Satte eld på våldtäktsoffer

Den uppfattningen måste du bilda dig själv, demokrati är lite för viktigt för att tjuvkika på vad bänkgrannen svarar.

Om det nu är så viktigt varför passar du inte på och ger din övertygelse till fler? Om nu någon vill ta en genväg eller känner sig övertygad att en medmänniska verkar ha bra förnuft och åsikter och vill förlita sig på denne?

Personligen är jag rejält villrådig när det gäller politik. Känns mest som jag måste välja mellan pest eller kolera.

Det är synd om brottslingarna som har ADHD så att dom måste begå brott, för ingen som har ADHD kan fungera i samhället utan att begå brott.

Men eftersom det nu är ett par tusen som inte kan rå för att dom har ADHD och begår brott, kan vi inte försöka att hålla dom individerna borta från allmänheten?

För varje brottsling (som det är synd om) så skapas det massvis av brottsoffer som det är ännu mera synd om.

Det är synd om brottslingarna som har ADHD så att dom måste begå brott, för ingen som har ADHD kan fungera i samhället utan att begå brott.

Men eftersom det nu är ett par tusen som inte kan rå för att dom har ADHD och begår brott, kan vi inte försöka att hålla dom individerna borta från allmänheten?

För varje brottsling (som det är synd om) så skapas det massvis av brottsoffer som det är ännu mera synd om.
Jag har undrat över en sak med dig. Du skriver ibland både kul och vettiga inlägg som ger intryck av en smart och rolig person. Samtidigt skriver du inlägg som detta som mest bara stinker av bitterhet, inskränkthet och en fullständig ovilja att ens försöka förstå vad folk skriver, präglat av en GWB-mentalitet om antingen är man med dig eller emot dig och är man emot dig är man inte värt ett ruttet lingon utan ingår i någon dj-a ondskans konspiration.

Jag tror t.ex., och jag kan ha fel, att det är väldigt få som anser att denna din sista kommentar om mitt tidigare inlägg är vare sig vettig eller relevant och att du dessutom fullständigt missar huvudpoängen med vad jag skrev. Men det får som sagt andra avgöra.

:va

vad använder du för svampar på mackan egentligen?

Det är möjligt att JAG var onödigt ironisk i mitt sista inlägg, men du ägnar dig på heltid åt att hitta anledningar till varför brottslingar begår brott och varför det inte är deras fel att dom gör det, samtidigt som du hela tiden påpekar att dom inte blir snällare av att hållas inlåst.

Eftersom dom inte blir snällare av att få saft och bullar och sedan släppas fria heller så förordar jag och många andra blivande brottsoffer att dom ska hållas inlåsta för allmänhetens bästa.

Vi värderar nämligen hederligt folks bästa högre än att vara snälla med yrkeskriminella för att dom inte ska bli ledsna.

Är det så svårt att förstå att jag tycker att det är viktigare att hederliga människor ska våga öppna ytterdörren när det plingar än att kriminella ska känna att rättsväsendet är snälla?

Det är möjligt att JAG var onödigt ironisk i mitt sista inlägg, men du ägnar dig på heltid åt att hitta anledningar till varför brottslingar begår brott och varför det inte är deras fel att dom gör det, samtidigt som du hela tiden påpekar att dom inte blir snällare av att hållas inlåst.

Eftersom dom inte blir snällare av att få saft och bullar och sedan släppas fria heller så förordar jag och många andra blivande brottsoffer att dom ska hållas inlåsta för allmänhetens bästa.

Vi värderar nämligen hederligt folks bästa högre än att vara snälla med yrkeskriminella för att dom inte ska bli ledsna.

Är det så svårt att förstå att jag tycker att det är viktigare att hederliga människor ska våga öppna ytterdörren när det plingar än att kriminella ska känna att rättsväsendet är snälla?

Är det någon som har sagt att brottslingar inte ska straffas för det de har gjort? Jag har iaf inte sett någon argumentera för det. Det är ju snarare så att man menar det finns bättre sätt att genomföra straffen. Jag har inga länkar till detta, men är helt säker på att jag sett undersökningar som visar att en längre fängelsedom ökar riskerna för återfall i grov brottslighet, snarare än motsatsen. Även om man då uppenbarligen har hållit brottslingen borta från samhället i några så finns alltså risken att det blir ännu värre när han kommer ut igen; hade det då funnits ett sätt att få den personen integrerad på ett vettigt sett i samhället så hade man ju sparat massor pengar. Nya brott, brottsutredningar och fängelsestraff kostar samhället massor av pengar, och alla möjligheter att minska dem är positiva, och om det är blockflöjtsspel istället för livstid på vatten och bröd så är jag helt ok med det.

