Scandinavian open 2013 sprint challenge.

upplägget verkar ju vara lite galet, allt ska i princip betalas innan 1 April? kan man köra enstaka R1000 tävlingar? Troligen blir det bara 1 race också om man är typ sista också =)

Hmmmmm.... jag märker att det inte var så klart ändå...
Första frågan - Jag citerar "Du betalar halva serien i förskott senast 1 april 2013, resten innan premiären. Kostnaden är 9 200 kr inkl ALLT för Scandinavian Open, 2 SM tävlingar inkl alla träningar"
Andra frågan - Vet ej! Men det måste så klart gå. Men vad det kostar???...:va

P€RRA;5682533 skrev:
Stockholm:
- frukost
- lunch
- middag

Sveriges baksida:
- fisk
- fisk
- fisk

:hej

:rofl:rofl:rofl:rofl:rofl

Här på framsidan vilar inga ledsamheter !
Ikväll fotas det för tryck på buss och sponsorbrochyrer.
All in !:tummenupp
IMG_2566.jpgIMG_2569.jpg

Som jag skrev tidigare är det bara halva avgiften som skall betalas tidigt och det gäller bara för SO dvs Falkenberg och Karlskoga x2.

Vill du köra vanliga SM med ett enklare upplägg (kval på förmiddag och race på eftermiddag) så kan du ju köra Anderstorp, Linköping eller Knutstorp.

Prova du kommer inte att ångra dig :tummenupp

errm rookie ingår väl inte i SM serien ?

P€RRA;5682533 skrev:
Stockholm:
- frukost
- lunch
- middag

Sveriges baksida:
- fisk
- fisk
- fisk

:hej

Och så måste jag motvilligt säga att detta inlägg faktiskt var ganska kul! Ovanligt! ;-)

Hmmmmm.... jag märker att det inte var så klart ändå...
Första frågan - Jag citerar "Du betalar halva serien i förskott senast 1 april 2013, resten innan premiären. Kostnaden är 9 200 kr inkl ALLT för Scandinavian Open, 2 SM tävlingar inkl alla träningar"
Andra frågan - Vet ej! Men det måste så klart gå. Men vad det kostar???...:va

my bad =)
Men återligen, hur stor chans är det att en färsking börjar med att pynta 9200:- för alla tävlingar. Är detta bindande? Man vet ju inte hur det är med jobb,semester,ledighet,sjukdomar,trasig hoj etc etc

sen en fråga till er som kört endel. "över" 8 varv på race och 6 varv på finalen, hinner man göra nått? blir det mer som att skrika THIS IS SPARTAAAAA och köra på liv o död =) ?

Last edited:
my bad =)
Men återligen, hur stor chans är det att en färsking börjar med att pynta 9200:- för alla tävlingar. Är detta bindande? Man vet ju inte hur det är med jobb,semester,ledighet,sjukdomar,trasig hoj etc etc

Sjukdomar och skador är lugnt, bara avanmäla.
Ledighet fixar man innan man anmäler(eller kanske man blir sjuk.....)
Trasig hoj lagar man!
Semester? Är det inte det man tar ut när racen och träningarna är?

Se det som en bra motivator att fortsätta med nästa race hur dåligt det än går på första, är du som jag så kommer du vara glad att det redan är betalt så du kan lägga pengarna på däck istället när första helgen gått.... :D

sen en fråga till er som kört endel. "över" 8 varv på race och 6 varv på finalen, hinner man göra nått? blir det mer som att skrika THIS IS SPARTAAAAA och köra på liv o död =) ?

8 varv är en UTMÄRKT racedistans! JAg ser bara fördelar! Iaf om jag får köra två 8-varvs race. Men så blir jag fort trött också

En sak som är säker är att det blir julafton för fotograferna i startkurvan :crash
Men det är bra för oss med 80 kilo plus, kommer göra rent hus med alla fjuniorer :bowling

Försöka prestera bra på 6varv i finalen när folk står längst bak, ända utvägen är ju att skrika sparta och köra på liv o död =)

En sak som är säker är att det blir julafton för fotograferna i startkurvan :crash
Men det är bra för oss med 80 kilo plus, kommer göra rent hus med alla fjuniorer :bowling

errm rookie ingår väl inte i SM serien ?

Nej Rookie är ju ingen SM serie, men vi kör som supportklass när de kör.

Sedan har du ERF Sprint som är en lite enklare tävling som körs under Bike week på Karlskoga. Där körde man i år 15 min + 1 varv på racen (kval + 2 race på 1 dag)

Ha ha ha.... Jag tror att det kommer bli en del "THIIS IIIS SPAAAARTA"!!! :D

Personligen tycker jag att 8 varv på Karlskoga inte är ett race... Det är nåt annat... Start-tävling?

För mig så är race så mycket mer än bara att göra en bra start och sen "bomba" järnet i 8 varv. Det är taktik, uthållighet, racecraft, konservera däck, mm... Mja, som du märker är jag kanske inget större fan av uplägget...

Det står förövrigt inget alls om vad det kostar att anmäla sig till enstaka tävlingar, mer än 2500:- för ett kval och ett race på söndagen (SM). Det måste vara den i särklass dyraste anmälningsavgiften någonsin.... Ett skämt...

Och jag kan fortfarande inte förstå på vilket sätt flera korta race inklämt på så kort tid som möjligt skulle göra det intressantare för en eventuell publik. I mina ögon borde det väl bli precis tvärt om? Det blir lite rörigare. Och motivationen till att PRO SBK skulle bli allt ointressantare med dom allt tunnare startfält verkar ju inte heller gälla i SO då man väljer att bara släppa ut halva startfältet till "race" nummer två... Om man nu ändå inte ska köra med STCC (och välja bort 20.000 pers på läktaren, direktsänd TV, välfylld och snygg depå, etc.) Och försvåra sponsorarbetet för oss förare. Ja, då kör jag hellre riktiga race för tomma läktare än "start-tävling" inför ett par hundra...

Last edited:
Missförstå mig rätt !
jag kör inte race för publiken skull utan för min egen.
Ibland undrar om jag om det 1:a april hos Svemo... VARJE DAG !!

Och precis som Macke säger, en starttävling à la SO tilltalar inte mig. Jag tänker inte betala dyrt för att arrangören vill tjäna mer pengar! Jag bryr mig inte om arrangören !!

Det är ju inte för inte att det är KGA och FBG som inte vill ha mc körning på sina STCC tävlingar. Mike har ju de i sitt koppel och låter de äta ur handen.

Att SM ska köras endast på söndagen är ju lika korkat. Vad hände med föregående år? SO/SM tillsammans under hela helgen.

Jag fattar att han vill tjäna pengar och status, men detta är fel sätt!

// Pontus B

Först vill jag säga att jag tror att ”nya SO” kan kanske bli bra.
Kombinationen med bandag kan nog vara bra, tv via play på nätet är kanon.
Sprint upplägget är också värt att prova men nuvarande förslag tycker jag skulle bli bättre med nedanstående justeringar.

Tycker att race 1 i SM klasserna bör vara lite längre (12 varv) och sprint racet lite kortare (6 varv). Dvs race 1 för alla är det riktiga racet och sprint är ett race för de snabbaste att visa upp sig en extra gång för ev publik. Tycker att det är bra att bara ett fåtal får starta i sprintracet då man tack vara det kan ställa upp gridden med lite större luckor så att man kommer genom kurva ett.
Men för att håll kvar ev. publik för att se sprintracet bör det ligga direkt efter race 1. Dvs race 1 för sm klasser direkt följt av race 2 för sm klasser ,hojar i park ferme, dvs ingen tankning och inget byte av däck vilket kan ge lite spänning kring olika taktiker i race 1.
Kanske kan även sista racet för säsongen ge dubbla poäng för att öka på spänningen (gäller ej rookie).

Där efter kör rookie ett vanligt långt race där alla får starta!

Sen begriper jag inte varför det ska vara prispengar i rookie, det är ju bara kvaltävlingar för att ev. få vara med och tävla på riktigt nästa år?
För mig som ligger långt bak i sst 600 känns det med nuvarande upplägg lockande med nedklassning så att jag får köra mycket och kanske tom får lite prispengar, vilket inte kommer ske om jag kör kvar i sst… Prispengarna kan antingen gå till att höja statusen på sm eller att sänka avgiften för rookie. Poängen med rookie är ju att ny förare ska våga testa racing, inte vara ett mini sm...

Sen bör Serieanmälan med program mm endast upprättas för sm klasserna. Dvs sm förare anmäler sig tidigt och betalar hela avgiften för att komma med i program. Rookie anmäler sig 30 dagar innan.

Sen till det mest idiotiska av allt, varför så många olika serier? SM, SO, NM, ev. Pro helt obegripligt.

Last edited:
Jag gilla TT ideen. Man går ut och gör ett så snabbt varv man bara kan.

Det lär ju inte bli billigare för rookies om man vill vara med o kriga. För jag antar att dom som har pengar skulle sätta på ett nytt (tex pirelli sc1) till första racet och sedan ett nytt (pirelli sc1) tilll race 2. Och dom som var långsamma får inte ens köra.

Hur många personer varvar man på ett 8 varvs heat på gelleråsen i rookie?.

Nu tycker jag att vi alla försöker göra det bästa efter förutsättningarna och satsar vidare framåt. Längtar efter nästa säsong som jag tror kommer att bli epic!=)

Men det ska du ju fortfarande göra, det kallas för kval!:)

Javisst, om jag läste rätt skulle det ju också delas ut poäng till den som var "TT" snabbast. Vilket det inte gör om man är kvalsnabbast.

Därför tycker iaf jag att alla borde få starta race 2 också. Vet inte om jag räknat rätt men om täten kör 1:09 på gelleråsen och den som ligger längst bak kör 1:16 så blir man inte varvad på 8 varv.

Själv tyckte jag det var roligare att se lite mer förare på banan när jag var där och titta på SO:t i slutet av juli lr september, (vilket av dom det var har jag förträngt efter mitt debacle i SM finalen.;) ). Mot att se 6 pers göra upp på banan. Visst nu tar man ju dom 8 snabbaste som får göra upp om saken då kanske det inte blir lika avslaget.

Nu tycker jag att vi alla försöker göra det bästa efter förutsättningarna och satsar vidare framåt. Längtar efter nästa säsong som jag tror kommer att bli epic!=)

Blir skoj att se toppen av PRO förarna utanför sverige nästa år. Alla lyckönskningar till dom som satsar.

Alla ni som fått senaste utskicket från Mike/Tony om SO: Läser jag rätt, har Mike gett upp tanken på att bara de 8 bästa från varje kval ska få köra final? Ser inget om det nu...
Eller?

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...