Satans gubbjävel

Bingo skrev:
Jag tror du överdriver det där. De frågar för att se om du ljuger. Svarar du "nej" så utgår de från att du snackar skit. De som anställer är itne uteslutande idioter.

Vadå om jag säger nej så snackar jag skit?
Ska ju för fässen inte ha några ungar säger jag ju. :fakta

Cujo skrev:
Jag förstår arbetsgivaren om det är ett mindre företag.

Anställer man en ung tjej som efter 1 eller 1,5 år blir på smällen....
Då försvinner hon när hon precis blivit upplärd och kommit igång på allvar. Då får man plocka in nån vikarie som man måste lära upp på nytt. Ett litet företag klarar inte det hur många gånger som helst. När sedan mamman kommer tillbaka så har hon varit borta så länge att hon antagligen behöver en "inkörningsperiod" på nytt.

Sedan så antar jag att det är arbetsgivaren som får betala sjuklönen när mamman är hemma för vård av sjukt barn. Precis som när mamman själv är sjuk. Och när det gäller småbarn så är det oftast mamma som stannar hemma.

arbetsgivaren betalar inte för vård av sjukt barn, det gör försäkringskassan.
Det som arbetsgivaren drabbas av är ju då frånvaron, dvs att hitta någon som kan utföra jobbet , vilket kan vara nog så besvärligt. Men arbetsgivaren drabbas inte direkt av lönekostnaden. Men om mamman är sjuk är det såklart de vanliga reglerna, tre veckor betalas av arbetsgivaren.

Tom skrev:
arbetsgivaren betalar inte för vård av sjukt barn, det gör försäkringskassan.
Det som arbetsgivaren drabbas av är ju då frånvaron, dvs att hitta någon som kan utföra jobbet , vilket kan vara nog så besvärligt. Men arbetsgivaren drabbas inte direkt av lönekostnaden. Men om mamman är sjuk är det såklart de vanliga reglerna, tre veckor betalas av arbetsgivaren.

Reglerna säger en sak, men arbetsgivarnas uppriktiga förtvivlan över situationen säger också en hel del...
Jag vet inte vad men något funkar rätt illa i de här sammanhangen..

Chrille skrev:
Reglerna säger en sak, men arbetsgivarnas uppriktiga förtvivlan över situationen säger också en hel del...
Jag vet inte vad men något funkar rätt illa i de här sammanhangen..

Förtvivlan gäller nog knappast vård av sjukt barn, utan snarare problemet med att en mamma är borta från jobbet en längre period. Dessutom så är det ganska vanligt att mammor blir sjukskrivna kortare perioder när det börjar närma sig nedsläpp.

Men rent praktiskt så undviker man idag som arbetsgivare att anställa folk man misstänker kan vara sjuka, eftersom man dels åker på kostnaden för deras sjuklön, dels måste hitta och lära upp någon annan som gör jobbet under tiden.
Vid mammaledighet så är det som sagt det sistnämnda som drabbar arbetsgivaren. Detta innebär normalt produktivitetssänkning också, en person som är van att utföra sina arbetsuppgifter gör det mycket bättre/snabbare än en som inte är upplärd. Vissa jobb kan det ju ta ett bra tag att lära upp folk på, framförallt idag, då arbetsuppgifterna tenderar att vara relativt komplexa, framförallt i just små företag. I ett litet företag så skall ju helst alla kunna allting, för att kunna täcka upp. Då blir det inte så lätt att bara plocka in första bästa från gatan.

bandit uno skrev:
Det stämmer nog. På mitt företag fick alla över 40 år räkna dubbel anställningstid. Vet inte om det gäller alla fack.

Alltså en 39 åring som jobbat i 9,5 år blir petad av en 40-åring som jobbat i 5 år.
Några sådana regler nämns inte i Lagen om antällningsskydd:

"22 § Vid uppsägning på grund av arbetsbrist skall arbetsgivaren
iaktta följande turordningsregler.

