Scania v8 i garaget

  • Thread starter Thread starter tommi
  • Start date Start date
Jo jag tänkte på det också, speciellt på turbodiselar med luftkyld intercooler kan det ansamlas mycket, det är ju så stor area i en laddluftkylare.

Annars är det inte ovanligt att äldre dieslar med centrifugalregulator som stått okonserverade i korrossiv miljö hängt sig på fullgas. Eftersom regulatorn ställer reglerstången på fullgas när motorn står still. Man kan kolla att reglerstången löper via tex reglerstångsstoppet innan man startar.
Den yttre reglerarmen påverkar ju bara vikterna i regulatorn, så att den går lätt att röra är ju ingen kvittens på att pumpen reglerar.

Men men, kul film var det! :) Det hade kunnat sluta illa


Ja, just det. Gashäng stod det, men jag undrar om det inte var all startgas dom sprutade in? Har läst några historier om sprängda motorer där amatörer sprutat in mängder av startgas i dieslar, som ju normalt saknar gasspjäll och därmed varvat sig själv i bitar. Att strypa bränslet hjälper ju inte, eftersom det är startgasen som motorn går på.
 
Last edited:
Är det bara jag som undrar vad dårarna sysslar med egentligen? Har de koll på läget eller är det där en normal "norrländsk" start av en diesel-motor månntro?


Dom har ingen som helst koll på läget! Tror inte de är norrlänningar, låter lite mer som Dalarna. (Vilket väl iofs inte är bättre...)
Tycker det är bäst när motorjäveln verkligen har startat och alla kutar ut ur lokalen!!
 
Dom har ingen som helst koll på läget! Tror inte de är norrlänningar, låter lite mer som Dalarna. (Vilket väl iofs inte är bättre...)
Tycker det är bäst när motorjäveln verkligen har startat och alla kutar ut ur lokalen!!

hehe ja det är respekt :D

jo filmen är från rättvik området tydligen
 
Dom har ingen som helst koll på läget! Tror inte de är norrlänningar, låter lite mer som Dalarna. (Vilket väl iofs inte är bättre...)
Tycker det är bäst när motorjäveln verkligen har startat och alla kutar ut ur lokalen!!

JA det såg lite festligt ut! Hade jag varit i deras kläder hade jag haft en handkolsyresläckare just in case, samt fixat en liten plyfaskiva med vilken man snabbt hade kunnat nödstoppa motorn genom att blockera turbons luftintag. Sedan fördelat ut vem som gör vad om det brinner eller rusar. Det är viktigare vid en uppstart av en motor med okänd status än att ngn videofilmar :hihi. Men det var kul att se cirkusen! :)

Därav att det känns bra med luftklaffar för nödstopp på många större maskiner. Jag litar mer på det än ex. en bränslemagnet.

Precis! Såna nödstopp är bra!
 
Last edited:
JA det såg lite festligt ut! Hade jag varit i deras kläder hade jag haft en handkolsyresläckare just in case, samt fixat en liten plyfaskiva med vilken man snabbt hade kunnat nödstoppa motorn genom att blockera turbons luftintag. Sedan fördelat ut vem som gör vad om det brinner eller rusar. Det är viktigare vid en uppstart av en motor med okänd status än att ngn videofilmar :hihi. Men det var kul att se cirkusen! :)
Skulle du ha haft en halvstor V8 enbart ståendes på en lastpall under en uppstart då? Nog för att den kanske är i stort sett helt platt under, men jag skulle iaf ha varit en aning rädd för risken att den skulle tippa. :gnissla
 
Skulle du ha haft en halvstor V8 enbart ståendes på en lastpall under en uppstart då? Nog för att den kanske är i stort sett helt platt under, men jag skulle iaf ha varit en aning rädd för risken att den skulle tippa. :gnissla

Inte ståendes på tråget nej, men man kan göra ett skrå av reglar som man ställer den i, så att den hamnar på tassarna. En DSI14 väger ca 1500 kg beroende hur mycket som sitter på. Jag tycker det är skönt ljud i de där 14-litersmotorerna, de nya scaniamotorerna låter inte så rått. Det är väl Nox-kravens sena insprutningsläge som gör att de går så mjukt jämfört med de äldre.
 
