Scrambler, hur svårt kan det vara...?

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Jodå, jag inser förstås att ordet scrambler i sig är tillintetförpliktigande design och består till 95% av kosmetika och 5% av verkliga förbättringar för offroadkörning. Likafullt, varje vinter tänker jag att jag borde "scrambla" min lilla MT-03. Grunden finns ju där: 168 kg fulltankad, lite drygt 40 pigga hEstar och en rätt sund, solid grundkonstruktion, borde väl inte bli så fel? Även om det smala effektregistret och en rätt kass, stötig fjädring knappast är optimalt?


1619818758944.png

I första hand tänkte jag väl egentligen bara slänga på lite grövre sulor och ett högre och bredare styre. Men, kanske också höja markfrigången och försöka få till en längre fjädringsväg. Fast hur långt kan man gå utan att helt ruinera landsvägsegenskaperna? Jo, visst - det är förstås bara att sätta igång och testa, men mina tidigare försök i genren har väl inte varit enbart big succes, direkt. Finns det några ideér om vad man absolut ska testa och vad man definitivt ska avstå?
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Om det går....Ja, om du verkligen lägger in tiden och energin det kräver. Det är MYCKET jobb och det är väl där det brukar stanna för de flesta.
Grövre däck...funkar, men tänk på att de skall ha frigång mot sving och framstänka. Så lite moddar kan krävas.
Framlampan bör bytas och instrumenteringen bör väl bytas samtidigt. Sen är det byta bakdel och modda bakram. Gör man det bör man väl byta tank också. Då den annars blir lite vlä hög och inte passar in.
Sen är det bara strippa bort allt som är i vägen och dölja det snyggt bakom något. Sen en lackering ovanpå det och du är hemma.
Här kan du drömma lite om hur det ser ut när en firma bygger på en MT-03:a

Mitt råd...avstå eller stanna vid byta till grövre däck samt byta framlampa med högre styre.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Varför inte anpassa din motorcykel till det du tänker köra istället för att ge den ett namn på en "motorcykeltyp" som det finns femtielva definitioner av? :va
Hur mycket skogsstigar ska du köra?
Hur mycket grusväg ska du köra?
Har du en vit skåpbil att frakta din "motorcykeltyp" ut till skogen med?
Nedan är bilder på vad jag tycker passar in, 60-tal och nutid, och en Street Triple...

1619862405324.png

1619862454655.png

1619862561449.png

 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Om det går....Ja, om du verkligen lägger in tiden och energin det kräver. Det är MYCKET jobb och det är väl där det brukar stanna för de flesta.
Grövre däck...funkar, men tänk på att de skall ha frigång mot sving och framstänka. Så lite moddar kan krävas.
Framlampan bör bytas och instrumenteringen bör väl bytas samtidigt. Sen är det byta bakdel och modda bakram. Gör man det bör man väl byta tank också. Då den annars blir lite vlä hög och inte passar in.
Sen är det bara strippa bort allt som är i vägen och dölja det snyggt bakom något. Sen en lackering ovanpå det och du är hemma.
Här kan du drömma lite om hur det ser ut när en firma bygger på en MT-03:a

Mitt råd...avstå eller stanna vid byta till grövre däck samt byta framlampa med högre styre.


Cheesus, så fräck den lille bastarden blev!

1619882313637.png

Joppigt, dock, med fler griller att bearbeta som får, om möjligt, min arma apskalle att bli än mer förvirrad... *slår ut med skinnärmarna*


1619882407380.png
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Varför inte anpassa din motorcykel till det du tänker köra istället för att ge den ett namn på en "motorcykeltyp" som det finns femtielva definitioner av? :va
Hur mycket skogsstigar ska du köra?
Hur mycket grusväg ska du köra?
Har du en vit skåpbil att frakta din "motorcykeltyp" ut till skogen med?
Nedan är bilder på vad jag tycker passar in, 60-tal och nutid, och en Street Triple...

View attachment 460415

View attachment 460416

View attachment 460417



Nu tror jag bestämt Gammal Grävling ägnar sig åt favorithobbyn igen, d v s slå in redan öppnade dörrar. Det finns få saker som jag är så grundligt ointresserad av som just hojkategorisering. Jag ger verkligen fullständigt fan i vad som är en sporthoj (eh...SportHoj, me bad), caféracer, ADV eller customjärn. Det är bara ord, som ordet Ravioli på en konservburk - jag känner till varan, men inte smaken.

Men för att besvara ditt retoriska påpekande: Jag kör hoj året runt, vintertid mest lilla MT-03an, och mest landsväg, inte överdrivet mycket offroad. Vill att det ska funka. Och ja - jag är en ytlig fan, som älskar det snygga, stilrena och gärna enkla. So, shoot me!
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Nu var det inte jag som använde namnet på en "motorcykeltyp" min bäste herre! :7peta
Men ser fram emot se dig bygga om för att passa mer än bara landsväg. :tummenupp
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Men, apropå sulor...