På samma sätt så är det, menar jag, bättre att satsa skattepengar på problemområden, för att undvika att problemen ökar. Fångar man upp en person i riskgrupper, och kan stötta denne så att han eller hon inte hamnar i kriminella samhang så har man ju vunnit enormt mycket för samhället, både ekonomiskt, och trygghetsmässigt. T

Till skillnad från många så har jag inte heller några problem att dela med mig av mina skattekronor för att hjälpa fattiga och andra utsatta, för jag tror att samhället i stort vinner på det.

Fast nu har vi kört blockflöjts-linjen länge, väldigt många återfaller ändå.

Hur många misshandlade pensionärer är för många?

Hur många våldtäkter är en för mycket?

Hur många knivrån kan vi acceptera?

Alla har rätt till en chans att bättra sig, men för varje gång man ger någon en chans riskerar man att det blir 15 nya brottsoffer.

Hur många misskötta chanser är dom värda?

Hur många brottsoffer är ett för mycket?

Fast nu har vi kört blockflöjts-linjen länge, väldigt många återfaller ändå.

Hur många misshandlade pensionärer är för många?

Hur många våldtäkter är en för mycket?

Hur många knivrån kan vi acceptera?

Alla har rätt till en chans att bättra sig, men för varje gång man ger någon en chans riskerar man att det blir 15 nya brottsoffer.

Hur många misskötta chanser är dom värda?

Hur många brottsoffer är ett för mycket?
Fortfarande fullständigt ointressanta argument, och då är jag snäll som kallar det argument!

Du påstår att du känner för offerna samtidigt som du sågar interventioner som har bevisad effekt både vad gäller risk för att utveckla kriminalitet och för att återfalla, samtidigt har du inte presenterat något vettigt alternativ. Med vettigt menar jag då att du kan bevisa att det fungerar både vad gäller att hindra att någon hamnar i kriminalitet och att de i så fall inte återfaller.

Så svara själv på dina frågor och hur du anser att man ska fixa så det inte blir en misshandel, en våldtäkt, ett knivrån? Eftersom du tydligen sitter inne med en metodik för detta så får du gärna dela med dig till oss andra!

Hur mycket offerna är värda kan jag ge dig ett svar eftersom jag har kostnader för olika program i England där vissa "blockflöjtsmetoder" har sparat 70 000 pund/individ i riskzonen, tydligen är detta inte tillräckligt för dig för att du ska sluta och håna metoderna. Tycker du att det är värt att satsa pengar på sådant ÄVEN om det inte tillfredställer ditt behov av att straffa folk?

För övrigt får du tycka vad du vill, det finns fortfarande inget stöd för att hårdare straff fungerar och det faktumet förändras inte av att du tycker att det borde vara så!

Ser verkligen fram emot att få läsa din lösning för hur vi ska utrota kriminaliteten! Kan lova att du har ett antal stora pris och utmärkelser som väntar på dig!

För övrigt fattar jag inte hur du kan tro att jag försvarar kriminella! Jag jobbar rätt mycket med deras offer och vet vilket lidande de har. Däremot tror jag att bästa sättet att utforma effektiva interventioner bygger på kunskap om hur kriminellt bettende uppstår. Är du av en annan uppfattning? I så fall är det ju du som stöttar skapandet av fler offer, inte jag!

Last edited:
Jag jobbar rätt mycket med deras offer och vet vilket lidande de har. Däremot tror jag att bästa sättet att utforma effektiva interventioner bygger på kunskap om hur kriminellt bettende uppstår. Är du av en annan uppfattning? I så fall är det ju du som stöttar skapandet av fler offer, inte jag!

Det är en springande punkt för mig. Jag är inte nämnvärt intresserad av straff som hämnd eller att straffa som "fostran". Tror helt enkelt de önskvärda effekterna uteblir. Vad som intresserar mig däremot, är hur mycket som åtgår till förövarens rehabilitering kontra offrens upprättelse. Kanske naivt, men jag inbillar mig att det sänder en viktig signal om vi som samhälle månar oss mer om offrets upprättelse och välmående än förövarens. Visst är det ett förenklat och hårddraget resonemang och det förutsätter ju mer primitiva metoder ifråga om vilken standard en dömd brottsling har att förvänta, internering får hållas billigare osv. Min uppfattning är att det blir fel så länge inte offrets väl och ve kommer först.

Har sett något vad gäller ungdomsbrottslighet, men tvekar på hur pass detaljerad jag borde bli. Det får komma om det känns relevant.

Nu skrapar jag förvisso bara på ytan.