Jag tycker det är skönt ljud i de där 14-litersmotorerna, de nya scaniamotorerna låter inte så rått. Det är väl Nox-kravens sena insprutningsläge som gör att de går så mjukt jämfört med de äldre.

Förmodligen, grundkonstruktionen är väl ännu relativt oförändrad.

Dom tidiga EDC provmotorerna som kom ut hade en svar låda med en ratt på där man kunde välja mellan flera olika programmeringar, vi som skruvade trodde länge att den lådan skulle vara kvar i serieproduktionen då timmeråkarna var lyriska över möjligheten att välja mellan "rå gång-Råstark" och "personbilslik gång-lite pulver".

Dom kunde ta större överlass än någonsin och ställa om sedan dom hade lastat av till tröttare men mjukare gång.
Det var många bra ideér som aldrig nådde ända fram....
 
De "nya" motorna på 12 resp 16 liter är en helt annan konstruktion än 11 och 14 litersmotorerna vet jag iaf. Jag tror att det är låg-noxförbränningen som ger mjukare gång, mindre tändförsening och senarelagd insprutning. Ofta är nu topptrycket inte högre än kompressionstrycket. De gamla motorerna hade ju en jäddra spik när det tände, som bla gav knackljudet. De nya scaniamotorerna låter ju som de går på motorbroms även när de drar. Men de har ju imponerande prestanda jämfört med de äldre. Säkert bara muppar som oss som gillar det där brötiga soundet :hihi


Förmodligen, grundkonstruktionen är väl ännu relativt oförändrad.

Dom tidiga EDC provmotorerna som kom ut hade en svar låda med en ratt på där man kunde välja mellan flera olika programmeringar, vi som skruvade trodde länge att den lådan skulle vara kvar i serieproduktionen då timmeråkarna var lyriska över möjligheten att välja mellan "rå gång-Råstark" och "personbilslik gång-lite pulver".

Dom kunde ta större överlass än någonsin och ställa om sedan dom hade lastat av till tröttare men mjukare gång.
Det var många bra ideér som aldrig nådde ända fram....
 
Det dök upp minnen från mitten av 70-talet plötsligt... Polaren hade kommit över en 428 Cobra Jet-motor som han skulle sätta i sin Mustang. Den provstartade han på en lastpall i garaget mitt i ett villaområde. Den motorn hade nog både effekt och vrid som kunde matcha Scaniadieseln i filmen tror jag. Dessutom vägde den nog mindre än hälften.
Den motorn åkte i och ur bilen en gång om året sen, inför varje besiktning, eftersom han aldrig fick den godkänd med 428:n.
 
Det dök upp minnen från mitten av 70-talet plötsligt... Polaren hade kommit över en 428 Cobra Jet-motor som han skulle sätta i sin Mustang. Den provstartade han på en lastpall i garaget mitt i ett villaområde. Den motorn hade nog både effekt och vrid som kunde matcha Scaniadieseln i filmen tror jag. Dessutom vägde den nog mindre än hälften.
Den motorn åkte i och ur bilen en gång om året sen, inför varje besiktning, eftersom han aldrig fick den godkänd med 428:n.

Nja....
 
Hmm, kan dessa siffror vara intressanta?

The effect of the new techniques applied to the 470 engine are to boost output from 420 hp for the conventional 12 L engine to 470 hp and improve torque from 1475 to 1622 lb.ft. between 1050 and 1350 rpm. Scania said torque is maintained at 1585 lb.ft. even as low as 1000 rpm and at 900 rpm, torque is 1328 lb.ft. -- equal to the peak torque of Scania's 11 L, 380 hp engine.
 
