.
Den "säkerhet" som alltför många trafiksäkerhetsforskare vill tvinga på mig vattnar ur värdet av mitt umgänge med motorcykeln.
Men jag KAN bara inte acceptera att säkerhet tas bort ifrån mig och istället läggs på redan skyddade bilister. Det är otillständigt!