Vad var för övrigt ditt förslag för att eliminera brottsligheten??
En brandfackla i debatten då..
Jag kan för lagstiftares räkning förstå att hämndbegäret hos drabbades anhöriga blir sekundärt, jag kan också förstå och helt klart hålla med om att "piskan" är ett rätt dåligt sätt att minska antalet återfall.
Så långt är vi alla (de flesta) överens om att "behandling" är bättre än 3-8 års fängelse där de bara får fler kriminella kontakter och lär sig ännu fler sätt att sabba för Sven Svensson.
Men är verkligen ingen bortom räddning? Är det ens värt at försöka "behandla" de 7-8 afghaner som gruppåldtog den småländska mamman?
Jag känner för och förstår problemet att de som växt upp i krig är emotionellt "sönder" och kanske till stor del saknar förmågan att känna sympati och empati som för oss är självklarheter. Äganderätt är rätt lågt värderat när man svälter t.ex. Ett liv tappar snabbt värde när man bevittnar sin familjs avrättning och sin lillasysters gruppvåldtäkt osv..
Frågan är dock hur det svenska rättsväsendet ska ställa sig till "behandling" av den typen av profiler? Smålandsfallets huvudman verkar ju ha gjort några vändor redan för olika sexualbrott bl.a.
I mina ögon handlar hela det här ämnet inte om att straffa eller behandla, utan om att skydda allmänheten och skapa ett tryggt samhälle. Jag skiter fullständigt i gärningsmännens väl och ve, jag är bara intresserad av att de inte gör om det (vad det än är). Småtjuvar och ligister kan säkert utbildas och fostras till BNP-bidragande arbetskraft de också. Många är säkert riktigt duktiga när de släpper sargen och
försöker.
De som verkar vara bortom räddning däremot? Och i de fall där skuldfrågan är odispytlig - Kan vi inte införa dödsstraff, slänga dem i en grop med vatten och bröd i 40 år eller i de fall det är icke-/nysvenskar utvisa dem!? Bara eliminera problemet helt enkelt.
Skippa alla "hårda" fängelsestraff. Antingen faller man under "möjlig att rädda" = behandling, eller "omöjlig att rädda" = eliminering av problemet på bästa genomförbara sätt.