Jörgen Karlsson
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 15 Mar 2006
- Ort
- ...på taket
- Hoj
- HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jo jag tänkte på det också, speciellt på turbodiselar med luftkyld intercooler kan det ansamlas mycket, det är ju så stor area i en laddluftkylare.
Annars är det inte ovanligt att äldre dieslar med centrifugalregulator som stått okonserverade i korrossiv miljö hängt sig på fullgas. Eftersom regulatorn ställer reglerstången på fullgas när motorn står still. Man kan kolla att reglerstången löper via tex reglerstångsstoppet innan man startar.
Den yttre reglerarmen påverkar ju bara vikterna i regulatorn, så att den går lätt att röra är ju ingen kvittens på att pumpen reglerar.
Men men, kul film var det!
Det hade kunnat sluta illa
Annars är det inte ovanligt att äldre dieslar med centrifugalregulator som stått okonserverade i korrossiv miljö hängt sig på fullgas. Eftersom regulatorn ställer reglerstången på fullgas när motorn står still. Man kan kolla att reglerstången löper via tex reglerstångsstoppet innan man startar.
Den yttre reglerarmen påverkar ju bara vikterna i regulatorn, så att den går lätt att röra är ju ingen kvittens på att pumpen reglerar.
Men men, kul film var det!

Ja, just det. Gashäng stod det, men jag undrar om det inte var all startgas dom sprutade in? Har läst några historier om sprängda motorer där amatörer sprutat in mängder av startgas i dieslar, som ju normalt saknar gasspjäll och därmed varvat sig själv i bitar. Att strypa bränslet hjälper ju inte, eftersom det är startgasen som motorn går på.
Last edited: