Scandinavian open 2013 sprint challenge.

http://www.highsider.se/2013-02-04c.aspx

Första Scandinavian Open körs som planerat den 31 maj - 2 juni. Friträning på fredag eftermiddag, kval på lördag förmiddag och 2 race på eftermiddagen. Samma schema som på lördagen körs på söndagen.

Tävlingarna i Falkenberg 28-30 juni samt 26-28 juli kommer ha följande upplägg: Friträning fredag eftermiddag. Kval för SM och Scandinavian Open (SO) på lördag förmiddag, och på eftermiddagen två sprintrace. Det första racet räknas både i SM och SO, och det andra racet räknas bara i SO. Under söndagen är det kval på förmiddagen och på eftermiddagen körs ett längre mer konventionellt SM race. Alla som kvalat in får köra båda tävlingarna på lördagen!

Behovet av att förändra utan att någon egentligen verkar har efterfrågat det gör de här till en salig röra :3freak

"Scandinavian Open serien består av 8 race, varav 4st körs över 8 varv och 4st körs över 6 varv"

P€RRA;5725941 skrev:
Behovet av att förändra utan att någon egentligen verkar har efterfrågat det gör de här till en salig röra :3freak

Mike försöker få mer publik, mer intresse från andra än förare. Att köra korta heat är ett test. "Man måste prova något nytt för att få publik" menar Mike. Så, Mike efterfrågar publik, och förändrar därför.

Lite tankar o funderingar med detta upplägg! Mer publik... räknas anhöriga in där? "Häftiga" foton som ska spridas på nätet, gynnar detta sporten/ blir fler sugna att prova på att tävla? Vad blir försäkringskostnader/licenskostnad framöver?(mig veterligen är det personskadorna som kostar) Samt även innan detta upplägg måste man vara realist och inse att roadracing är en högrisksport med många skador.(jag en av dessa tyvärr) MEN jag hoppas det går väl även om jag är mot denna typ av tokkörningstävlingsform.
Är det av intresse för förare som ska ut och tävla internationellt med sprintrace eller gynnar det arrangör?
Många funderingar.... tyck/tänk till själva.

/M

Mike försöker få mer publik, mer intresse från andra än förare. Att köra korta heat är ett test. "Man måste prova något nytt för att få publik" menar Mike. Så, Mike efterfrågar publik, och förändrar därför.
Om vi börjar med förarna så undrar jag hur många som tillfrågats och som sagt att sprintrace är lösningen på sportens dalande popularitet?

Hur många i publiken tilltalas av flera och kortare race när väldigt få andra serier runt om i världen har det som koncept?

Jag har inte pratat med så många förare men inte en enda har varit positiv till det nya upplägget, tyvärr :(

Vi får väl se efter säsongen hur många fler förare det blev i SO och hur mycket publik som kom.

P€RRA;5726745 skrev:
Om vi börjar med förarna så undrar jag hur många som tillfrågats och som sagt att sprintrace är lösningen på sportens dalande popularitet?

Hur många i publiken tilltalas av flera och kortare race när väldigt få andra serier runt om i världen har det som koncept?

Jag har inte pratat med så många förare men inte en enda har varit positiv till det nya upplägget, tyvärr :(

Vi får väl se efter säsongen hur många fler förare det blev i SO och hur mycket publik som kom.

Jag säger inte att han har rätt, bara vad Mike menar. Och eftersom han är arrangör så gör han ju som han vill. Men jag har heller inte hört någon positiv till förslaget. SAMTIDIGT är det ju så att människan är 10 gånger villigare att klaga än att ge beröm, så det KAN mycket väl vara så att det sitter ett gäng förare ute i stugorna och tänker som jag:
- Detta kan väl vara kul att prova, det är det sex första varven som är roligast juh!

SAMTIDIGT är det ju så att människan är 10 gånger villigare att klaga än att ge beröm, så det KAN mycket väl vara så att det sitter ett gäng förare ute i stugorna och tänker som jag:
- Detta kan väl vara kul att prova, det är det sex första varven som är roligast juh!
Visst är det så.
Men vi får väl som sagt vänta några månader och se om det var en bra ändring eller inte.

Nu när dom som sitter och krånglar till det, styr och ställer i sitt envålds herra välde och vill ha mera publik.
Fixa för jösse namn en tävling på Weels & Wings FBG Mororbana http://www.wheelsnwings.se/ så har vi publik så det räcker och blir över... Och så vitt jag förstår så kostar det en rejäl slant att arrangera en tävling med SM-status. Varför??? :huvet:huvet
Hakonamatata...

Det bästa med detta upplägg är att man sparar +100k på försäsongsträningen som inte behövs....:banana

Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back