Jag gillar dina inlägg generellt men i det här sammanhanget cyklar du i vida cirklar och gör det väldigt enkelt för dig.

Nä det är inte svårt men det ena behöver inte utesluta det andra. SJÄLVFALLET ska vi analysera varför vissa individer hemfaller åt grova brott eftersom kostar samhället en del. Men det är också viktigt eftersom det är exakt den ansträngningen som sunda människor i ett sunt samhälle (dit ukraina fö knappast räknas...) måste göra för att säkerställa att vi inte ramlar ned på samma reptilhjärnebaserade nivå som brottslingarna själva -eller personer med medeltida uppfattning om brott och straff. Exemplen är många på hur rättskipning a la öga för öga, tand för tand inte haft någon inverkan på den grova brottsligheten...däremot har det skapat överfulla fängelser och hårda samhällen där allt utanför ens egen altan är någon annans problem.

Bara så att det är klart....jag får också kräkreflexer av de fall som länkas till i tråden och sure, i vissa fall kan längre fängelsestraff och mindre saft och bunkerbullar vara motiverade och verksamma ur ett avskräckande syfte. Och skulle någon sicko ge sig på mina döttrar (6 och 11) skulle jag förmodligen bränna ett par säkringar i huvudet i rent och skärt hämndbegär. Men jag tänker så här: det är just dom motstånden i skallen, att jag faktiskt kan besinna mig som slutligen skiljer mig, höjer mig över den minoritet av as som begår den här typen av riktigt grova våldsbrott. Och det är jag skyldig att palla istället för att bara greppa bollträet och gå ut och veva och skapa fler tragedier...

Att börja hojta om dödsstraff och regelmässiga stympningar går fort här på SH.....fan räcker det inte med att vi handlar med Saudi? Ska vi ha deras rättskipning också? Är vi inte bättre än så?

Kalla mig naiv men jag har mer tilltro till människan än så. Någonstans finns det en ansvar (även om det också har sin gräns) att ta reda på varför individer i ett samhälle hamnar snett oc varför vissa faller ur ramen som vanligt hederligt tacoätande folk. Jag hajar inte inställningen att någon som begår ett brott per automatik är "förbrukad" som människa och blir ett fall, ett nummer i ett system och kan behandlas som avskräde.

Ett samhälle präglat av den människosynen är ute på riktigt tunn is i min bok.

Det är en annan och mycket längre diskussion men förstår man inte kopplingen mellan socialt, ekonomiskt och politiskt utanförskap och extrema beteenden (tex gängkrimininalitet) ja då har man missat en stor del av vår moderna historia...

Förlåt allihopa, det är klart att "saft och bullar" linjen fungerar, det är därför vi har haft en kraftigt minskande kriminalitet dom senaste tjugo åren...

:hej

Bara så att det är klart....jag får också kräkreflexer av de fall som länkas till i tråden och sure, i vissa fall kan längre fängelsestraff och mindre saft och bunkerbullar vara motiverade och verksamma ur ett avskräckande syfte. Och skulle någon sicko ge sig på mina döttrar (6 och 11) skulle jag förmodligen bränna ett par säkringar i huvudet i rent och skärt hämndbegär. Men jag tänker så här: det är just dom motstånden i skallen, att jag faktiskt kan besinna mig som slutligen skiljer mig, höjer mig över den minoritet av as som begår den här typen av riktigt grova våldsbrott. Och det är jag skyldig att palla istället för att bara greppa bollträet och gå ut och veva och skapa fler tragedier..

Jag skulle vilja säga att de är just dessa "säkringar" som gör att sickosarna vågar fortsätta för de vet att vi alla tror att polisen och rättsväsendet ska skipa rättvisa åt oss. Dem garvar säkert hela vägen till sitt ettåriga rehabiliterings straff 10k i skadestånd.
Medan vanliga Svensson/barnen lever resten av sina liv med de mentala skador som uppstått.
Tror de skulle se annorlunda ut om pedofiler/våldtäcktsmännen osv visste om att efter deras brott har de inget värd för allmänheten längre. Att pappan/manen/sonen skulle utöva lite egen rättvisa utan att få hårdare straff än själva brottslingen.

Förlåt allihopa, det är klart att "saft och bullar" linjen fungerar, det är därför vi har haft en kraftigt minskande kriminalitet dom senaste tjugo åren...

:hej
Å samtidigt har vi skärpt straffen för många brott och har fler personer i fängelser än någonsin...
Så det är inte "saft och bullar" utan din linje som her gällt de senaste 20 åren.

Vad var för övrigt ditt förslag för att eliminera brottsligheten??

