SE K750i till W800i [Mobilfråga]

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
Ja, precis som topic lyder. Finns det någon här i tokholmsområdet som kan göra denna "uppgraderingen"? Har för mig att det finns flertalet här som jobbar på div. firmor som saluför mobiltelefoner och någon av er kanske har möjligheten att just göra detta mot en smärre summa? Införskaffade mig häromdagen en k750i och är väldigt nyfiken på den sk. flightmode funktionen som ska finnas i W800i för att på så sätt dra mindre batteri vid lyssning av mp3.
Är sedan lite osäker på, men hoppas att någon kan svara på, om det efter en uppgradering som ovan kunna uppdatera telefonen via SEUS (se:s egna uppdateringsystem för firmware) eller om den då per automatik kommer ta k750i firmwaren? Har hört många olika bud angående just detta, men någon här är kanske lite mer insatt i det hela än jag är?

Tack på förhand

Stjäler tråden lite...

Jag förstår inte vad som är så intressant med Flightmode? På flygplan kan jag eventuellt förstå det... Eventuellt...

Varför spara på batteri, hur ofta måste du ladda den i dagsläget?

Flightmode innebär att du stänger av telefondelen skulle jag tro. Så visst kan det spara batteri, men om du inte ska ha telefon kan du ju köpa en mp3-spelare ist? :va

Och att använda SEUS efter "ombyggnad" gissar jag på att du kan glömma, eftersom jag tvivlar på att den då är en "red phone". Alltså en retail som går att köpa. Om man låser upp en Z800 med CID36 så är iaf inte den "red phone" längre utan den känns igen som "brown phone" som tydligen är nån typ av betaversion om man säger så.

Har dock inte testat för jag har ingen kabel till K750 förrän i slutet på veckan och ingen lur att testa på.

Qvint skrev:
Stjäler tråden lite...

Eftersom den redan är stulen så fortsätter jag, kan man själv uppgradera mjukvaran i telefonen (med dom medföljande kablarna) eller måste man förlita sig till auktoriserade service ställen/bosse bus som har slangat hem något warez med tveksam funktion.

(anledningen till bossebus kommentaren är en kompis som bad bossebus att låsa upp hans operatörslåsta telefon, det slutade med att bossebus fick köpa en ny, olåst telefon under överinseende av min kompis och ett par elaka typer)

Jag vet av erfarenhet att uppgraderingarna duggar tätt i början, och det alltid finns saker att förbättra tidigt under en modells liv, men min kompis som jobbade med sånt här (hos auktoriserad verkstad, inte bosse då) har bytt karriär och numera sysslar med annat.

Sen om någon kan sälja mig telefonen billigt så är jag intresserad, konkuranssen här uppe är inte direkt stenhård, den lokale El Giganten vägrar t.o.m att stå för det pris dom har angivit på pricerunner, utan hävdar att det bara är en butik i landet som KAN sälja till det priset (utan vidare motivering).

Cyberphoto verkar kunna hamna rimligt i pris, om dom någonsin får hem telefonen (beräknat leveransdatum verkar uppdateras ofta), dessutom finns dom ju lokalt för mig.

Det är ju alltid trevligt om säljaren är "ihjälslagbar", dvs man kan dunka varan i huvudet på honom om den inte funkar :hihi

(det var min far som myntade uttrycket/kravet att en säljare ska vara ihjälslagbar, men faktum är att man får snabbare/bättre hjälp om man har personen som har sålt grejen på knytnävsslags avstånd, istället för att man får prata med en trött servicekille som har sett samma fel på samma grej hundratals gånger tidigare, och inte har tjänat en spänn förän man står där med en trasig produkt och är grinig på fel person)

Ulf W skrev:
Flightmode innebär att du stänger av telefondelen skulle jag tro. Så visst kan det spara batteri, men om du inte ska ha telefon kan du ju köpa en mp3-spelare ist? :va
Anledningen till att jag köpte denna var just för att den har möjlighet till att både agera som mp3 spelare, samt har en bra kamera och telefon. Har nu även införskaffat mig ett minne på 1gb som jag gärna vill kunna nyttja utan att springa och ladda efter att ha lyssnat några timmar, om man ligger på beachen eller vad som helst. Och Ja, det sparar grymt mycket batteri att stänga av telefondelen, den angivna tiden vid aktiv lyssning i flightmode är 30 timmar vs ~10-12 med. Dock tror jag båda värdena är aningen överdrivna, men jag hoppas du förstår att det är en markant skillnad.