Metzeler Karoo Street - för bra för att vara sant? Verkar ju vara ett redigt kompetent all purpose-däck? Skit eller bra skit? Sitter de inte original på Africa Twin, förresten...?

"Jäkla många frågor, är det"

1620077790811.png
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Men, apropå sulor...

Metzeler Karoo Street - för bra för att vara sant? Verkar ju vara ett redigt kompetent all purpose-däck? Skit eller bra skit? Sitter de inte original på Africa Twin, förresten...?

"Jäkla många frågor, är det"

View attachment 460513

Kolla också på Pirelli Scorpion Rally STR som är riktigt dugliga på olika underlag.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Dampkid. Jag kan inte tala om för dig hur du moddar en MT03, detta eftersom jag tittar på den första gången i mitt liv just nu. Läser om den bl a här:

Originaldesignen är rörig/plottrig, som dom flesta moderna hojar. Man blir trött av att stirra på den och försöka följa linjer eller förstå formen. Så för dig kommer det väl handla mest om att förenkla den till något som ögat uppfattar som lite mer klassiskt, kan jag tänka mig.

Däremot kan jag tala om för dig att du faktiskt gjort mer än halva jobbet redan om du förstår vad du själv säger; "95% av kosmetika och 5% av verkliga förbättringar för offroadkörning". Utan att fokusera på siffror, principen för *bra design* kommer av syfte och funktion. Det är din hoj, var och hur avser du att köra den? Du får överväga dina behov, men i mitt fall hade jag gjort en prio-lista över önskade egenskaper, och olika scenarion jag ämnar hojen att fungera i.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Inte planetens snyggaste bygge, ens på en MT-03. Och fel stuk, den här gången. Men jag letar inspiration och greppar efter även de vekaste av halmstrån...


View attachment 460595


View attachment 460596
Tycker ändå den var lite futuristiskt cool - gillar den.
Med annan färgsättning så (mer åt Yamaha-hållet).
By the way så håller jag med BrooklynS angående däckval.
Rally Scorpion STR sitter original på Tenere 700:an och funkar riktigt bra där tycker jag.
Hyggligt på grus, och en bra känsla för däcket på asfalt, och dessutom bra livslängd.
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Taxi mykkä!

Härligt. Har plitat ner även Pirelli Scopion Rally STR på inköpslistan. Förväntar mig ändå inget underverk, lite stabilare på grus, bara. Går in på kontot för kosmetika...
Den dagen det inträffar en fet Die Hard-vinter i Stockholm vill jag ändå inte vara ute och kana på vägarna med mina tvåhjulsbuddys...

1620412212054.png
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Taxi mykkä!

Härligt. Har plitat ner även Pirelli Scopion Rally STR på inköpslistan. Förväntar mig ändå inget underverk, lite stabilare på grus, bara. Går in på kontot för kosmetika...
Den dagen det inträffar en fet Die Hard-vinter i Stockholm vill jag ändå inte vara ute och kana på vägarna med mina tvåhjulsbuddys...

View attachment 460611

om du är ute efter utseende så finns även Continental TKC70 som i mitt tycke är lite snyggare än STR rally och ungefär samma avvägning mellan on och offroad. Dock kanske inte lika bra livslängd om man ska tro recensionerna, men är nog marginellt på en sån effektsvag och relativt lätt hoj.

EF154B04-BCCF-4C7E-B725-B85DCDA4661E.jpeg
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
STR funkar även när det är lite lerigt, tex uppför slalombacken i Säfsen i ösregn med min koloss 1200 GSA... förvånansvärt bra grepp i dessa.

Du blir nöjd. Ducati monterar dem väl som standard på sin Scrambler vill jag minnas och italienare är ofta noga med stil och yta.
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
om du är ute efter utseende så finns även Continental TKC70 som i mitt tycke är lite snyggare än STR rally och ungefär samma avvägning mellan on och offroad. Dock kanske inte lika bra livslängd om man ska tro recensionerna, men är nog marginellt på en sån effektsvag och relativt lätt hoj.

View attachment 460616



Tyvärr går nog Contis TKC-sulor bort helt, om jag har andra alternativ. Hade TKC 80 på en annan hoj och jag har nog sällan upplevt något mer osympatiskt i däcksväg. Stumma och stenhårda. Samma finstämda känslighet som ett par larvfötter...

Fast lite cred ska de ha - de ser rätta balla ut
 

Jonte H

MEDLEM
Gick med
22 Mar 2019
Ort
Hbg
Hoj
VFR800X 2017
Tyvärr går nog Contis TKC-sulor bort helt, om jag har andra alternativ. Hade TKC 80 på en annan hoj och jag har nog sällan upplevt något mer osympatiskt i däcksväg. Stumma och stenhårda. Samma finstämda känslighet som ett par larvfötter...

Fast lite cred ska de ha - de ser rätta balla ut
Du kan nog inte jämföra TKC 70 med 80. Två olika sorters däck. Men om du nu ska förstöra din fina Yamaha 03 så är däcken det sista du behöver fundera över :)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top