Seg o törstig suzuki gs500 -78

Gick med
20 Aug 2022
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki gs500 1978
Hejsan alla! Lånar denna tråd lite.
Jag Sitter också på samma cykel som trådskaparen. Håller också på med ett bygg - mitt första faktiskt så undrar lite kring bestyckning av förgasare. Till skillnad från trådförfattaren så har jag ingen luftburk utan valt POD filter.
När man läser om byte av luftintag så är de vanligt att behöva byta munstycken pga ökat luftintag.
min fråga är egentligen: var köper man enklast en sats med nya munstycken så man kan prova runt lite?
Hittar inget nummer på mina förgasare men munstyckena ser ut så här.
Skickar med en bild på mina förgasare också:
Någon som kan tala om för mig vad mina förgasare kallas så jag vet om munstyckena passar?
Stort tack på förhand
 

Bifogat

  • 18595F92-39D4-4594-A344-86E8E868D79D.png
    18595F92-39D4-4594-A344-86E8E868D79D.png
    1.9 MB · Visningar: 51
  • 58BB57BB-8C2B-4332-BFE8-D233BA83C670.jpeg
    58BB57BB-8C2B-4332-BFE8-D233BA83C670.jpeg
    1.7 MB · Visningar: 50

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Kontakta bra i gasen, han kan säkert ge tips på vad som behövs då det gäller bestyckningen av förgasaren och även lite tips och råd om man kör utan luftburken.

Visst är det Keihin CR trottelförgasare, i sånt fall är väl förutsättningarna bättre utan luftburken än med vakuumförgasare. Tror att det rekomenderas att använda trattar, läste lite om dessa gasare för ett drygt år sen men har liten erfarenhet av dessa. Har bara testat och konstaterat att CR förgasaren inte funkar på en kompressormatad Honda.
 

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Om det står Mikuni på förgasarna brukar det vara en bra ledtråd till att det inte är Keihin. Och då det står det på dina eller i alla fall Mic så kan du nog räkna bort Keihin. Enligt mig med min ringa kunskap ser det ut som helt vanliga originalförgasare till GS500. Tror att de är 22-24 mm ungefär. Så om du köper munstycken till en GS500E borde det passa bra. Men vad har hänt med de gamla, varför nya.
 
Gick med
20 Aug 2022
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki gs500 1978
Oj tack för alla bra svar.
Men om de nu är keihin så borde man ju bara kunna köpa typ denna sats och prova sig fram lite?
Nej alltså det är inte nya förgasare utan det är original (eller iaf de som satt på när jag köpte cykeln men rätt säker på att de är orginal). Ja gs500 e lär ju funka men vet inte var jag får tag i de heller?

 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
@moddlaren du låter ju rätt säker. Skulle du vilja säga med 100% isch?
Screenshot_20220828_153221.jpg

Så tror jag din renoveringssats ser ut. Samma som på Honda xr600.

Svårt att säga innan bättre bilder på föggarna finns. Men trottllocket på bilderna säger mej det men dom Gammla värkarna är rätt lika varandra så man kan lura sig.

Edit nisse h har löst det det är tydligen mikuni som sagt dom är lika varandra.

Att pula med munstycken bara på måfå kostar snart mer än hojen är värd.

8 munstycken till mina föggar för E10 hamnade på 900 spänn.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Vad händer här egentligen? Är jag den enda som ser Grandells inlägg från i morse?
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Vad händer här egentligen? Är jag den enda som ser Grandells inlägg från i morse?
Nej, jag såg också. Cred går ju till Grandell som först såg att det stod "Mik.." i vänstra hörnet.
Random bild från nätet (ej relaterat till just gs500):
 

Bifogat

  • mikuni kogyo.png
    mikuni kogyo.png
    254.1 KB · Visningar: 5

Myggdråparn

Medlem
Gick med
15 Sep 2006
Ort
Stjärnhov
Hoj
Suzuki GSX1400 -02
Hej.
TS skriver att han har en -78 men enligt den här sidan kom den först -79.
Skrev det mest för att länka till denna sida som är en "bibel" för oss med Suzuki.
//Per
 

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Hej.
TS skriver att han har en -78 men enligt den här sidan kom den först -79.
Skrev det mest för att länka till denna sida som är en "bibel" för oss med Suzuki.
//Per
1977 skulle jag sätta lite pengar på att den första GS550E kom till världens Suzukihandlare för försäljning. Fast i Sverige blev det en GS500E i stället som åtminstone fanns 1978.
 
Gick med
20 Aug 2022
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki gs500 1978
Tack för hjälpen. Tar kontakt med bra i gasen snubben och ber om vägledning gällande storleken på munstycken
Helt riktigt syns mikuni kogyo på sidan!
1978 enligt regbeviset iaf.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
1977 skulle jag sätta lite pengar på att den första GS550E kom till världens Suzukihandlare för försäljning. Fast i Sverige blev det en GS500E i stället som åtminstone fanns 1978.
Böjd att hålla med. Körde en sådan när det begav sig och blev otroligt imponerad av bromsarna. Effekten var det lite sämre med... Varva satan men kändes slöare en en 500-Traja...
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top