Nåväl, får hoppas någon annan kommer med ett glädjande svar för min del :p

Hur är det med tex hörlursuttag på K750i vs W800i? På den senare sitter det ju ett vanligt, så att man kan använda valfria hörlurar. Tycker det är nästan viktigare än flightmode...

Dessutom medföljer 512mb minneskort, vilket direkt motiverar prisskillnaden...

Last edited:
JoUh skrev:
Hur är det med tex hörlursuttag på K750i vs W800i? På den senare sitter det ju ett vanligt, så att man kan använda valfria hörlurar. Tycker det är nästan viktigare än flightmode...

Dessutom medföljer 512mb minneskort, vilket direkt motiverar prisskillnaden...
Nej, det sitter inte något vanligt uttag på W800. Det är samma lur som k750, bara med annan mjukvara och skal. Däremot får du med ett par lurar till 800:an som går att, via en anslutning på sladden, koppla loss och du kan sätta in dina egna lurar (3.5mm plugg)

Går det att köpa W800i:n än? Står på deras hemsida att den "Kommer snart". Någon som har koll på releasen?

Anthrax skrev:
Går det att köpa W800i:n än? Står på deras hemsida att den "Kommer snart". Någon som har koll på releasen?
Jag får leverans första veckan i augusti...

Edit: 3:e augusti, är det beräknat. Tyvärr är alla i den leveransen redan sålda..

Last edited:
Spiken skrev:
Nej, det sitter inte något vanligt uttag på W800. Det är samma lur som k750, bara med annan mjukvara och skal. Däremot får du med ett par lurar till 800:an som går att, via en anslutning på sladden, koppla loss och du kan sätta in dina egna lurar (3.5mm plugg)

Jaha, ok! Jag missförstod då. Men de lurarna funkar till K750i också antar jag.

Anthrax skrev:

1:a september var det senaste jag hörde.

Jaha, så nu har jag ett till alternativ :huvet

Vilken ska man ha av 750i/800i?
Vad skiljer telefonerna åt?
Är det samma kamera/bildkvalitet?
Kan man stoppa i lika mycket extraminne på båda?

Skillnaden flightmode/hörlurar bryr jag mig inte så mycket om, men i övrigt?

GuW skrev:
Jaha, så nu har jag ett till alternativ :huvet

Vilken ska man ha av 750i/800i?
Vad skiljer telefonerna åt?
Är det samma kamera/bildkvalitet?
Kan man stoppa i lika mycket extraminne på båda?

Skillnaden flightmode/hörlurar bryr jag mig inte så mycket om, men i övrigt?
Det är samma telefon, samma kamera, olika skal.
W800i har ett par till knappar, för mp3-uppspelningen. Sen ska den ha stöd för större minneskort, men det försvinner väl med mjukvaruuppgradering...

W800i är tveklöst snyggast, i alla fall.

John skrev:
Jag får leverans första veckan i augusti...

Edit: 3:e augusti, är det beräknat. Tyvärr är alla i den leveransen redan sålda..

Om den nu kommer ut. Har hört att Walkman kanske ska bryta med Sony. Ja det låter konstigt, tycker jag med. Hoppas att det löser sig ändå.

Anthrax skrev:
Om den nu kommer ut. Har hört att Walkman kanske ska bryta med Sony. Ja det låter konstigt, tycker jag med. Hoppas att det löser sig ändå.

...det har redan levererats telefoner, så det är nog ett ganska löst rykte..

/Återförsäljare

John skrev:
...det har redan levererats telefoner, så det är nog ett ganska löst rykte..

/Återförsäljare

Rättighets-klydd kan ju sluta hur som helst, men det är som sagt bara ett rykte.
Har sagt upp mitt 3-abonnemang bara för W800i:n, så då får dom jävlar leverera också..

John skrev:
Det är samma telefon, samma kamera, olika skal.
W800i har ett par till knappar, för mp3-uppspelningen. Sen ska den ha stöd för större minneskort, men det försvinner väl med mjukvaruuppgradering...