Nja, vadå? Kollade lite på Cobra Jeten, och angiven effekt varierar, men över 500hk tror många. Vridet ligger runt 650nm enligt Auto Motorsport. Det är väl i klass med Scaniadieseln?

En 14-liters Scaniadiesel slår den nog på effekten.. då denna Scania uppskattningsvis ger 300-350hk kanske? Jörgen?
Vridet däremot lär vara långt över 1400nm. :gnissla
 
Scania V8-engines since 1969


Year
Milestone
Output
Torque
Spec. cons.

1969
New 14-litre V8-engine turbocharged DS14 LB01
350 hp at 2,300 r/min
1,245 Nm at 1,500 r/min
216 g/kWh

1969
Industrial and marine
350 hp at 2,300 r/min
1,270 Nm at 1,450 r/min
218 g/kWh

1971
Naturally aspirated D14 L01
260 hp at 2,300 r/min
932 Nm at 1,200 r/min
223 g/kWh

1973
Charge-cooled marine engine DSI14 M01
404 hp at 2,100 r/min
1,290 Nm at 1,300 r/min
220 g/kWh

1976
Naturally aspirated engine D14 discontinued

1977
Low-rev philosophy DS14 01
375 hp at 2,000 r/min
1,480 Nm at 1,300 r/min
211 g/kWh

1981
2-series trucks DS14 06
388 hp at 2,000 r/min
1,580 Nm at 1,300 r/min
201 g/kWh

1982
Charge-cooling optional
DSC14 01
420 hp at 1,900 r/min
1,725 Nm at 1,250 r/min
197 g/kWh

1985
Charge-cooling standard

DSC14 01

DSC14 02
430 hp at 1,900 r/min

400 hp 1 at 1,900 r/min
1,725 Nm at 1,250 r/min

1,605 Nm at 1,300 r/min
197 g/kWh

196 g/kWh

1987
3-series trucks

DSC14 06

DSC14 03

DSC14 04 with EDC
404 hp at 1,900 r/min

450 hp at 1,900 r/min

470 hp at 2,100 r/min
1,663 Nm at 1,250 r/min

1,915 Nm at 1,150 r/min

1,940 Nm at 1,250 r/min
191 g/kWh

191 g/kWh

191 g/kWh

1989
New marine engine DSI14 40M
451 hp at 2,100 r/min
1,750 Nm at 1,200 r/min
204 g/kWh

1991
Euro 1-engines

DSC14 10

DSC14 09
453 hp at 1,900 r/min

500 hp at 1,900 r/min
2,030 Nm at 1,150 r/min

2,130 Nm at 1,000-1,500 r/min
194 g/kWh

191 g/kWh

1994
Euro 2-engine

DSC14 16
500 hp at 1,900 r/min
2,130 Nm at 1,000-1,500 r/min
195 g/kWh

1995
4-series trucks

DSC14 15

DSC14 13
460 hp at 1,900 r/min

530 hp at 1,900 r/min
2,030 Nm at 1,100-1,500 r/min

2,300 Nm at 1,100-1,500 r/min
192 g/kWh

193 g/kWh

1999
Marine pleasure craft engine DI14 82M
800 hp at 2,200 r/min
2,680 Nm at 2,000 r/min
220 g/kWh


2000
New 16-litre V8-engine

DC16 02

DC16 01


480 hp at 1,900 r/min

580 hp at 1,900 r/min


2,300 Nm at 1,100-1,300 r/min

2,700 Nm at 1,100-1,300 r/min


191 g/kWh

191 g/kWh 2
 
Last edited:
Lite bättre format på listan:

Scania V8 från 1969 och frammåt
 

Bifogat

  • scania.jpg
    scania.jpg
    237 KB · Visningar: 175
Min första tankbil va en 142 långnos Skakig gungig men som sagt helt underbart motorljud o vrid:) Volvos lastbilar har alltid vart mer bekväma o köra fast trista motorer även om det blev massa hp i f16 när den kom så slog dom alldrig känslan ljud/vrid som finns i scanias gamla v8.
 
Nyheter
En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

Back
Top