Schwantz tycker frispråkigt

• Thread starter Thread starter R2
  • Start date Start date

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Kan bara hålla med ang. punkt 7.
Fimpa traction control så det handlar lite mer om föraren än om elektroniken.
Titta på F1 utan att somna har jag inte kunnat göra sen TC infördes.

Kan man inte införa en gemensam elektronik som de ska göra i F1 nästa år och då ta bort TC?

Jag tror att motogp hade vart mkt roligare att titta på utan TC...
Det bero på vad man menar med roligare. Som Schwantz säger kan en medelmåtta köra riktigt fort med TC. Det kunde han inte i 500 eller i MotoGP de första säsongerna. TC skapar alltså jämnare fält. Inte bara de bästa kan vinna. Men jag hoppas att vi slipper TC så fort som möjligt.

"Colin Edwards needs to go where he can win. Wherever that is."
"Max has a great style, but I don't think a good enough head on his shoulders."

Två underbara kommentarer från världens mest underhållande RR förare.

Men precis som Kevin säger så blir inte racingen bättre för att gridden är jämnare. Tvärtom.
Förra säsongen bjöd på ett gäng riktigt bra race men föredrar man att se Doohan vinna med 30 sekunder är såklart TC inget vidare.

Jag kan personligen bara se en stor fördel med TC och det är att förarna skadar sig mindre och kan köra fler race.

När det gäller hur hojarna accar ut ur kurvorna och att i princip de enda omkörningarna sker i inbromsningarna, Rossi och Ducceeffekten undantagen, är ju den stora poängen. Det är tråkigare.

Annars gillar jag följande kommentar.

When somebody said, "You want to go do some Grands Prix?" I was like, "When?" and "Where?" and "Do I have to swim to get over there, or can I actually fly?"

Annars gillar jag följande kommentar.
When somebody said, "You want to go do some Grands Prix?" I was like, "When?" and "Where?" and "Do I have to swim to get over there, or can I actually fly?"
Ja, den var bra!

Nästan i klass med: I wouldn't give him a chance, if I ran a team. :hihi

Jag kan personligen bara se en stor fördel med TC och det är att förarna skadar sig mindre och kan köra fler race.

Vad tycker du om årets säsong då? Inte så spännande va? Inte ens särskilt skadefri, det kommer aldrig att vara säkert att köra så fort som de gör.

Det kommer bara att bli värre för varje år de putsar på elektroniken, precis som i F1. Det är därför MotoGP var mer spännande i början av 990-eran än nu.

Vad tycker du om årets säsong då? Inte så spännande va? Inte ens särskilt skadefri, det kommer aldrig att vara säkert att köra så fort som de gör. Det kommer bara att bli värre för varje år de putsar på elektroniken, precis som i F1. Det är därför MotoGP var mer spännande i början av 990-eran än nu.
Jag håller i grund och botten med om att TC ska bort men jag ville bara poängtera att det kan bli riktigt bra race även med TC. Tänker framförallt på Elias vinst förra året.

Och skadorna kan vi aldrig komma ifrån men håll med om att de blivit färre sedan fyrtaktarna infördes.

En fördel med TC är att det kanske kommer på "våra" hojar så småningom, vore inte helt fel :)

Och skadorna kan vi aldrig komma ifrån men håll med om att de blivit färre sedan fyrtaktarna infördes.

Vet inte om det finns någon statistik som stöder det påståendet. Har ju i alla fall inget med motortypen att göra även om du alltid vill få det dit. Körbarhet söker man alltid efter oavsett klass och motortyp. Skulle tro att det vurpades mindre i 500 -99 än -89 t ex. Så det har nog bara med tiden att göra.

Vet inte om det finns någon statistik som stöder det påståendet. Har ju i alla fall inget med motortypen att göra även om du alltid vill få det dit. Körbarhet söker man alltid efter oavsett klass och motortyp. Skulle tro att det vurpades mindre i 500 -99 än -89 t ex. Så det har nog bara med tiden att göra.
Jag har ingen statistik att plocka fram som bevisar min tes men jag kan inte minnas någon som varit borta länge pga en hajsajder sen TC blev tillräckligt bra (vet att Hopper gjorde en men minns inte om han blev skadad).

Visst fanns det TC på tvåtaktarna också på slutet men den var väl inte lika "enkel" att få bra som på fyrtaktarna?

Tycker schwantz har rätt i mkt i det han säger...:tummenupp

Klart att det hade varit mer underhållande att se MotoGP utan TC, men lär man få se det?..Troligen inte skulle jag vilja säga, det leder ju till färre vurpor och därmed färre skador och lite jämnare racing, men det tar ju däremot bort en del av glansen i skrikande hojar me över 200hk:yoparty

Men precis som Kevin säger så blir inte racingen bättre för att gridden är jämnare. Tvärtom.

Eh? jasså? Och på vilket sätt bli rajjsing "bättre" av att massa förare åker av och skadas?

Jämn tät rajjsing är väl ändå det roligaste?

Defilering ½-1 minut före resten av kopplet av ledaren är väl ändå som att se färg torka?

Kan man inte införa en gemensam elektronik ... och då ta bort TC?
Enda sättet att få bort TC och starthjälp på ett för mig trovärdigt sätt. :tummenupp

Skulle kanske t.o.m. kunna kombinera det bästa av två världar? TC så mycket att det räddar omöjliga high-side's och hjälper till att hålla startfältet någorlunda intakt över säsongen. Men så pass lite TC att föraren är utslagsgivande även ut ur böj?

Last edited:
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...