W800i är tveklöst snyggast, i alla fall.
Nej, w800 har inte fler knappar? Vad du nu fått det ifrån, den enda "knappen" som skiljer dem åt är den som används för att dra fram eller tillbaka kameraskyddet. I övrigt är alla knappar desamma, förutom lite annorlunda look. Tror du mig fortfarande inte så kan du även spana in denna länk:
http://www.esato.com/reviews/sonyericsson_w800_k750/pictures.php

K750i kan och kommer kunna hantera samma minnesmängd som w800i, har hört flera som tryckt in 2gb minnen och det har funkat smärtfritt.

Så för sista gången, det enda som skiljer dessa telefoner är inget hårdvarumässigt förutom skalet och firmwaren.

Spiken skrev:
Ja, precis som topic lyder. Finns det någon här i tokholmsområdet som kan göra denna "uppgraderingen"? Har för mig att det finns flertalet här som jobbar på div. firmor som saluför mobiltelefoner och någon av er kanske har möjligheten att just göra detta mot en smärre summa? Införskaffade mig häromdagen en k750i och är väldigt nyfiken på den sk. flightmode funktionen som ska finnas i W800i för att på så sätt dra mindre batteri vid lyssning av mp3.
Är sedan lite osäker på, men hoppas att någon kan svara på, om det efter en uppgradering som ovan kunna uppdatera telefonen via SEUS (se:s egna uppdateringsystem för firmware) eller om den då per automatik kommer ta k750i firmwaren? Har hört många olika bud angående just detta, men någon här är kanske lite mer insatt i det hela än jag är?

Tack på förhand

Kolla här K750i to W800

Mr_White skrev:
Tack för svaret, även om jag var väl medveten om deras tjänster innan.
Det jag vill komma ifrån är just att skicka luren via post, jag vill ha någon gubbe som kan göra det framför mig, om du förstår vad jag menar :)

/Edit
Dessutom kommer inte gsm teknik börja erbjuda denna typ av uppgradering igen förens den riktiga w800:an släpps då de fick ett par arga mail från SE.

Last edited:
GuW skrev:
Eftersom den redan är stulen så fortsätter jag, kan man själv uppgradera mjukvaran i telefonen (med dom medföljande kablarna) eller måste man förlita sig till auktoriserade service ställen/bosse bus som har slangat hem något warez med tveksam funktion.

(anledningen till bossebus kommentaren är en kompis som bad bossebus att låsa upp hans operatörslåsta telefon, det slutade med att bossebus fick köpa en ny, olåst telefon under överinseende av min kompis och ett par elaka typer)

Jag vet av erfarenhet att uppgraderingarna duggar tätt i början, och det alltid finns saker att förbättra tidigt under en modells liv, men min kompis som jobbade med sånt här (hos auktoriserad verkstad, inte bosse då) har bytt karriär och numera sysslar med annat.

Sen om någon kan sälja mig telefonen billigt så är jag intresserad, konkuranssen här uppe är inte direkt stenhård, den lokale El Giganten vägrar t.o.m att stå för det pris dom har angivit på pricerunner, utan hävdar att det bara är en butik i landet som KAN sälja till det priset (utan vidare motivering).

Cyberphoto verkar kunna hamna rimligt i pris, om dom någonsin får hem telefonen (beräknat leveransdatum verkar uppdateras ofta), dessutom finns dom ju lokalt för mig.

Det är ju alltid trevligt om säljaren är "ihjälslagbar", dvs man kan dunka varan i huvudet på honom om den inte funkar :hihi

(det var min far som myntade uttrycket/kravet att en säljare ska vara ihjälslagbar, men faktum är att man får snabbare/bättre hjälp om man har personen som har sålt grejen på knytnävsslags avstånd, istället för att man får prata med en trött servicekille som har sett samma fel på samma grej hundratals gånger tidigare, och inte har tjänat en spänn förän man står där med en trasig produkt och är grinig på fel person)

Jag måste bara fråga (i egenskap av säljare på en stor elektronikfirma): Är du så j***a dum att du tror att du får bättre hjälp av en säljare bara för att du verkar hotfull??? Personligen ber jag personen i fråga att lämna bygget och återkomma när han har nått en hanterbar mogenhet (beter sig som en vuxen om du inte förstår). Det är trots allt oftast någon stackars underbetald Taiwanes som har tillverkat varan som du kräver ska klara mer än du oftast betalat för den...inte säljaren. Det kan med andra ord inte vara säljarens fel att varan i fråga har gått sönder. Dessutom är det väl du som kund som väljer vilken produkt du ska köpa??? :kocko

Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8