Har arbetsgivaren flera driftsenheter, fastställs en turordning för
varje enhet för sig. Om arbetsgivaren är eller brukar vara bunden
av kollektivavtal, fastställs en särskild turordning för varje
avtalsområde. Finns det i ett sådant fall flera driftsenheter på
samma ort, skall inom en arbetstagarorganisations avtalsområde
fastställas en gemensam turordning för samtliga enheter på orten,
om organisationen begär det senast vid förhandlingar enligt 29 §.

Arbetstagarnas plats i turordningen bestäms med utgångspunkt i
varje arbetstagares sammanlagda anställningstid hos arbetsgivaren.
Arbetstagare med längre anställningstid har företräde framför
arbetstagare med kortare anställningstid. Vid lika anställningstid
ger högre ålder företräde. Kan en arbetstagare endast efter
omplacering beredas fortsatt arbete hos arbetsgivaren, gäller som
förutsättning för företräde enligt turordningen att arbetstagaren har
tillräckliga kvalifikationer för det fortsatta arbetet.
Lag (1994:1685)."

Tinatjejen skrev:
Vadå om jag säger nej så snackar jag skit?
Ska ju för fässen inte ha några ungar säger jag ju. :fakta
Nä, men det vet ju inte de.

Tinatjejen skrev:
Hur kan de då veta om man snackar skit eller inte?
TT, de vet inget men de förutsätter. På samma sätt som jag hade förutsatt. Folk säger inte alltid det som är sant. De säger ibland det som de tror att man vill höra.

Surt att bli av med jobbet när man minst anar det,men tänk positivt !
Själv fick jag kicken och fick gå hem direkt med bibehålen lön i 3 månader.
Fick nytt jobb med 12% högre lön inom 2 veckor, dessutom på hemorten
Således dubbellön i 2.5 månad, inga resekostnader och bättre lön.

Inget man räknade med precis.

Upp med tråden... Visa vad du går för Twosaint! Sänk han med slägan och Rat-Biken... Eller ta frun av han! :rofl

Han=Gubbjäveln=Lennart 55år

P A R T Y !!! :fyllisar

Bingo skrev:
TT, de vet inget men de förutsätter. På samma sätt som jag hade förutsatt. Folk säger inte alltid det som är sant. De säger ibland det som de tror att man vill höra.

Förutfattade meningar att alla tjejer vill ha snorisar..!! :3freak :näsblod

Bingo skrev:
Några sådana regler nämns inte i Lagen om antällningsskydd:

Ni har båda fel. Det är från 50 år som man får tillgodoräkna sig dubbel anställningstid. Vet inte om det är en lag eller en överenskommelse som träffats mellan Verkstadsindustrin och SIF, men jag vet att det tillämpas. Har sett det själv, på alldeles för nära håll.

Markus skrev:
Ni har båda fel. Det är från 50 år som man får tillgodoräkna sig dubbel anställningstid. Vet inte om det är en lag eller en överenskommelse som träffats mellan Verkstadsindustrin och SIF, men jag vet att det tillämpas. Har sett det själv, på alldeles för nära håll.

SPÖA LENNART!!! :yoparty
Lennart har dålig motorik!!!! :gnissla

Såg att tråden kommit upp igen, tänkte meddela utgången. Fick ett vikariat hos störste konkurenten, när det tog slut provade jag på entreprenadbranschen och nu ringde dom bönade och bad att jag skulle komma tillbaka vilket resulterade i lönen upp 17,5% :tummenupp

Hoppas det löser sej!

Lider med dig o hoppas det löser sej,får de lov o bara göra sådär som du skrev,har du snackat med facket även om jag anser att det är en bunte rövhål o arbetarnas parasiter som smörjer kråset men fester o mat som de suger på fakavgiften varje månad.
Nä har hoppat av facket för några år sen o nöjer mej med att betala A-kassa.
Det är bara o ringa facket o be om en avgångsblankett,men nog fan ska man gå o betala ca 6 mån efter man sagt upp facket..vet i fasigen vad det är för hyckleri.

Nyheter
Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Back