Å samtidigt har vi skärpt straffen för många brott och har fler personer i fängelser än någonsin...
Så det är inte "saft och bullar" utan din linje som her gällt de senaste 20 åren.

Du kommenterade inte mitt högst ovetenskapliga lilla bidrag/förslag. Tror du det finns något av relevans i det eller är jag ute i bushen frejdigt trampande på univegan?

En brandfackla i debatten då..

Jag kan för lagstiftares räkning förstå att hämndbegäret hos drabbades anhöriga blir sekundärt, jag kan också förstå och helt klart hålla med om att "piskan" är ett rätt dåligt sätt att minska antalet återfall.

Så långt är vi alla (de flesta) överens om att "behandling" är bättre än 3-8 års fängelse där de bara får fler kriminella kontakter och lär sig ännu fler sätt att sabba för Sven Svensson.

Men är verkligen ingen bortom räddning? Är det ens värt at försöka "behandla" de 7-8 afghaner som gruppåldtog den småländska mamman?

Jag känner för och förstår problemet att de som växt upp i krig är emotionellt "sönder" och kanske till stor del saknar förmågan att känna sympati och empati som för oss är självklarheter. Äganderätt är rätt lågt värderat när man svälter t.ex. Ett liv tappar snabbt värde när man bevittnar sin familjs avrättning och sin lillasysters gruppvåldtäkt osv..

Frågan är dock hur det svenska rättsväsendet ska ställa sig till "behandling" av den typen av profiler? Smålandsfallets huvudman verkar ju ha gjort några vändor redan för olika sexualbrott bl.a.

I mina ögon handlar hela det här ämnet inte om att straffa eller behandla, utan om att skydda allmänheten och skapa ett tryggt samhälle. Jag skiter fullständigt i gärningsmännens väl och ve, jag är bara intresserad av att de inte gör om det (vad det än är). Småtjuvar och ligister kan säkert utbildas och fostras till BNP-bidragande arbetskraft de också. Många är säkert riktigt duktiga när de släpper sargen och försöker.

De som verkar vara bortom räddning däremot? Och i de fall där skuldfrågan är odispytlig - Kan vi inte införa dödsstraff, slänga dem i en grop med vatten och bröd i 40 år eller i de fall det är icke-/nysvenskar utvisa dem!? Bara eliminera problemet helt enkelt.

Skippa alla "hårda" fängelsestraff. Antingen faller man under "möjlig att rädda" = behandling, eller "omöjlig att rädda" = eliminering av problemet på bästa genomförbara sätt.

När det väl kommer till kritan är det de ekonomiska resurserna som styr. Jag tror inte många är beredda att låta en större del av budgeten gå till att hålla kriminella element borta från samhället. Eller för del delen för att vårda psykiskt sjuka människor på slutna anstalter. En stor del av mentalsjukhusen har lagts ner. Sedan om det var den bästa vårdformen kan diskuteras. Var målsättningen att hålla folk borta från gator och torg fungerade det säkert utmärkt.

Jag kan inte komma ihåg att det var lika många tokskallar ute på stan under min uppväxt som det finns nu. Kan inte heller komma på att det var så många dåd utförda av psykiskt sjuka människor. Tänker t ex på det där dådet på dagiset i samband med att Anna Lindh mördades. Tänker på ett oprovocerat överfall på en gammal människa för en kort tid sedan här i stan.

Uppenbarligen är det ett pris samhället är beredd att betala. Det finns helt enkelt inte resurserna att fånga in alla. Den här frågan kommer säkert att förbli olöst. Man kommer att prata om effektiviseringar, nya behandlingsmetoder, medicinering. Men resultatet av en förfallen vårdreform syns ute på gator och torg och i bostadsområden runt om i vårt land. Sedan kan man säkert slå sig på bröstet och tala om att vi i Sverige kommit långt jämfört med många andra länder med ännu trasigare skyddsnät.

Last edited:
Jag tror det är dyrare för samhället i längden att inte ta itu med problemen.
En psykiskt sjuk som misshandlar nån till invaliditet skapar ett nytt enormt dyrt projekt (utöver det mänskliga lidandet). Drogberoende kan bli både våldsamma och ska dagligen dra ihop till sitt knark med dagliga inbrott och liknande som följd. Att det för samhället som helhet skulle vara billigare med konsekvenserna tror jag inte på.

Men det drabbar ju olika kassor så.

Sen de som är yrkeskriminella tror jag man kan komma åt genom att öka riskerna för att de ska åka dit och göra straffen tuffare. Om straffet för stöldturné genom Sverige var 5år i sibiriskt fängelse och resurserna ökades för att få fast människorna. Tror ni inte turnéerna genom Sverige minskat?

Nyheter
Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

Back